söndag 21 oktober 2018

Fiji Oceania Laser Master Championship 2018 - dag 4

Nu är racet över och det har varit grymt skoj att få segla mot topparna i klassen här nere.
Vi var 25 Laser Master standard och det har varit grymt kul att få segla mot det här gänget som bestått inte bara utav Bret Beyer utan gubbar som kan ge honom en match. Marten har bland annat vunnit nationellt mästerskap och varit i topp på Laser Master VM  tidigare. Bret är årets världsmästare och han har ingen lätt match med amerikanen och nya zeeländaren. Jag har lärt mig grymt mycket och också fått berkräftat att jag fortsatt att utvecklats efter SM i Malmö.
Skönt också att kroppen orkade 8 race. Det blir mer gym i vinter och då med fokus på att stärka axlar, bål och knä.
På Bearfoot Island Resorts reception hängde det här gamla fotot på traditionella båtar. Det var nog race i dem också. Kanoter med utriggare och segel. Tidiga med flerskrov.

Att fått varit med om Fijis första internationella regatta är stort i sig. Det har varit härligt med dagskryssningar ut på korallöarna. Fått se anemonfiskar som Nemo och simmat bland hajar. Snorkla, dyka och simma är underbart i så varma vatten. En riktig krydda på det hela.

På väg ut och kolla på revhajar. Fantomenklippan i bakgrunden.

Race 7
Linjen låg perfekt. Frågan var nu vilken kant som skulle betala sig? Höger eller vänster. Vinden låg på 3-4m/s och sjöbrisen hade börjat så jag tänkte att händer något så är det på vänster. Fokus måste vara fri vind och så snabbt ut på vänster det går. Jag valde att undvika läklungan för där blir det till att slå sig fri ganska snart. Det fick bli strax under lovartsklungan. Jag hade typ 50m lucka i lä. Accelererade tidigt och körde igång redan på 20s och hade full koll på linjen med landmärke och läflagg. Frant som jag hade i lovart blev snart långt efter. Min grymmaste start någonsin. Vinden lyfte lite och jag fortsatte mot vänster. Efter ett tag vred det lite tillbaka och jag tog ett slag in mot mitten. Lovartsklungan var under kontroll. Bret Beyer låg i den. Marten Koning och Nya Zeländaren i lä också efter.
Nytt motvrid och ett slag ut mot layline. Möter amerikanen som passerar före men det är också den ende från vänsterkantsgänget. Rundar toppmärket som fyra men det är tight. Faller och går negativt med bara fri vind som fokus. Är nu längst ut på högerkanten av banan. Så fort jag får en puff följer jag med vinden ner. Efter halva länsen har jag nu bara amerikanen före. Han börjar bli täckt av de andra och plötsligt leder jag racet. Måste ta till mig att min länsfart är grym.
Fältet är väl samlat så små fartskillnader gör mycket. Vinden vrider höger 100m innan märket och ökar lite och amerikanen är om igen. Jag rundar som tvåa efter länsen med amerikanen två båtlängder före och Nya Zeeländaren två tre båtlängder bakom.
Det känns som vinden är på väg att dö ut. Vågorna rakt i fören så jag slår för att inte stanna helt. En åskadarbåt som har hissade sponsorflaggor indikerar att det blåser på höger. Jag gick ju fint där på länsen så jag lämnar fleeten tillsammans med amerikanen och Marten, holländare.
Vinden dör helt och det blir olidligt varmt. Jag tar min vattenflaska och satsar på att dricka vatten. Hjälper lite. Får en liten vindpust och slår för att följa med fleeten upp. Det ser grymt bra ut. Allihop rakt ner i lä och bara Marten och amerikanen över mig till höger. Då rullar ett åskmoln över oss och plötsligt kommer vinden och vrider motsols. Amerikanen Marten och jag får plattläns mot märket och fleeten halvvind. Känns grymt att se dem komma planandes och vi länsades. Tappar 17 båtar på detta. Marten och amerikanen bakom mig. Marten kommer ifatt och om precis innan märket. Vinden blåser på bra nu. Marten passerar precis framför och gippar. Jag gippar och Marten kapsejsar i gippen. Jag kan inte undvika hans masttopp utan får lyfta centerbordet för att segla över honom.
Bara att bita ihop och nu jäklar är det häng. Seglar för babordshalsar som är längsta bogen. Vinden vrider emot och jag är längst till höger och sträcker märket. Tar många på detta.
Känns lite bistert att inte få hem ett fint resultat på en sån fin första halva. Kan ändå leva på att jag seglade ifrån gänget och ledde en liten stund. Kommer i mål som 14 och det som såg ut att bli bästa racet blir i själva verket sämsta racet.

Race 8
Det här racet är det enda jag tycker seglingsledningen skulle gjort annorlunda.
Linjen låg med läflaggsfördel redan innan förberedelsesignalen. Under startproceduren vred det ytterligare vänster och det var givet att starta vid läflaggen och ta sig ut på vänster. Jag tog plats vid lä och inser att det inte kommer att gå att passera läflaggen för styrbordshalsar. Amerikanen är 7-8 båtlängder från flaggen och är den som startar bäst. Han kan inte heller passera läbåten med flagg men fortsätter för styrbord för att blockera övriga. Marten, holländaren kör på märkesbåten och får snurra. Jag vänder när det är 20 sekunder kvar och gippar och seglar ut för babord efter kanske 10 båtar. Vi sträcker nästan kryssmärket så det blir inte mycket att göra. Bret Beyer strax framför i lä. Han startade längre upp och slog direkt och kom fri. Han har en grym förmåga att komma loss.
Racet blev inte det bästa men jag seglade upp mig. Kass bana med slör på andra länsen som vred till nästan sträckbog på kryssen och halvvind tillbaka på länsen. Blev til en 12e plats.

Nionde plats med en 3 och 5 som bästa resultat. Ett fantastiskt kul gäng att vara med. 

3 kommentarer:

Unknown sa...

Snygg seglat. Kul att följa din resa från Dehler till Laser.

Anders Nilsson sa...

Tack
Kände att jag vill ha segling som min idrott och då är det väl jolle eller riktigt små planande kölbåtar som gäller.

Unknown sa...

Tack för välskrivna rapporter!!