söndag 3 maj 2020

Kicktestet som kom av sig lite

Jag var ute igår och testade kicken. Tyckte det blev tungt och grovt i justeringen. Minskningen i friktion räckte inte för att kompensera den extra kraft som behövdes. Hade en del kladd i den lätta vinden med att när jag skulle dra hem kicken innan länsrundningen så roterade masten med. Kraften jag drog med räckte till så att masten roterade och det blev gipp. Inte så snabbt.  
 Idag upptäckte jag att ett fel var att gängorna på skruvarna till linlöparen tog i skotråttans fäste så skotråttan satt kvar på fel sida. Det var förmodligen det som var problemet. Nu har jag filat ner gängorna på skruvarna så det är väl dags för ett nytt försök. Sparade ju lite vikt också.
 Jag tog en bild till bloggen för att visa hur den ser ut. Insåg när jag såg bilden att det tvåskurna blocket drog snett. Det får också fixas innan nästa försök.
Provade med att knyta ihop Cunningham och bomuthal så det bara behövs ett ryck i en lina när man ska runda ner. Får lite känslan att det man vinner på detta blir krångel i andra lägen. Det kräver nog några försök innan knuten är optimalt placerad.
Otroligt vilken vanemänniska man är. Det är svårt att ändra på små detaljer och få det att funka direkt. Tror man på något vis så får man vara envis och strävsam och verkligen ge det en chans innan man förkastar det. Kan Robert Scheidt borde ju jag kunna lära mig. 

Inga kommentarer: