lördag 15 september 2018

International 505 - 9013 pass #5

I torsdags blev pass #5 avverkat. Gustav och jag stack ut strax efter kölbåtarna som körde Torsdagssegling. Träningspassen hittills har varit mest att klara av att köra rakt fram och hitta rätt i båten.
Efter varje pass har jag kollat på Mike Holts videos om hur båten ska drivas. Det gör att varje gång så finns det något nytt att förfina.
Pass #5 fokuserade vi på att köra runt Torsdagsseglingsflaggorna utanför Limhamn. Tyvärr hann vi inte till deras start så vi satsade på att köra ifatt dem istället. Till en början hade vi lite mycket mastrake så vi reste masten lite till. Det gick nu faktiskt att göra med Gustav i full trapets. Det börjar arta sig och vi hittar bra bland tamparna.
På länsen körde vi ifatt de andra. I gipparna släppte Gustav bara skoten och stoppkulorna gjorde det möjligt för mig att hålla spinnakern fylld medan Gustav skiftade spinnakerbommarna. En rejäl kick med fullträff i gippen. Vi fortsatte själva efter att de andra gick in och käkade korv.
En läns med gippträning och en kryss till blev det innan solen gick ner. Vinden ökade så vi minskade mastraken igen. När jag kom hem kollade jag videos igen.
Mike Holt menar att det är snabbare att jobba med centerbordet än att ställa om rake. Det får bli nästa pass grej att testa.

När vi riggade ner och rätade masten så fastnade strutens "ram up" vajer. Wireblocket var skadat så vajern kommer i kläm. Den enda som Holger Jess sparade från gamla masten. Ganska irriterande eftersom jag beställde allt nytt för att slippa sånt här kladd. Men men om det bara handlar om att borra ur några nitar och hitta en ny skiva så...
Gårdagens planerade pass blev inte av på grund av jobb.

Inga kommentarer: