torsdag 14 maj 2015

NS Trim Cup 2015 - brant inlärningskurva

Helgens upplägg var träning och coaching på fredagen och lördagsförmiddagen under ledning av North Sails. Träningen avslutas med fem race under lördagseftermiddagen och söndagen.
Det är tufft att få fredagen ledig men nästa år ska vi verkligen försöka vara med.
Team Carmen får support. Under lördagen var det mycket fokus på att placera vikten rätt i båten och att köra båtarna med rätt lutning.

Chuck Allen och teamet från North Sails i USA var på plats för att coacha alla som deltog. De videofilmade oss och gjorde analyser.
I år var det andra som körde revat.

För oss så var det första gången vi skulle mäta oss med övriga med nya storseglet och nya riggtrimmet. På lördagen hängde Henrik Ottosson från North Sails, pappa till vår storsegeldesign, med oss för att coacha oss rätt. Vi hade vår max fock hissad och vi kände att det är förmodligen för mycket men bestämde oss för att känna vara gränserna går med nya storseglet.


Efter första träningspassen så justerade vi akterstagslängden så vi kunde dra hem mer i akterstaget. Efter de två första racen på lördagen var vi kanon nöjda med storseglet och Henriks coachning gör verkligen skillnad. Styr på lutning, släpp i seglen tills farten kommer då tar vi hem och håller oss på target speed. Så här fort och högt har vi inte gått tidigare med fock.

Årets trim är spikrak mast hårda D1 och D2 som håller emot. Så efter första dagen tog jag 2 varv på var sida på undervanten och riggen blev ännu rakare för att stämma bättre med storsegeldesignen. Focken var svårare att få riktig ordning på. Designen har för mycket form i toppen för att vara vår Jib 3. I nedre delen var den okej men uppe skopar den in vind och tränger ihop spalten onödigt mycket. Vi får se om man kan göra något åt den.
Efter lördagen ligger vi tvåa efter Team Carmen som varit ambitiösa med träningen.
Söndagens prognos var lite lättare vind som skulle öka framåt eftermiddagen. Kanon tänkte vi för nu kör vi med focken också ner i lättare register med lite skvalpigare sjö som rullar in från väster.
En tjuvstart i söndagens första race förstörde möjligheterna att mäta oss mot andra då vi var absolut sist över linjen.

Sista bilden på vår rosa?

Vi bytte mot hård genua inför andra kryssen då vinden minskade till neråt 5m/s för att känna på den också med nya storseglet också. Ett helt annat driv men i slutet mot andra kryssen kom hård vind igen.
Vinden ökar och toppar på 13-14m/s inför starten på söndagens andra race. Vinden droppar lite och tävlingsledningen startar oss igen. Vi hade mycket diskussioner om vi skulle testa också Jib 3.5 eller försöka få ordning på Jib 3. Prognosen var att vinden skulle minska lite framåt eftermiddagen så vi bestämde att köra på Jib 3.
Tyvärr så blir vi överraskade av en kraftig vindby på sista länsen som fick både oss och andra att gå omkull. Spinnakern revades och vindinstrumentet gick sönder.
Tredje racet ställer ledningen in och det var dags för genomgång igen av amerikanerna.
Missa inte NS Trim Cup i Lomma nästa år. Det här är det bästa jag varit med om någonsin.

8 kommentarer:

Pelle sa...

Har du skaffat ny fock också?

Anders Nilsson sa...

Nä, det är vår Granfock som vi haft sen 2011. Den är har inte riktigt rätt form för att platsa som JIB 3 men vi ska köra nu i vår för att få ordning på allt så vet vi vad vi behöver göra.
Vår rosa spinnaker gick åt pipan så fokus måste vara att få ordning på den och vindinstrumentet just nu.

Johan sa...

Ni såg riktigt vassa ut med nya storen. Blir nog bra på kommande regattor. Välkomna tillbaka till Lomma o trimcupen 2016 och varför inte redan nästa helg med Fyrtorn2handed. Bra startfält! Mvh Johan@LBS

Claes Hiersemann sa...

Anders, du vet att focken är designad för ett rakare förstag med backslag.
Kom in med den för recut, detta borde du gjort efter att du bestämde dig i November.

Claes Hiersemann sa...

Backstag
Stavprogram...

Anders Nilsson sa...

@Claes
Vi var inte färdiga med riggtrimmet i november så det hade varit för tidigt. Vi börjar bli det nu.

jörgen allén sa...

Intressant med rigtrimmet. Fråga, vad har ni för utväxling på häcken och hårt vågar ni dra?

Häls, Jörgen D35 Victory

Anders Nilsson sa...

Vi har 32ggr utväxling. Den fyrskurna taljan drar vi ihop ca 2.0m.
Akterstaget är 13.900m och vi har hanfot.