måndag 21 maj 2018

Nilsson är nyfiken på Järudd/Jonsson Sailing Team i Nacra 17 foiling

En dag när jag tog ett pass i min Laser låg det en Nacra 17 besättning utanför Riborsborg och tränade. Jag såg att de kämpade med att få till att runda ner till läns och få gippar att fungera utan att dyka. När jag kom in kunde jag inte låta bli att ställa en massa dumma frågor. Sådana som vi gubbar ställer ni vet.
Cecilia Jonsson och Emil Järudd svarade på min nyfikenhet och efteråt så sammanställde jag mina frågor om tekniken, träning, material och gjorde det här av det.

Järudd/Jonsson Sailing Teams foto.

 Vad fick er att välja Malmö som träningsvatten?
- Vi letar efter vind och vågor!  Väldigt stor skillnad i svårighetsgrad mellan plattvatten och vågor.

De här dagarna ni har varit här har det ju inte varit typiskt Öresund väder. Det var väldigt platt vatten och frånlandsvind. Vad krävs av er för att hålla henne uppe på foilsen när det vrider och vindstyrkan ändras hela tiden?

- När man foilar på länsen och det minskar i vindstyrka eller vrider seglar vi ikapp vinden.  Då får man böja på benen och glida en liten stund tills man hittat rätt vinkel igen och tappat lite fart.  Viktigt att jobba mycket fram och bak i varierande vind.  Man justerar flyghöjden med hjälp av kroppsposition så man jobbar mycket fram och tillbaka!


I videonsnutten som jag fick av Martin Strandberg ser ni hur de försöker pressa upp henne på foils innan hissningen. 

Jag har en del fördomar om foilande eftersom jag aldrig själv testat. En av fördomar, kanske, är att det inte fungerar när vågorna blir högre. Hur gör man då? Vilken är tekniken för att inte dyka och bli bromsade?

- Man får jobba extra mycket fram och tillbaka när det är vågor.  Om man ser en stor våg så går man fram i båten innan man kommer till den så att man flyger lägre när man seglar ut på baksidan av den.  Man kan även styra bort vissa krascher.  Vi har ju två foils i vattnet, så om man lägger upp lite lälut lyfts den ena ur vattnet och dess lyft försvinner.  Man tappar inte heller lika mycket fart om man krashar med lälut som man gör om man har platt båt eller lovartslut.

En annan fördom är att foilsen måste vara grymt känsliga för allt sjögräs. Jag har en gammal Laserseglarkompis, Pontus Johnsson, som slog runt i sin A-cat när han körde in i sjögräs och bröt masten. Det måste det väl ändå vara känsligt för, eller? Hur gör man för att få bort sjögräs?

- Vår båt är ganska tung, 160 kg plus segel och besättning.  Totalt väger ekipaget över 300 kg när vi seglar.  Foilsen är också ganska stora så lite sjögräs har inte lika stor påverkan som i en moth eller A-cat.  Vi körde på en betongsäck i Hyerès när vi foilade och då tappade vi bara fart och slutade foila.  Men det är viktigt att foilsen är rena när vi racear!  För att få bort sjogräs löser vi det ofta genom att backa innan starten.  Om vi skulle köra på under race skulle vi nog dra bort det med handen.

Max Salminen håller ju till i roddmaskinen mer än han seglar. Hur ser ert träningsschema ut? Typiskt?

- Eftersom att Nacra 17 är en ganska ny klass och vi precis har börjat segla den försöker vi segla och utveckla materialet så mycket vi kan!  Just nu känner vi oss ganska nöjda med vår fysik och vikt.  Men Cecilia och jag tränar på hårt ändå!  Det hjälper alltid att vara ännu starkare.

Järudd/Jonsson Sailing Teams foto.

Vad tycker ni är viktiga egenskaper hos er som personer som seglar Nacra 17?

- Viktigt för gasten att vara stark.  Gennakern blir tung på länsen då man måste skota den extremt hårt för att den inte ska fladdra av fartvinden.  Samtidigt ska gasten kunna vara lätt på fötterna och jobba fram och tillbaka på kanten, ett tufft jobb!
För rorsman är det viktigt att hitta känslan för båten.  Båtfart är extra viktigt i katamaran då man inte kan göra för många manövrar eftersom man tappar så mycket.  För rorsman är det viktigt att vara väldigt säker i styrningen.  Manövrarna blir väldigt mycket säkrare om man kan titta framåt så mycket som möjligt och styra stabilt.  Foilingen på länsen är en riktig balansakt som ska ske i samspel mellan gast och rorsman.

Jag vet ni är i Holland nu och kör race. Är ni iväg mycket utomlands? Hur har det gått för er på de internationella regattorna?

- Vi är ofta iväg utomlands!  Vi kör vinterträning i södra Europa, sen är tävlingarna under året oftast utomlands.  Vi är dock hemma i Sverige så fort vi kan få effektiv träning där eftersom det blir väldigt kostnadseffektivt jämfört med att vara utomlands.
Regattorna vi har varit på har varit lärorika!  Vi började segla tillsammans i augusti förra året, jag (Emil) hade då aldrig tävlat i katamaran förut!  Därför har vi inte varit i topp på de internationella regattorna än, men nu har vi fått mycket bra träning så vi hoppas kunna komma bättre framöver.  Generellt tar det några års hårdträning i OS-klasser innan man kan förvänta sig toppplaceringar.

Vad är era närmsta planer?

- Imorgon börjar Medemblik Regatta i Holland.  Sen kommer vi att träna så mycket vi hinner mellan alla regattor vi åker på i sommar.  Vi kommer att köra Kieler Woche, EM i Gdynia och till sist årets viktigaste tävling, ISAF VM i Aarhus.

Är ni som jag intresserade av hur det går framöver så gå in och gilla dem på Facebook här:
Järudd/Jonsson Sailing Team

Jag la upp fler video snuttar på Youtube också så de hittar ni här(det går inte att få nog ;-) ):
https://www.youtube.com/watch?v=pVzOUGR3bE8
https://www.youtube.com/watch?v=KrmBoxuJ7UM
https://www.youtube.com/watch?v=gwKNIe6s34M

Inga kommentarer: