Som jag skrev i mitt tidigare inlägg om att försöka öka dialogen om kappseglingstaktik så kör jag igenom Taktik för Kappsegling från pärm till pärm.
Den finns att köpa på SSF e-butiken.
Boken tar oss igenom hur ett race planeras och genomförs med målsättningen att vinna. Jag kommer att diskutera kapitel för kapitel och hoppas ni skaffar boken och hänger med.
Jag tänkte använda i huvudsak sommarens två viktigaste race ORC Worlds i Skovshoved och Swedish Open Offshore Championship 2016 i Malmö. De kommer att vara på två olika platser med olika förutsättningar och antalet deltagare kommer att skilja.
Planeringen Strategiska förutsättningar
Det första som vi, enligt boken, ska ta reda på är vilka typ av vindskift vi kommer att få i området. Det kommer naturligtvis att variera men de olika typerna är:
Frågan är alltså om vi redan nu kan avgöra när vi får de olika typerna?
Då skulle vi i själva verket redan kunna förbereda oss genom att läsa på hur vinden teoretiskt skulle vrida enligt skolbok. Våren och sommaren innan VM kan vi ju använda för att se om våra antaganden stämmer. Validera teorierna helt enkelt genom att träna på plats och se om de olika förutsättningarnas utfall blir som vi tänkt.
Är det vettigt att torrsegla så här?
Väderstatistiken för Köpenhamn ser ut så här:
W-SW 11 knop medelvind eller SSE. 45% av tiden blåser det lika med eller mer än 4 Beufort (11–16 knots).
Vad innebär då detta för oss? Skovshoved ligger som namnet säger på ett udde.
Jag har ritat ut de tre områden som jag tror kan vara aktuella för bankappseglingarna.
A Svanemöllebukten in mot Hellerup
B Norr om Skovshoved
C Norr om Flakfort
Frågan är då vilka typer av vindvrid vi kommer att få i de två förhärskande vindriktningarna?
Hur mycket kommer vinden att variera?
Kommer vi att ha konvergens/divergens beroende av banområde? Vid vilka vindriktningar kommer det att vara påtagligt?
Vattnets egenskaper
När det är utrett så handlar det om att reda ut hur vattnet uppför sig
strömmen kommer att påverka?
Hur kommer strömmen att bete sig på de olika banområdena?
Hur kommer vågorna att bli? Var är vågorna lägre/högre i de olika vindriktningarna?
När kommer vågorna att vara som jobbigast? Är det olika på de olika banområdena?
Hur kommer strömmen att påverka strategin vid de olika vindriktningarna?
Så här rann strömmen idag. Hastigheten är i m/s (1m/s=2kt). Mentalt så är det inte så tokigt att redan nu börja fundera på vad det här ger för svar på frågorna ovan.
Ytterligare frågor som jag tycker man kan fundera över är också:
- Vad gör vi om starten ligger snett? Läfördel eller lovartsfördel?
- Om banan ligger snett?
- Kommer strömmen att göra att vi ska göra gybe set? etc.
Hur brukar ni göra? Förbereder ni er så här noga efter skolboken? Är alla ombord med på strategin?
Den finns att köpa på SSF e-butiken.
Boken tar oss igenom hur ett race planeras och genomförs med målsättningen att vinna. Jag kommer att diskutera kapitel för kapitel och hoppas ni skaffar boken och hänger med.
Jag tänkte använda i huvudsak sommarens två viktigaste race ORC Worlds i Skovshoved och Swedish Open Offshore Championship 2016 i Malmö. De kommer att vara på två olika platser med olika förutsättningar och antalet deltagare kommer att skilja.
Planeringen Strategiska förutsättningar
Det första som vi, enligt boken, ska ta reda på är vilka typ av vindskift vi kommer att få i området. Det kommer naturligtvis att variera men de olika typerna är:
- Pendlande vindskift
- Periodiskt pendlande vindskift
- Successivt skift
- Vindböjar
Frågan är alltså om vi redan nu kan avgöra när vi får de olika typerna?
Då skulle vi i själva verket redan kunna förbereda oss genom att läsa på hur vinden teoretiskt skulle vrida enligt skolbok. Våren och sommaren innan VM kan vi ju använda för att se om våra antaganden stämmer. Validera teorierna helt enkelt genom att träna på plats och se om de olika förutsättningarnas utfall blir som vi tänkt.
Är det vettigt att torrsegla så här?
Väderstatistiken för Köpenhamn ser ut så här:
W-SW 11 knop medelvind eller SSE. 45% av tiden blåser det lika med eller mer än 4 Beufort (11–16 knots).
Vad innebär då detta för oss? Skovshoved ligger som namnet säger på ett udde.
A Svanemöllebukten in mot Hellerup
B Norr om Skovshoved
C Norr om Flakfort
Frågan är då vilka typer av vindvrid vi kommer att få i de två förhärskande vindriktningarna?
Hur mycket kommer vinden att variera?
Kommer vi att ha konvergens/divergens beroende av banområde? Vid vilka vindriktningar kommer det att vara påtagligt?
Vattnets egenskaper
När det är utrett så handlar det om att reda ut hur vattnet uppför sig
strömmen kommer att påverka?
Hur kommer strömmen att bete sig på de olika banområdena?
Hur kommer vågorna att bli? Var är vågorna lägre/högre i de olika vindriktningarna?
När kommer vågorna att vara som jobbigast? Är det olika på de olika banområdena?
Hur kommer strömmen att påverka strategin vid de olika vindriktningarna?
Ytterligare frågor som jag tycker man kan fundera över är också:
- Vad gör vi om starten ligger snett? Läfördel eller lovartsfördel?
- Om banan ligger snett?
- Kommer strömmen att göra att vi ska göra gybe set? etc.
Hur brukar ni göra? Förbereder ni er så här noga efter skolboken? Är alla ombord med på strategin?
12 kommentarer:
Intressant med väderstatistiken. Jag hade definitivt tänkt att det blir lättvind i juli.
Poängen var kanske inte vindprognosen på VM utan frågeställningarna. Sen är det naturligtvis kul att om den överraskar. Stämmer den för er som brukar segla i vattnen? Är det SW eller SSE som dominerar? 11-16 knop 45% av gångerna?
Första kapitlet handlar om strategisk planering. Jag tycker att om man följer boken så går det att göra detta inför varje race. Det ska inte vara en överraskning för i alla fall rorsman, taktiker och navigatör vad som man kommer att möta. Om alla gjort detta i för väg så borde det bli en bra dialog och inte ensidig information från en ombord.
För egen del kan jag känna att det är inte så dumt att skapa dokumentet för att knyta ihop säcken och för att kunna informera alla ombord om vad som komma skall. Kan man sen systematiskt följa upp utfallet så lär man sig något också och träffar rättare och rättare.
Kul det här, konstigt att du bara har fått en kommentar sedan igår. Mark Rushall är ju dessutom gammal Fireball seglare så att om någon har koll på läget så är det han. Hursomhelst och utan att gå in specifikt på frågeställningarna kan jag berätta att vi / Antheor (som är proppfull av riktigt gamla Fireball seglare), är väldigt noga med att alla tillsammans går igenom förutsättningarna före en kappsegling. Vi kollar vind och strömprognosen varefter hela besättningen lägger upp strategin för seglingen. Tillsammans väljer vi också segel och grund trim. Förvånande nog är oftast vi väldigt eniga och det blir nästan aldrig diskussioner kring de olika valen. Utöver vind och ström gäller det naturligtvis att kolla startlistan ifall man riskerar att bli överseglad av större och snabbare båtar från samma start. Allt det där går vi igenom tillsammans för att försöka komma fram till vad som blir vårt bästa spår under de förutsättningar som vi har fått fram.
Låter bra. Det blir på så vis hela gängets ansvar att vara förberedda och det går ju att göra väl i förtid. Kan frågorna som jag ställde upp hjälpa till? Är de relevanta?
Är ni så ambitiösa så ni också går igenom det efteråt och arkiverar resultaten av vad ni förutspådde?
Vi brukar alltid köra debriefing över mail efteråt. Det kan bli ganska långa trådar som kan hålla igång upp till en vecka och mer.
Mailen går ju att spara för att gå tillbaka och kolla på igen. Utöver det så har vi inga systematiska anteckningar över erfarenheter som vi gjort. Att försöka skapa dokument och bygga upp ett system för kunskapsinhämtning och analys låter som en bra grej. Förmodligen blir systemet aldrig färdigt eftersom att antalet variabler är så otroligt många och bara blir fler ju mer man lär sej. Men, under vägen lär man sig förmodligen att tänka segling på ett mera strukturerat sätt och efter en tid kanske tänkandet går av sej själv.
Skriver alltid log över viktigaste erfarenheterna (trim, taktik, tokmanövrar etc) efter varje segling. Blir ganska mycket över tiden. Man måste sortera. Brukar dela viktigaste/senaste huvudfunderingar med besättningen. Ett stort problem är dock att det är lätt att fastna i senaste supertrimmet (eller senaste supertaktik). Tex kanongång senast med plan o kickad stor i 8-9 m/s o frånlandsvind. Nästa segling 7-8 och lite mer sjö, frestande att kopiera supertrimmet och testa igen. No good, den nya seglingen krävde förstås mer power i vågorna. Dialog innan seglingen så att flera ombord är med på att snabbt växla trim om det inte fungerar är nog superviktigt. Kräver att alla är på plats i tid så att min hinner snacka, planera och testa utan stress.
Vi är grymt dåliga på att dokumentera racen. Jag är ute efter att göra en mall som vi enkelt kan fylla i efteråt och då ha den här strategiska planeringen som underlag.
Tillbaka till frågeställningen om det går att göra racet i teorin. Jag tror att det går ganska bra. Det är knappast säkert att du prickar helt rätt eller att vädret överhuvudtaget stämmer med statistiken när läget blir skarpt i sommar. Däremot kommer du och besättningen att vara mentalt förbereda eftersom ni har varit på plats, om en i teorin, och gjort kappsegling på den aktuella platsen vilket många av de ni möter inte har gjort. Ni har i teorin passerat över de olika djupförhållanden som påverkar strömmen så ni kommer inte att bli förvånade när sjön plötsligt blir alldeles toppig öster om Louis Flak och GPS farten visar att ni plötsligt ökat 2 knop osv. osv..
Absolut
Jag tror att man mentalt kan känna att man har gjort racen och kan det här. Nöter in förutsättningarna helt enkelt och använder våren till att kolla att det blir som man teoritiserar och om inte försöker hitta förklaringarna.
Ja, nu har vi köbt boken. Skall vi dra igång?
Anders P
#2 Bravo - här är inlägg #2
http://sundetregatta.blogspot.se/2016/02/bokklubben-grynet-taktik-for_27.html
Ni kan också skicka in era exempel här så tar jag upp dem under kapitlen:
sundetregatta@hotmail.com
Jag fick frågan var jag fått väderstatistiken från och det är windfinders som ni hittar här:
http://www.windfinder.com/windstatistics/koebenhavn-kastrup
Jag kollade sen och jämförde med Malmös men Malmös känns inte lika rätt. Väderstationen i Dockan är nog felplacerad.
Skicka en kommentar