torsdag 6 september 2018

Fjärde passet i 9013 - grym utvecklingskurva

Vilket lyft!
Stefan var med för andra gången ikväll. 5-6m/s med kanske 7 i puffarna. Strömmen gjorde att vågorna växte för styrbordshalsar och vi hade dem rakt i nosen. För babordshalsar hade vi dem i sidan. Lite lurigt alltså att trimma.
På undanvinden hade vi vågorna rakt i aktern för babord och i sidan för styrbord.
Hon levererar verkligen den häringa Fajjvän

Igår kortade jag "strutten" en centimeter efter råd från Jacob på BM-sails. När jag sen körde vagnen upp och ner för hand, vet inte varför jag gjrode det, så fastnade vajern. Man blir så jäkla trött.
Det hann sen mörkna och jag fick sova på saken. Efter att ha frågat Holger Jess om jag verkligen behövde plocka av kolfiberskyddet och svaret var:
- Ja. Då bestämde jag mig för en våldsbejakande metod.
Jag la vajern på motsatt sida och rykte till. Det funkade. Flera timmars jobb blev sparat och jag kommer att nå mer seglat än meckat den här veckan också. 
En centimeter kortare strut gör att jag kan uppnå rätt prebend i lättvind. Det gäller att få till trimmet. Efter att vi kört kryss i riktigt hård vind för att kolla att max strut funkar så kommer jag att kapa 1cm till och räta masten lite till.

Ikväll kortade jag också triangeln till storskotstravaren 1dm efter tips från Gustav Franzén i måndags. Det blev riktigt bra. Stefan Sandahl och jag hissade ikväll seglen från 2017 och de var riktiga höjdare. Både storen och focken såg bra ut. En ny fock ska ändå inhandlas till 2019.
Skönt när det börjar se riktigt bra ut. I alla fall för oss som är nya.
Vi körde med lite för mycket power i läge 4 på trimmet och ändrade till 6 för att känna skillnaden. 
Det var riktigt kul att redan fatta skillnaden. 5 hade nog varit rätt kompromiss ikväll.
Focken körde vi ut något mot relingen och sen precis som Mike Holt tipsade i sin video släppte jag på storen tills vi seglade plant. De gånger då vi fick till det kändes det som om vi plötsligt gick 2 knop snabbare. Stefan tog storskotet och hängde max i trapetsen och jag styrde på mitt telltalesen. Då gick vi grymt fort. Stefan kan ju fortfarande inte helt lita på mig och det behövs för att det ska gå riktigt fort. Utvecklingskurvan var dock grym. Mot slutet mycket bättre än i början.
Nästa pass vi gör ihop blir fokus på att få till slagen. 
Vi har bestämt vi ska testa den här tekniken. 

Inga kommentarer: