tisdag 9 februari 2016

Grynet - vår Jib 3 har kommit

Idag fick jag ett efterlängtat meddelande från Mathias Lantz på North sails. Vår 3Di fock är klar. 
Focken är en 3Di 780m och med en design med rak form akterut. Inte så rund som vår tidigare fock som var mer åt Jib 2, mellanvindsfock. Designen ska ge oss möjlighet att köra i högre register, 16-24 knop. Martin Strandberg är övertygad att vi med den här focken kommer att klara oss bättre i lägre vindstyrka också. Skulle vara kul om det gick. Skillnaden på 3Di 780m och 3Di 760m är om det är baserat på kolfiber eller aramid. Det finns också värstingdukar som 3Di Raw men där går min gräns. 3Di 760m hade säkert funkat för oss också men jag tyckte kolfiber hade lite kulfaktor.

Förutom att det är en duk som är stum utan dess like så är det en del grejer som inte jag tänkte på när jag beställde seglet. Det finns inga påsydda förstärkningar. Allt är integrerat i duken.

Duken är ju helt svart. Man ser inte igenom så tell tales man har att styra på är de två i det lilla fönstret (måste ha tagit emot och klippa det hålet) och lovartstelltales.
Lovart tell tales - vita
Nu är det bara att hissa och hoppas att formen sitter som en smäck. 

5 kommentarer:

Hermod sa...

Min er en 760M. Er litt skeptisk til kullfiber på en fokk som ofte blir litt stygt behandled fremme på dekk. Kullfiber knekker som kjent ved for mye bøying. Eneste problem jeg har hatt med min er at tack kroken (Wichard) ikke tålte påkjenningen som kommer i hjørnene på dette seilet. Den rettet seg ut. Har nå satt på en større dimensjon. Siden dette seilet er helt stumt-strekker seg ikke- overføres alle krefter til hjørnene.

Anders Nilsson sa...

Har jag förstått det rätt så kräver 3Di att man är ytterst noggrann på fallspänning för det händer mycket med formen. Tips var hellre för löst än för hårt av någon som hade kört 3Di. Är det er erfarenhet också?
Jag funderade på hur er Wichardkrok kan ha blivit så belastad. Om man spänner fallet på ett skotat segel så är ju friktionen i rännan betydande. Kan det vara så att om man spänner fallet under skotat segel på kryssen och sen släpper skotet i till exempel ett slag så att det är då all last i fallet går i halshornet?

Hermod sa...

Ja, seilet er sensitivt på fallspenning. Det skal må justeringer til for å endre form. Jeg tror rett og slett at det er kreftene fra seilet som har gjort det. Det kan selvsagt være at det var feil på kroken, men jeg har samme krok på den gamle 3DL fokken oo der har vi ikke sett dette. 3DL strekker seg mye i relasjon til 3Di. Jeg vet at andre som har 3Di har måttet bytte fallblokker og avlastere etter at de fikk 3Di på grunn av de økte kreftene.

Anders Nilsson sa...

Avlastarna fick vi byta till mindre käkar redan på våra kolfiber laminatsegel. Det är kanske samma skillnad som bytet på 1980-talet var från Dacron till Mylar. Det låter som om jag bör investera i ett nytt fall. Det vi har är på upphällningen och det är ju dumt att chansa.

Jag hittade en kul video på Youtube om 3Di. Har inte sett den innan fast den är från september 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=qJGJwTWAv3U

Hermod sa...

Jeg så denne før jeg kjøpte min fokk - Leste en masse kommentarer på Sailing Anarchy og andre steder for å sikre meg at dette var verd å satse på. Killeren ble at VO 70 Puma kjørte med det samme storseilet hele VO Race - Det burde holde :). Vi har Vectran fall på fokka. Ulempen er at vi ikke kan strippe det (Tåler ikke sollys)