torsdag 18 oktober 2018

Fiji Oceania Laser Master Championship 2018 - dag 3

Idag blev det sjöbris på 3-4 m/s. Förväntade att det skulle vrida åt vänster över dagen.
Vinden låg i stråk på banan så det var lite trickigt.
Vi var klara med racen redan framåt halv fyra idag. Efter en dag med sol och sjöbris drar molnen ut över bukten på sena eftermiddagen. Ganska skönt måste jag säga. Idag blev det aftersail med Fiji Gold en lokalt producerad lager. 

Race 5 
Nöjd med starten jag gick fint på första halvan av kryssen. Hade Bret Beyer nära mig länge.
Hade en bit upp till layline och tänkte åka med sista skjutsen upp med tidvattnet som var på väg att vända. Då kom en klunga på fem till sex Lasers som kört över layline till vänster och de på höger kom också in i ett stråk och kom om. Jag körde om några på länsen men var långt ner. Andra kryssen tog jag några och några till på länsen. Slutade 13 och nöjd med min uppsegling efter första kryssens ihopklappning.

Race 6
Inför race 6 bestämde jag mig för att bevaka kanterna bättre. Vinden vred lite vänster under startproceduren och jag tog mig mot läflaggen. I start ögonblicket kom ett motvrid och jag hade fin lucka. Jag var högst upp mot linjen och fick nog bäst start med full fart. Strömmen vände och det blev en tydlig underbåge. De längst  ner fick problem med ström och motvrid.
En fin kryss och full koll på båtarna på vänsterkanten så lyckas jag runda som fyra efter Brett Beyer, Dave Ridley och Kanadensaren Rob Muru. Martin Koning och amerikanen och Italienaren bakom mig. På länsen lyckas jag köra om kanadensaren och rundar som trea. Vi växlar position på kryssen och inför rundningen går han precis bakom mig för babord. Jag seglar ytterligare tre båtlängder innan jag slår. Nu kommer jag att få honom på styrbord näste gång så jag kör på speed för att komma ner på honom så han inte kan slå. Jag rundar trea. På länsen drar jag honom ytterligare och går i mål som trea. Grymt nöjd. Kanadensaren kommer med en öl som tack för grym fight. Härlig stämning.

Ligger nu fortsatt åtta med en fjortonde plats borträknad. Imorgon ska jag överträffa mig själv rejält. 

Inga kommentarer: