söndag 19 november 2017

Laserträning inställd idag, bra meckardag med Simon

Efter att ha gjort ett Ryggmärgsvätskeprov i måndags fick jag en grym huvudvärk i tisdags som eskalerade i onsdags. Då gick det att köra bil i 15min. Det här hade jag inte riktigt tänkt mig. Torsdagsmorgonen låg jag ner och tog nödvändiga email tills klockan var 11:30. Dags att göra ett försök i alla fall.
Det gick fint till Ljungby sen kom huvudvärken och resten av resan blev riktigt hemsk. Strax efter Värnamo fick jag lägga mig bak i bilen och sova i 20min. Hur som helst så kom jag till slut till Kista i Stockholm vid 18:30-tiden. Skulle träffa partners 19:00.

På fredagsmorgonen tog jag mig ut till Sjöboden Jollesport och skulle hämta båten. Nya takräck till Toyotan var inhandlade. Thuleräcke, hon skulle åka fint. Toyotan är en grym seglarbil. Man får inte bara in hela Northstoren till Grynet utan nu också bom och undermast till Lasern.

Väl hemma igen hjälpte Tomas Fröding och Micke Lundgren mig ner med båten. Resan hem gick med huvudvärk den också men det var lite lättare med en Laser på taket.
 Det är grym känsla att packa upp nytt
Birger på Sjöboden Jollesport har skruvat dit allt som ska på båten. Linor och block får man i kit med instruktionsbok som visar hur det ska gå till. Den riggas ju annorlunda idag så det behövde jag verkligen.
 Laserkicken från Harken och linorna från FSE Robline är i rätt längd redan från början. "Bara" att dra i.
Inför dagen så hade jag bara att spänna skruvarna på roderhuvet och lista ut hur hängbandet skulle se ut plus att det blev lite över i lådan som jag inte förstod vad det skulle vara till.
Dagens träningspass på havet med Simon Lundmark som coach ställde vi in på grund av för hårt väder. 12-16m/s är för bra i november.
Konstruktiva som vi är så gjorde vi om passet till ett meckarpass. Simon och Olof hade många bra tips till mig och jag fick till min båt riktigt bra idag. Meckdag kunde inte ha passat mig bättre. Tror alla fick bra tips.
Hur sugen är man inte nu på att komma ut?
Äntligen har jag en båt med kolfibermast. I alla fall i masttoppen. :-D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var roligare att läsa om din kölbåt.

Anders Nilsson sa...

Laser är ett led i att få fler träningstimmar i kappsegling. Laser har jag också för att FYS-träna. Får se om jag börjar tävla Laser Masters. Lite sugen är jag och ska se om jag får ihop kalendern.
Luften gick ur vår satsning när jag tröttande på World Sailing som skapade formatet ORCi/IRC Endorsed på mästerskap. Jag tröttnade så in i Norden att jag inte tyckte det fanns anledning att lägga pengarna på att åka till Gdansk. Så otroligt korkat upplägg med upp och nervända förutsättningar. Jag behövde också prioritera mitt nystartade företag under 2017 så jag la ner att kappsegla helt med kölbåt.
Kollar just nu på att köra ORCi Inshore race i Tyskland och Danmark 2018.
Runt öar är jag färdig med efter att ha seglat det i 16 år. Det ska mycket till för att jag ska kappsegla på fler race med SRS, IRC eller något annat single-number-system med Grynet. Blir det inte av med en satsning 2018 med Grynet så blir hon till salu i vår. Då blir det en entypsbåt istället. Annars är ett bra mål ORCi EM i Oxelösund 2019.