Slutet på kapitel 1 handlar om startens betydelse för racet.
Sned start linje
Den sneda startlinjes betydelse versus vart man vill på kryssen. Här kan jag tycka att det är bland det svåraste att praktisera teorin. Långa linjer och stora fält gör det extra svårt att få det rätt. I verkligheten tycker jag det är svårast att tajma vindvriden.
Ponera att seglingsledningen lägger en hyfsad linje med lite läfördel för så brukar det se ut tycker jag. Vill man ut på höger är det lönt att starta vid lovart ändå kanske till och med i andra led. Att i sådana lägen starta i lä och få gå ut på fel kant är ju ett galet val.
Vill man åt vänster och är en liten båt så kan det vara grymt viktigt att ha diskuterat igenom innan att någon verkligen har koll på de stora båtarna.
Jag har börjat försöka dokumentera våra första kryssar på ett mer noggrant vis. Särskilt de som vi har något att lära av. Här är två exempel från i fjol på Pantaenius Big Boat i Rungsted.
I ett av racen blev vi överkörda av Erik Berths Swan 45 och slog och gick bakom alla nästan längst ut. Fick ett mot och slog upp. Otroligt bra med vid kryssmärket trots vi gick bakom i princip alla.
Vill man åt vänster så kan en 35-fotare hålla undan en 40-fotare ganska länge genom att gå på speed. Är man i position att trycka upp dem så är det bara att göra. Kommer det däremot en Swan 45 med full gas så är det kört så det gäller att ha koll på var de är. Här är också viktigt att ha koll bakåt. Så länge de är bakom kan man alltid pina och försöka få bort dem. Gör man det i tid så kan man kanske få dem att gå under istället väntar man tills de är nära är det kört.
I Öresund lägger seglingsledningen ofta en fin linje som kan bli totalt förstörd av strömmen. Varning för flaggändarna om strömmen sätter mot flaggan. Det går fortare än man tror.
Del 1 Kapitel 2
Målsättningar
Om man som oss vill bli bättre för varje mästerskap så är det ju viktigt att inte göra om samma misstag.
Här går diskussionen i boken om att gå ifrån resultatmål mot processmål. Processmål är att sätta mål som kan mätas i effekter. I små steg bli bättre och bättre.
Det är nödvändigt att sätta målen tillsammans och att man hjälper varandra att nå dem.
Risker
Rubriken innehöll risker men jag tycker boken tog inte upp detta tillräckligt väl tycker jag. Man diskuterar om man seglar konservativt i mitten eller stenhårt på favoriserade kanter etc.
För mig är en riskanalys en bra grej bara om man har en plan för att hantera risken om den infaller.
Om vi när vi gör vår strategiska planering kommer fram till att det kommer att vara divergens vid kusten och strömmen vänder så det blir motström. Ska vi gå in mot svagare vind eller ut i strömmen?
Kan ett upplägg på det här viset fungera?
Förutsättning
Vinden blåser längs land med risk för divergens
Medström i prognosen
Den strategiska planen är ju självklar:
Vi går ut i medströmmen. Anledningen är att det är också finns risk för divergens vid land med svag vind.
Risk
Strömmen vänder till motström i strömvirvlar bakom uddar
Plan för att hantera risken
0 - 6 knops vind - leta vindstråk nära land, dör det helt är det förödande ute i strömmen
6 - 12 knops vind - lite längre ut och leta efter strömfåran så land undviks
12 - 20 knops vind - undvik strömmen båten gör ändå maxfart
Typ av Regatta
Mängden deltagare och kvaliteten på deltagarna i regattan påverkar naturligtvis hur vi seglar och vilka risker vi måste ta.
Hur tänker ni här? Ändrar ni ert sätt att segla beroende på startfältet?
Sned start linje
Den sneda startlinjes betydelse versus vart man vill på kryssen. Här kan jag tycka att det är bland det svåraste att praktisera teorin. Långa linjer och stora fält gör det extra svårt att få det rätt. I verkligheten tycker jag det är svårast att tajma vindvriden.
Ponera att seglingsledningen lägger en hyfsad linje med lite läfördel för så brukar det se ut tycker jag. Vill man ut på höger är det lönt att starta vid lovart ändå kanske till och med i andra led. Att i sådana lägen starta i lä och få gå ut på fel kant är ju ett galet val.
Vill man åt vänster och är en liten båt så kan det vara grymt viktigt att ha diskuterat igenom innan att någon verkligen har koll på de stora båtarna.
Jag har börjat försöka dokumentera våra första kryssar på ett mer noggrant vis. Särskilt de som vi har något att lära av. Här är två exempel från i fjol på Pantaenius Big Boat i Rungsted.
Vi gick på en höjdare efter starten och det såg kanonfint ut och väntade på att det skulle vrida emot.
Vi hade bestämt oss för att undvika mitten och hålla höger. Motvridet kom sent och vi hamnade i vad vi menar var rökta zonen med mycket störd vind. Hur skulle vi gjort?
Slagit i höjdaren och tagit oss ut i fri vind eller fortsatt på låg till vänsterkanten?I ett av racen blev vi överkörda av Erik Berths Swan 45 och slog och gick bakom alla nästan längst ut. Fick ett mot och slog upp. Otroligt bra med vid kryssmärket trots vi gick bakom i princip alla.
Vill man åt vänster så kan en 35-fotare hålla undan en 40-fotare ganska länge genom att gå på speed. Är man i position att trycka upp dem så är det bara att göra. Kommer det däremot en Swan 45 med full gas så är det kört så det gäller att ha koll på var de är. Här är också viktigt att ha koll bakåt. Så länge de är bakom kan man alltid pina och försöka få bort dem. Gör man det i tid så kan man kanske få dem att gå under istället väntar man tills de är nära är det kört.
I Öresund lägger seglingsledningen ofta en fin linje som kan bli totalt förstörd av strömmen. Varning för flaggändarna om strömmen sätter mot flaggan. Det går fortare än man tror.
Del 1 Kapitel 2
Målsättningar
Om man som oss vill bli bättre för varje mästerskap så är det ju viktigt att inte göra om samma misstag.
Här går diskussionen i boken om att gå ifrån resultatmål mot processmål. Processmål är att sätta mål som kan mätas i effekter. I små steg bli bättre och bättre.
Det är nödvändigt att sätta målen tillsammans och att man hjälper varandra att nå dem.
Risker
Rubriken innehöll risker men jag tycker boken tog inte upp detta tillräckligt väl tycker jag. Man diskuterar om man seglar konservativt i mitten eller stenhårt på favoriserade kanter etc.
För mig är en riskanalys en bra grej bara om man har en plan för att hantera risken om den infaller.
Om vi när vi gör vår strategiska planering kommer fram till att det kommer att vara divergens vid kusten och strömmen vänder så det blir motström. Ska vi gå in mot svagare vind eller ut i strömmen?
Kan ett upplägg på det här viset fungera?
Förutsättning
Vinden blåser längs land med risk för divergens
Medström i prognosen
Den strategiska planen är ju självklar:
Vi går ut i medströmmen. Anledningen är att det är också finns risk för divergens vid land med svag vind.
Risk
Strömmen vänder till motström i strömvirvlar bakom uddar
Plan för att hantera risken
0 - 6 knops vind - leta vindstråk nära land, dör det helt är det förödande ute i strömmen
6 - 12 knops vind - lite längre ut och leta efter strömfåran så land undviks
12 - 20 knops vind - undvik strömmen båten gör ändå maxfart
Typ av Regatta
Mängden deltagare och kvaliteten på deltagarna i regattan påverkar naturligtvis hur vi seglar och vilka risker vi måste ta.
Hur tänker ni här? Ändrar ni ert sätt att segla beroende på startfältet?
9 kommentarer:
På Antheor har vi som tidigare beskrivits, alltid en strategi dvs. en övergripande plan som vi kör efter. För att kunna följa strategin och göra nödvändiga justeringar av denna, gäller det att aldrig hamna i ett läge där man blir inlåst och måste följa med fältet. Det kan till exempel handla om att överge en given läfördel i starten. Lästarten kan leda till att det inte går att slå upp mot mitten när vi själva vill, därför att fältet med styrbordsbåtar kommer att vara i vägen. Det vanligaste sättet att överge strategin är att slå för en styrbordsbåt. Ni kommer för babord, allting stämmer. Strömmen bogar rätt och det är till och med lite lyft. Så plötsligt hör ni vrålet från styrbordsbåten som ni inte har sett och i ren panik slår ni och sabbar hela seglingen. Strategin är övergiven och ni ligger i lä på en båt som nu bara lyfter ifrån er. Naturligtvis skulle ni varit uppmärksamma och sett den i god tid, lättat lite i skoten och glidit bakom för att fortsätta in i den bästa av världar.
Nu räcker det ju inte att bestämma allting innan seglingen utan strategin måste hela tiden revideras och finjusteras. För att göra det gäller det att ha koll på vindskiften, ström, vågor och andra båtar. På Antheor har vi ett ständigt utbyte av information btr. kompasskurser, kommande vindbyar, vågornas form, andra båtars positioner dvs. allt det som vi behöver för att avgöra vindskift, strömmens styrka och riktning samt positioneringen inför nästa rundning. Med hjälp av all den informationen kan vi sedan avgöra om vi ligger rätt eller ska gå mera åt höger eller mera åt vänster.
Som om inte det här är svårt nog så gäller det dessutom att utföra alltsammans i fri vind. Vi försöker hela tiden leta fria spår att segla i. Ett fritt spår är en bog där det går att ligga kvar under en överskådlig period utan att bli störd av någons vindkugga.
Det första man bör göra är att skaffa sig en rorsman så att man kan ta hand om taktiken på ett vettigt sätt. Att som rorsman/ägare försöka få till taktiken när adrenalin nivån i starten är på max är ingen bra ide'. När man väl insett sin begränsning och omfördelat rollerna är det inget som hindrar att man tar över styrandet igen på transport bogarna.
I de inlåsta fallet ovan hade jag provat med ett slag åt sb även om jag fick ducka en del båtar för att komma upp på högerkanten och fri vind. Inlåsningar är inte bra om man innan taktik beslutat att bli inlåsta.
Lasse
Då utgår du, Lasse, från att rorsman är bästa taktikern så behöver det ju inte vara.
Det viktigaste tror jag att varje roll håller sig till den och gör sin uppgift så bra man kan. När man är där då har man taget ett kliv fram i listorna är jag övertygad om. Den 9e mars startar North Sails trim Cup med seglarträff där det fokuseras på rollerna. Utmaningen är som på alla stora båtar att vara samma gäng som kör så att rollerna sitter. Att ha dokumenterat vad varje roll ska göra är ett bra steg framåt.
Hos oss körde vi tidigare så att taktikern körde genuatrim också. Det funkade bra i mindre fält. När fälten blev större och konkurrensen ökade så gick det inte. Vi ändrade till 2015 så stortrim/taktik är en roll och vi sitter på så vis också närmre varandra. Det vi behöver från kanten är då uppsikten bakåt och som Jan Carlander skriver att de aktivt rapporterar lämpliga spår att gå upp i med fri vind förutom ropar vindvrid/vindbyar/vågor etc.
Så här efteråt så är det ju uppenbart vi skulle tagit oss upp ett snäpp och gått på låg. 200m hade räckt. Start vid lovartsflaggen gör ju att man har valt också höger sida av banan. I det racet så var vänster rätt så vi valde fel kant redan från början. Det gör inte det lättare efteråt för vi hade varit fel på höger ändå.
Till saken hör också att i Rungsted var vi överrumplade över hur mycket störd vind vi fick bakom de större 40-50 fotarna. Det gav oss en situation vi inte hanterade särskilt bra.
Grovt förenklat skulle man kunna säga så här: - Var vill jag vara efter det att den här situationen är avklarad?
Det kan tillämpas på starten. Var på banan vill jag vara när starten har gått? Är läfördelen så stor och vänstersidan så fördelaktig att vi vågar vi riskera att få hela fältet av större båtar över oss.
Det kan gälla en märkesrundning. Var på banan vill jag vara efter märket? Ska vi bromsa och låta någon annan runda före så att vi inte hamnar i ett ytterspår där vi kan komma att hindras från att slå. Ska vi vänta med spinnakersättningen tills vi kommit ut på ett fritt spår istället för att krångla med sättningen och bli överseglade av båtar bakifrån.
Hur gör vi med en mötande båt som har rätt till väg? Vi kan slå och tappa möjligheten att bestämma själva, eller ducka, förlora någon båtlängd men fortsätta enligt strategin.
Alltsammans kräver oftast mycket snabba beslut och kan kräva att man i stunden ger bort några meter för att senare njuta hyllningar och ovationer vid prisutdelningen samt få sin bild publicerad på http://sundetregatta.blogspot.se/
Jo, men det var en lärdom att segla mot så stora båtar som i Rungsted. Det har vi inte gjort någon annanstans i samma start. Som det står i boken så är typ av race viktigt att ha med i planeringen.
Stora båtar är inte lätta att handskas med. Antheor hamnar ofta i starter där många av båtarna är betydligt större. Speciellt i starten kan det kräva väldigt snabba beslut eftersom, vi naturligtvis inte vill ha en stor båt vare sig i lovart eller lä. Kommer det plötsligt upp någonting stort från ingenstans, just medan man håller på att malla in sig på linjen så gäller att bestämma sig kvickt hur man ska fly undan för ändå ha full kontroll. En plan B att ta till när det kniper. Är det riktigt krisigt och trångt av stora båtar så har vi erfarit att det enda som funkar är att starta längst upp i lovart och kanske till och med slå omedelbart ut åt styrbords kanten för att sedan i det läget kunna bestämma själva över första kryssen.
Anders, du skriver att ni kombinerar taktik och stortrim. Men på en 34/35 fotare och större borde det väl vara en poäng att taktik är en mer renodlad roll? Dvs att verkligen kunna ha 100% uppsikt och vägvalskoll. Fixar man det om man samtidigt skall köra storsegel? I vart fall när det är trångt, tex i startsekvens, tighta situationer och/eller byig vind så tror jag att stortrimmet måste fokusera och ständigt jobba med stortrimmet. Kanske inte så lätt att i praktiken ha dedicerad taktiker. För oss på Josefina så är det definitivt överkurss... Men det hindrar inte att jag tror det är rätt.
Vi har kommit fram till att vi behöver en taktiker som kan fokusera på det till 100%. Dessutrom är det vettigt att lägga en del av uppgifterna på en navigatör, till exempel avstånd till linjen, time-to-burn, vintendenser över längre tid, laylines och annat som går att utläsa från instrument eller mjukvaror. Då kan taktikern ha ögonen ut ur båten och max titta på hög/låg-kurser.
Storskot är ett heltidsjobb, i alla fall hos oss och speciellt i de skeden som kräver mycket manövrar.
Hur ser er besättning ut Anders, vem kör vad hos er?
Sorry - jag har varit på tjänsteresa i veckan och varit grymt upptagen. Igår var jag hos John mast, hos Garmin och hos Jörgen Jensens båtbyggeri framåt kvällen.
I korthet så här:
Fördäck/ besättningspositionering
Mast/ startlinje
Navigatör/taktik/Piano
Trim 2, spinnaker, spår, vindbyar/höjdare
Trim 1 genua trim, Uppsikt bakåt, vindbyar/höjdare
Stor/Taktik/Strategi
Rorsman/Strategi
Vi jobbar på att utveckla detta.
Skicka en kommentar