fredag 1 maj 2020

Snabbare Laserkick än Scheidts

Nu har jag äntligen fått mitt Allen 30MM EHL block med extra kraftig nyckel. Allen har gjort det här blocket i syfte att få ner friktionen i det övre block i kickens hanfotssystem. Standard är ett Harken block men Allenblocket är för extremt hög last med mycket låg friktion. Man vill påskina att friktionen i blocket går ner så mycket att man kan ta bort en utväxling. Friktionen i Harkenblocket och det lilla hjulet i kicken motsvarar att gå från 15 till 10 gångers utväxling.
Fördelen är inte bara lägre friktion utan att vid upprundning i hårdvind så behöver inte lika mycket lina dras hem. Jag gjorde en snabb koll på en prototyp innan jag satte igång med splitsverktygen.
Såg en video att Robert Scheidt redan kör med 10ggr utväxling fast med originalblocket. Det här lär alltså bli coolare än Scheidts. 


 Överst Allenblocket och det nedre är standard Harken
 Jag la ut taljorna bredvid varandra och kollade hur mycket mindre lina det blir.
65 cm mindre lina och större slaglängd på kicken vilket gör att friktionen i själva taljan också kommer att minska. I alla fall när kicken ska dras max.

Nu återstår bara verkligheten. På söndag blir det test och frågan är då om jag bara behöver ett tag i kicklinan vid upprundning istället för två och om jag fortfarande orkar få hem den.
Jag vet inte om Sjöboden Jollesport eller One Design Center funderar på att ta hem blocket. Jag köpte mitt här https://southeastsailboats.co.uk/

Inga kommentarer: