Melges 24 är coolare, helt klart. Frågan är då om vi fattar oss på det här med segling i Skåne när det bara är 4 Melges 24. ;-) Den designades 1993 och fleeten är inte större. Är den för jobbig? För tuff konkurrens för amatörseglare?
J-70 såg definitivt mycket trevligare ut än J-80 när den seglade.
Anders Samma jämförelse med H-båt. Design år 1967 och en fleet på 8 kappseglande båtar. 8båtar/48 år ger 0,16 båt per år och Melges 4båtar/22år ger 0,18 båt per år. Du får ge Melges 26 år till.
M24 är superbra men väldigt få är idag intresserade av att hänga som disktrasor och stirra på sina fötter hela kryssarna. På J70 (och M20!) är alla delaktiga - det gör skillnad. J70 lär bli en entypsklass även i Sverige. På tiden när urgamla och tröga 606:an är största klass idag...
Ja du Anonym, de allt lite Gubbavarning på både M20 och J70. Inte tusan har jag varit med om att man bara satt och tittade på fötterna på Melges 24an. Det var fullt upp att göra hela tiden. /Ola
Kommer slå lika lite som M24 i Svergie...bara konstatera segling är inte inne längre bland ungdomar. För J70 skulle väl räknas som en ungdomsbåt, få in en ny generation i seglingen. Vad är snitt ålder på de som ska vara med i Allsvenskan, inbördes beundran från/inom klubbarna, tror max 10 procent nya seglare, resterande gamla namn från andra klasser.
Vad kostar en seglingsutrustad J70 med trailer, segel...en bra bit över 350 000 kr??
Att attrahera yngre seglare med båtar i 350 000 till 600 000kr klassen är dömt att misslyckas. Ska klassbåtsegling fungera för 18-25 åringar så måste klubbarna hitta lösningar på att tillhandahålla redskapet. Det är svårt för 3-5 man att skrapa ihop stålar. De äldre klasserna som har begagnade att tillgå som tex J-24 för 25-50 000 kr är ju lockande för yngre målgrupp än gubbarna. Tyvärr så är det kanske inte de som är roligast att segla och det är kanske lätt att tröttna. Finns det sen inte en lokal fleet som kan ge tips och råd så blir första racet en kalldusch.
Så rätt så, Anders. seglingen med ungdomar är på väg att försvinna, se på MSS. Var längesedan man såg en optimist/E-jolle vara ute och segla/träna. Gubbasegling med Laser i all ära men inget som bygger framtidens seglare. Malmö lär aldrig mer få någon som satsar på OS tex igen, den tiden är förbi. Tror att de klubbar som har en välfungerande organisation och rätt sponsorer och har råd att köpa in bra båtar och hålla dessa up to date är de som kommer överleva, de andra klubbarna kommer sakta somna in. Klubben måste ha något som är bra för yngre seglare något som lockar - det är det som är det svåra. tror inte ungdomar är speciellt intresserade av att läsa om det som skrivs på BLUR tex, båtar i 2-3 miljonerklassen, ren gubbasegling i en ankdam. BLUR har ju blivit något av en referens för svensk segling på gott och ont.
Allsvenskan skulle körts med C55, en båt som många klubbar har och har råd med, en båt som redan en hel del ungdomar seglar och som finns tillgängligt för träning. Tror inte ett dugg på att båtvalet har något med om det blir succé med allsvenskan eller inte. Snarare hela upplägget då. J70, visst fin men helt för dyr för klubbar att köpa in. Att segla Allsvenskan och inte ha tillgång till att träna med båten som används....blir bara helt FEL. Vissa har tillgång inte andra hur roligt blir det....
15 kommentarer:
Konstig kommentar Anders. Vad är det som på något sätt skulle vara bättre med en J70 än vad det var med en M24?
/Ola
Melges 24 är coolare, helt klart.
Frågan är då om vi fattar oss på det här med segling i Skåne när det bara är 4 Melges 24. ;-)
Den designades 1993 och fleeten är inte större. Är den för jobbig? För tuff konkurrens för amatörseglare?
J-70 såg definitivt mycket trevligare ut än J-80 när den seglade.
Att den är trevligare än J80 kan jag tänka mig. Den var bara tung, och, tja, tung. Det är nog den tuffa konkurrensen som skrämmer folk i Melges.
/Ola
Anders
Samma jämförelse med H-båt. Design år 1967 och en fleet på 8 kappseglande båtar. 8båtar/48 år ger 0,16 båt per år och Melges 4båtar/22år ger 0,18 båt per år.
Du får ge Melges 26 år till.
Ola
Jag tyckte J-70 rörde sig fint på kryssen också.
Hur går det för Viken?
M24 är superbra men väldigt få är idag intresserade av att hänga som disktrasor och stirra på sina fötter hela kryssarna. På J70 (och M20!) är alla delaktiga - det gör skillnad. J70 lär bli en entypsklass även i Sverige. På tiden när urgamla och tröga 606:an är största klass idag...
Ja du Anonym, de allt lite Gubbavarning på både M20 och J70. Inte tusan har jag varit med om att man bara satt och tittade på fötterna på Melges 24an. Det var fullt upp att göra hela tiden.
/Ola
Kommer slå lika lite som M24 i Svergie...bara konstatera segling är inte inne längre bland ungdomar. För J70 skulle väl räknas som en ungdomsbåt, få in en ny generation i seglingen. Vad är snitt ålder på de som ska vara med i Allsvenskan, inbördes beundran från/inom klubbarna, tror max 10 procent nya seglare, resterande gamla namn från andra klasser.
Vad kostar en seglingsutrustad J70 med trailer, segel...en bra bit över 350 000 kr??
Att attrahera yngre seglare med båtar i 350 000 till 600 000kr klassen är dömt att misslyckas.
Ska klassbåtsegling fungera för 18-25 åringar så måste klubbarna hitta lösningar på att tillhandahålla redskapet. Det är svårt för 3-5 man att skrapa ihop stålar.
De äldre klasserna som har begagnade att tillgå som tex J-24 för 25-50 000 kr är ju lockande för yngre målgrupp än gubbarna.
Tyvärr så är det kanske inte de som är roligast att segla och det är kanske lätt att tröttna. Finns det sen inte en lokal fleet som kan ge tips och råd så blir första racet en kalldusch.
MSS Allsvenska satsning har en snittålder på 43 år.
Team Kracer är MSS ungdomssatsning ;-)
Så rätt så, Anders. seglingen med ungdomar är på väg att försvinna, se på MSS. Var längesedan man såg en optimist/E-jolle vara ute och segla/träna. Gubbasegling med Laser i all ära men inget som bygger framtidens seglare. Malmö lär aldrig mer få någon som satsar på OS tex igen, den tiden är förbi. Tror att de klubbar som har en välfungerande organisation och rätt sponsorer och har råd att köpa in bra båtar och hålla dessa up to date är de som kommer överleva, de andra klubbarna kommer sakta somna in. Klubben måste ha något som är bra för yngre seglare något som lockar - det är det som är det svåra. tror inte ungdomar är speciellt intresserade av att läsa om det som skrivs på BLUR tex, båtar i 2-3 miljonerklassen, ren gubbasegling i en ankdam. BLUR har ju blivit något av en referens för svensk segling på gott och ont.
Allsvenskan skulle körts med C55, en båt som många klubbar har och har råd med, en båt som redan en hel del ungdomar seglar och som finns tillgängligt för träning. Tror inte ett dugg på att båtvalet har något med om det blir succé med allsvenskan eller inte. Snarare hela upplägget då. J70, visst fin men helt för dyr för klubbar att köpa in. Att segla Allsvenskan och inte ha tillgång till att träna med båten som används....blir bara helt FEL. Vissa har tillgång inte andra hur roligt blir det....
Jag tycker H-båt för då hade MSS vunnit ;-)
Skicka en kommentar