tisdag 28 mars 2023

15 sprillans nya 505 på väg från Segelsport Jess inför säsongen

Tittade in till Holger Jess i Eckernförde i helgen som driver Segelsport Jess med min fru på väg till Hamburg för en liten weekendtur. 

Holger är perfektionisten bland de som utrustar 505. Holger kallar 505 för Formula 1. Man ska sköta om den som en Formel 1 racingbil. Holger har ett vinnande koncept som just nu gör klassen i Europa till mer standardiserad än ILCA.
Jörgen och Jacob Bojsen-Möller är en av de besättningar som framgångsrikt utrustar sina egna båtar. En skillnad mot Holger är att de kan köra med mer Prebend med sin strutlösning än vad som går med Jess båtarna. De är snabba i lätt.
Pinnell är en utrustare och segelmakare i Storbrittanien. Det är detaljer som skiljer. Holger använder till exempel clamcleats och Pinnel skotråttor. 
Båda kör med skena och vagn till storskotet nuförtiden.

Nathan Bachelors nyförvärv. "Herre gud vad tampar" utbrast min fru när hon fick se den.

Skroven som säljs just nu är lite fylligare i förskeppet än mellangenerationen från Ovington när de slutade med Rondar. Min 505, 9013, är alltså från en generation som är mer lik dagens vilket känns bra. 
Eller som Holger säger, inget att bry sig om för det är ändå timmarna på vattnet som är prio.
När jag köpte min 505 av Nathan Bachelor så var det precis så jag tänkte. Vis av erfarenhet från Dehler 34SV satsningen så låt grejerna va och lär mig segla båten istället. På 50 pass så kom vi igång på riktigt. Snabbare än vad jag trodde det skulle gå. Det är i och för sig bara en tiondel av passen jag gjort i ILCA/Laser som också hjälper till men ändå. Nathan hade allt uppmärkt och det gjorde att det var bara att börja med de inställningarna och försöka förstå vad som hände.
Holger har en storlek på centerbord och roder. I klassen så är det väl detta det har experimenterats mest med tidigare. Pinnell har sin leverantör i DEM med två varianter av centerbord och ett roder. 
För den intresserade så finns det lite här att kolla på 505 foils.
Det enda som jag skulle vilja ändra på Holgers layout är att jag älskar skenan till min fock. Väldigt enkelt att hitta rätt jämfört med vad jag tror om den flytande skotpunkten. Men man får kanske köra efter principen på Kentas T-shirt "Try it and you will like it" om man vill ha ny båt.

Inga kommentarer: