fredag 1 december 2017

Den Hague Offshore World Championship attraherade 11 IRC-båtar av de 72 deltagande i Class C

World Sailings idéer om double Scoring på VM resulterade i att 2 nationer kom till jämfört med Köpenhamn i Class C,  Belgien och Storbritannien. Av alla de 72 anmälda i Class C är det 11 IRC-båtar. RORC har ju uppenbarligen inte lyckats få med sig IRC-båtarna på upplägget. Frågan är om de någonsin varit intresserade.

De 61 ORCi-båtarna måste, om de nu inte redan haft IRC-certikat, skaffa sig IRC-certifikat för att kunna segla om sitt World Championship. 11 båtar måste skaffa ORCi-certifikat. 61-11 till RORC.
Inte heller har evenemanget attraherat lätta sportiga båtar. Även IRC-båtarna är vanliga performance cruisers.
Jag tycker att RORC-politikerna verkar inte ha jobbat för att Offshore World Championship utan VM har bara blivit en bricka i maktkampen om vem som styr. Är det så enkelt att World Sailing vill visa att det är deras evenemang och inte ORCs? Passade detta bara RORC i kampen om det ledande ratingsystemet att ORC blev av med sitt Offshore World Championship?
Eller är det båtdesigners våta dröm att ha ett större spelrum att optimera båtar som driver på IRC?
Låter jag bitter? Det är värre än så. Jag blir fasen upprörd. 

2 kommentarer:

Thomas Nilsson sa...

Hei Anders

Ingen grunn til å være opprørt. Dette er nemlig et steg i riktig retning selv om det kanskje ikke virker slik. Jeg har vært delaktig i denne prosessen i en årrekke og kjenner til bakgrunnen for dette bedre enn de fleste. Du har mange goder spørsmål og refleksjoner i ditt innlegg, men dessverre også noen feil. Kanskje vi kunne tatt en prat en dag rundt dette?

Thomas Nilsson
Offshore Racing Congress Member
World Sailing Oceanic and Offshore Committee Member

Anders Nilsson sa...

Thomas jag hör av mig.
Har haft fullt upp idag men kontaktar dig i messenger.