söndag 29 november 2015

ORC World Championship 2016 - Steen Christensen satsar på Italia 9.98 inför säsongen

Steen Christensen, John Mast, kommer enligt säkra källor(inte polisen dock) att segla en Italia 9.98 på VM och inte X-34.
2015 vann Low Noise gänget från italien i en Italia 9.98.
Det ska bli kul att se Team Master de Luxe på seriös racing igen.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Danska Minbaad.dk beskriver Italia 9.98 som byggd bara för ORCi.
Vad gör den till det?

Anders Nilsson sa...

Det tror jag inte är riktigt. Den fungerar säkert i DH och NOR rating också.
IRC och SRS är det möjligt att den behöver optimeras för.

Anonym sa...

Hur optimeras en båt för SRS?

Anders Nilsson sa...

Reducerad segelgarderob, hissa spinnakern i topp eftersom det är "gratis", alurigg istället för kol etc. skulle jag nog ha gjort.

Blur sa...

Eller tvärtom. Massor av segel, allt i kol. Funkar jättebra det med :-)

Anders Nilsson sa...

Jag är beredd att hålla med dig. Ingen vet ju om båten bedöms rätt så man måste köpa den för typ 1.5miljoner och se vad det blir för ett SRS. ;-)

Blur sa...

Framförallt vet ingen hur man "optimerar".
Så alla har lika fel., Oavsett hur mycket man betalar ;-)

Anonym sa...

Eller så seglar man bara den båten man har med de segel man har vilket nog de flesta faktiskt gör. En 707a, accent, cumulus, omega 30, first 36.7 40,7, x332,scampi, Hansson 31, j111, dominant 105 eller whatever. Det känns inte som optimering behövs i srs.

Anders Nilsson sa...

Visst man kan ju hävda att man bara vill göra sin båt så snabb som möjligt och att det inte är optimering. :-)
Vad var det Lövdén kallade det?
- Vi har varit naiva

Anonym sa...

Det finns väl åtminstone två som vet hur man kan optimera i SRS. Minst en har visat att optimering för SRS fungerar.

Anders Nilsson sa...

Jag tycker man ska hålla sig med de grundidéer som är SRS. En enkel nationell-, instegs-, bredd- och klubbregel som är enkel att förstå och att arrangera race efter och som passar den svenska båtflottan.

Det finns ju ingen anledning att bygga en förenklad variant av ORCi då kan man ju köra ORC Club rakt av. Det är ORC Club som är alternativet till SRS inte ORCi.
ORCi finns och är för de som anser att redskapet ska bedömas så noggrant som möjligt, på ett neutralt sätt och för de som vill kappsegla internationellt efter en regel som är sanktionerad av ISAF för internationell racing. Inget nationellt förbund som avgör hur en båt ska bedömas. Alla båtar bedöms lika oberoende av nationell båtbyggartradition och kappseglingsfleet.
ORCi är inget alternativ till SRS. På andra hållet så är naturligtvis inte SRS heller ett alternativ om man vill arrangera mästerskap eller race med internationella deltagare.
För mig så är inte det en fråga om nivå på vår segling. Vi är ett amatörgäng.
För mig handlar det mer om att vi kan sticka över till Tyskland, Danmark och Polen och segla i en regel som vi vet hur den funkar.
Gör mig inte till en SRS fiende för det är jag inte. (Ingen DH eller NOR-rating fiende heller)

Anonym sa...

Hur kan en mätning av skrovet på ett korrekt sätt ta hand om de olikheter som finns? En kort bred båt med smalt ändskepp ska korrekt kunna jämföras med en smal båt med fylliga ändskepp. Hur är det möjligt att en skrovmätning kan ge korrekt jämförande värden i alla olika förhållanden som kan uppstå? Att mäta stabilitet är helt ovidkommande då det matematiskt kan verifieras på ett bra sätt. Men att skrovet kan verifieras utan en empirisk inblandning är för mig en gåta.

Anders Nilsson sa...

ORC är en regel som använder det senaste inom vetenskapen. Här finns en del att läsa om grundläggande principer för ORCi.
http://orc.org/index.asp?id=22
Skroven lasermäts så man har hela skrovformen inklusive köl och roder. Flytläget mäts sen så man vet hur det ligger i vattnet.
VPP-beräkningar görs sen så båten i alla lägen har optimal segelsättning och man får då dessutom ut en optimal lutningsvinkel. På detta vis så får man ut en max fart i varje vindvinkel och vindhastighet.

Stabiliteten mäts sen och metoden finns det stöd för i den här artikeln:
http://www.searchmagazine.se/articles/view/88

Här finns fler artiklar att läsa om hur båtar fungerar:
http://www.searchmagazine.se/articles/view/87

JIMMY sa...

ORCi är väldigt bra, inget snack om det, men att kalla det för "det senaste inom vetenskapen" är lite att ta i, det är ju inte så att man gör CFD-körningar på 3D-modellen av skrovet. I princip är metoden densamma sedan 1979 även om de ingående formlerna har utvecklats en hel del. Skrovfilerna använder man för att ge dimensioner och koefficienter, typ längd i vattenlinjen, bredd/djup-förhållande, osv samt att beräkna båtens stabilitet vid olika krängningsvinklar. Dessa värden stoppar man sedan in i VPP-formeln. Den kan man läsa mer om här: http://orc.org/rules/ORC%20VPP%20Documentation%202015.pdf (Och när man har skummat igenom den så blir det ganska tydligt varför Cosutti-kölen på Katarina II ser ut som den gör)

Anders Nilsson sa...

Nä, det var väl att ta i att säga att det var det senaste inom vetenskapen. Det är förmodligen inte tillgängligt.
Det var intressant att läsa Jason Kers artikel i senaste Seahorse. De har ju börjat runda till skrovformen efter senaste rönen och får betydligt mindre "drag" på så vis.
Han skrev en hel del hur de försökte hitta en rating till nya 40ft klassen. De kollade på både IRC och ORCi för att hitta något som funkade. Han menade att pitch var den stora boven för att bedömma sportigare båtar under 38 fot i IRC.