söndag 27 januari 2019

Laser Master - jakten på den perfekta burktekniken, kryssen

Att segla Laser plant på kryssen har många element i sig. Det är inte bara att väga mycket utan det gäller att driva henne med kroppens rörelser och jobba med styrning och skot.
Nyckeln i detta är att få kontakt med båten.
Jag hittade den här bilden som känns som den bästa summeringen. 
Att ställa in hängbandet kan låta som en enkel sak men det är inte helt enkelt. Tårna ska vara fast mot hängbandet så vaderna pressas mot däck och knäna ska hållas raka. Det kräver att bandet justeras beroende på om det är läge att vara långt fram i sittbrunnen eller lite längre bak.
Nick Thompson visar hur det ska se ut. Notera hur lätt hans Laser går över vågorna fast han snackar baklänges. En sån Laser vill jag också ha.


Nick förklarar det utmärkt. Visst är han grym?

Marit Bouwmeester från Holland är också bra att kolla på när hon seglar. Hon jobbar grymt effektivt med skotet för att hålla båten plan och att den ska drivas framåt.
Att få Laser att inte lyfta upp och ner i vågorna utan segla henne framåt och över vågorna är nyckeln. Det tar ett tag att hitta rytmen och orka hålla den sen kräver fysik. Att orka driva max hela första kryssen är mitt fysiska mål 2019. Jag har absolut en del kvar att jobba med hängbandslängden så jag inte mister kontakten med båten.
När allt det där är på plats kan man fundera på idealvikten.

100-145 LBS är 45.4-65.8 kg
145-155 LBS är 65.8-70.3 kg
180-185 LBS är 81.6-83.9 kg

Just nu är min vikt på 81.9kg så det är i alla fall på plats. Skönt är att den har legat stadigt där i ett och ett halvt år nu. Det som hänt är väl att kroppen fortsätter bli starkare men vikten håller sig. Ett kilo armmuskler till hade dock suttit fint.
Årets världsmästare, Pavlos Kontides, visar hur det ska se ut. Men vänta nu hans torso är inte parallell med vattnet.  😍


Inga kommentarer: