33 fullföljande besättningar i årets Saltholm Runt.
Detta får betraktas som ett rejält bakslag och till viss del ett misslyckande när det gäller att få till en regatta och en seglarfest. De två tidigare åren, 2012 och 2013 har vi varit 50 och 49 deltagande. I år borde vi hamnat på närmare 70. För att nå dit så krävs det att vi alla som vill är med jagar och påverkar andra som kanske det inte är självklart för.
Positivt var att vi nog har rekord i danska deltagare.
KDY la oturligt nog sin Royal Ocean Cup samtidigt vilket senare blev inställt. Fyra skåne besättningar anmälde sig till ROC och bara en kommer till Saltholm Runt efter att det blev inställt.
Av 7 anmälda Mini 650 så fullföljde inga Saltholm Runt vilket var en missräkning naturligtvis för oss som arrangör. Av annonserade fem till sex besättningar i X-35 startade tre. Söndagens X-35 banrace ställdes in pågrund av åska och skyfall.
Två H-båtar av 10 i fleeten kom till start. Inga J-24 och inga Melges 24 från klubben.
De två X-99orna som var med var med för att Danska Mästerskapen bara samlade 6 stycken X-99or. Känns som en dyster anledning. Det är klart att X-99orna ska köra sina mästerskap.
Classic klassen blev en R10 och en R12 som ställde upp. Detta kan bli något framöver om det utvecklas.
Det krävs nya tag inför nästa år. Det står klart efter årets deltagarsiffror.
Årets bana blev tyvärr bara en kanebana runt. Prognosen höll tyvärr inte helt och den förväntade kryssen hem blev bidevind med lite slack i skoten. Som någon sa i väntan på prisutdelningen:
- Tänk att ta sig runt hela Saltholm och bara göra en gipp och ett slag. Det är ju otroligt.
Bara att hålla med.
Grattis till segrarna och här hittar ni de preliminära resultaten:
http://www6.idrottonline.se/MalmoSegelSallskap-Segling/Tavlingar/MSSTavlingskalender2014/30augSaltholmRunt/Resultat/
35 kommentarer:
Kasebana? Ja det kunde gärna varit mer kryss. Men inte kunde vi släcka på skoten mellan Saltholm nordprick o malmöredd. Sån höjd har vi inte i X-37 Josefina. Mycket undanvind blev det. Ja, bara en en gipp, men väldigt mycket trimmande för att hålla fart i den skiftiga vinden. Kul segling. Tack för bra arrangemang,/Johan
Viktigt är att kolla varför de som anmält sig inte kommer. Viktigare är de som inte alls har anmält sig.
Vad krävs för att de ska komma? Min båt står på land annars hade jag seglat och då hade diskussionen ang deltagarantalet öht inte förts ;-)
/Pär
Räcker inte med bara tävling för de närmaste sörjande, krävs sociala aktiviteter också, ändra banan kanske dags att skippa Saltholm runt och hitta på något annat!
En singel och twohanded class också.
Tack Johan.
I år är första gången jag tycker vi har en full organisation med 4 man i starttornet, kansliet bemannat, resultatberäkning, korv och öl efteråt i väntan på prisutdelningen och regattamiddag på kvällen.
Sista kommentaren får nog utvecklas för att jag ska förstå vad man ska kräva av 350kr + Regattamiddagen för 290kr/pers.
Vi har utvidgat med en Classic klass, Banrace på söndagen för X-35, 2-handed race för Mini 650.
Mindre ström eller mer vind hade inte skadat ;) Annars hur bra som helst!!
/Leino
Jag glömde ju säga att vi hade proffsfotograf ute också som fotograferade tillsammans med Martin Nilsson i RIB.
Gilla Saltholm Runt på facebook så har ni ett album nu att kolla på i regnet.
https://www.facebook.com/saltholmrunt?ref=bookmarks
inför single och two-handed för normala båtar också.
mini 650 kommer aldrig bli en stor klass.
Ja, man kan ibland undra vad det är som gör att folk kommer till en kappsegling eller ej. Vad gör att det blir en uppåttrend eller nedåttrend?
På Höstkroken hoppades arrangörerna att den positiva trenden skulle fortsätta och det skulle bli över 100 båtar. Jag kommer på inget WSS kunde gjort ha annorlunda. Bra tävlingsarrangemang (kanske för lite vind för många), bra kringarrangemang före, under och efter tävling, stort prisbord, mycket info som skickas ut tidigt under våren/vintern samt en del påstötningar. Ändå en minskning från en bit över 80 till 61 i skrivande stund anmälda. Än finns förhoppning att det kan bli ungefär lika många som ifjol men tankar snurrar...
Jag tror inte deltagarantalet på några regattor ökar av att de erbjuder short-handed klasser blandat med fullbesättningar.
Det blir bara ytterligare ett val att göra.
Jag tycker inte det blir bra att blanda med fullbesättningsbåtar.
Möts man på banan så tycker jag att det är viktigt att samma förutsättningar ska finnas att hantera båten vid rundningar eller sättningar etc.
LBS och KDY har alldeles utmärkta double handed race i sina Fyrtornsrundan och Watski 2-star. Visa att ni är ett gäng att räkna med och fyll på där.
Okej tolkar ditt svar som att saltholm runt är en tävling som inriktar sig på båtar 32 fot plus med minst 6 mansbesättning....och srs tal minst 1.20, okej fler seglare men mindre antal deltagande båtar, ja trenden är nog så i seglings Sverige. Även om hamnarna till största delen består av båtar under 30 fot.....det är dessa man vill ha ut på havet....också.
Läs gärna vad jag skrev och hitta inte på några dumma tolkningar.
Varför skulle man hellre segla singelhanded och 2-handed än fullbesättning i <30 fots båtar?
Deltagarlistorna i Fyrtornsseglingen och Watski 2-star visar inte på något sånt. Där är många stora båtar.
En tredjedel av årets fleet består av <30 fot och relativt sett så är inte det en dålig siffra.
Vi kunde varit fler klubbbåtar genom att H-båtar, J-24 och Melges hade varit med. De tänker nog inte sig att köra annat än med fulla besättningar.
Förnyar man sig inte lär man inte få upp deltagarantalet heller.
2012 till 2014 ett 32 % tapp.
Jag håller med Anders att man inte bör blanda two-handed och 'normala'' besättningar i samma race/start. Personligen tycker jag om båda tävlingsformerna men när jag seglar two-handed så vill jag utmana andra two-handed team, inte göra tighta gippsättninga och slåss om märkesplats mot 10-manna team. Men frågan bör ventileras. Vi måste alla hjälpas åt att öka deltagarantalet på våra regattor. /Johan
Det tycker jag att vi gjort varje år.
2013 var det 49 båtar så det är ju inte en trend utan ett dropp i år. Det är ju så att vi får ta och fråga varför våra egna H-båtar, J-24or och Melges seglare inte är med. De är kanske VM/EM trötta?
Nilsson din skojare du kunde ju nämt att flest klassbåtar var Express med 3 till start !
Det har du rätt i. Bra jobbat Mattias.
Problemet kan vara att det inte är så roligt att kana runt en ö som man knappt ser. Vindriktningen varierar från år till år men det blir långa passager med halvvind. Utnyttja i stället de fina seglingsvattnen utanför Malmö till en mer aktiv bana med lämpliga rundningspunkter utgående från gällande vindprognos. Då blir det nog roligare och fler deltagare.
eller så gör en bankappsegling på söndagen när båtarna ändå tagit sig till Malmö.
De största regattorna kör ofta runt öar (Gotland, Fyn, Tjörn). Saltholm runt går runt Saltholm och brukar vara en av regionens största regattor. Banan är ok, möjligen kan man införa ett par alternativa fasta rundningsmärken för få tex mer kryss map aktuell prognos. I år kunde vi tex rundat middlefort, skippat Malmö redd och därmed fått en längre kryss i mål.
Men även halvvind/slör är kul finns massor med fart att tjäna för den som är aktiv. Varför inte köra ett par seminarier under våren med fokus på Saltholm och "hasebogar". I Lomma kör vi med North inför trimcupen. Det finns säkert segelmakare som kan samla duktiga föredragshållar med fokus Saltholm och slör/halvvind. Många seglare, både race o cruising skaffar gennaker och code segel, men det är väldigt ont om tips och litteratur i ämnet. Det räcker inte att rulla ut en code för att det skall gå fort. Breda seminarier skulle bygga intresse!/Johan
kan det vara att gennacker och code-segel skrämmer de som inte vill eller kan lägga extrapengar på det? Kan entypsseglare känna att de är missgynnade när förhållande ger tydlig fördel för gennacker eller code segel?
Alla båttyper har visserligen sin hot spot men en faktor till att ta ställning till...
därmed inte sagt att dessa segel bör förbjudas!
Det kan ju vi som arrangerar hantera genom att klassbåtar kör i egen klass.
Det krävs ju då att de är 4-5 båtar för att det ska bli kul. Alternativet är att vi gör en klass i klassen som vi gjorde med X-35.
Fint arrangemang!
Nästa år går det säkert upp! Melges 24 vi hade varit med om inte Fredrik varit i Kina och jag dömt USM. Det är väldigt mkt seglingsaktiviteter sent i augusti så saker krockar lite. En ide kan vara att prata med kontaktpersoner i klasserna för att få dessa att vara med o ta med SR i sina kalendrar, då är man säker på att det inte glöms bort i mängden annat.
Jag tycker Saltholm Runt är svårseglat - det är väl kombinationen ström och vindar som kan variera mycket på olika delar av banan och det har inte blivit lättare för att bron är där. Man lockas lätt att vara övertaktisk och segla för långa omvägar för att undvika ström. Svårt alltså men inte något som gör att jag skulle välja bort SR nästa år! Solen bröt fram lagom till korven. Fart och vänligt mottagande när vi kom iland (kan ju inte skriva kom i mål eftersom vi bröt). Klart trevligt, klart kul segling 😊
Jag håller med dig Anders. Det är inte lätt att hitta rätt väg på Saltholm Runt.
Racet har definitivt sina utmaningar med strömmen, Köpenhamnsidan, bron, Flakfort och också de konkurrerande väder systemen mellan Svensk, Dansk sida men också från Saltholm. Tiden på året gör att det ofta är nyckfullt väder.
Man måste helt enkelt gilla klurig segling. Sen saknar jag ett "redigt kryssben". Det kommer nog till nästa år.
Kul att alla ni som kom och seglade gjorde det till en kanondag.
Håller med om at single-handed kunde vara jätte kul och nog bli ganska populärt. När jag åker omkring i min egen båt utanför Limhamn brukar det finnas ganska många andra som seglar ensamma också och det är inte ovanligt att det pågår lite tävling också ;-)
Saltholm runt är perfekt för ensamsegling då det gäller distans och svårhet, tycker jag.
För att inte större de som har full besättning föreslår jag egen start på lördagen eller ev. söndag.
Personligen seglade jag inte i år då jag håller på att sälja min båt men samtidig då jag inte hunnit få ihop en besättning.
Absolut skulle man kanske haft en variant på söndagen med Single handed samtidigt som man kör kryss /läns banrace för dem som vill det också.
Hej,
Prøv at se SRPI (Sjælland Rundt På Indersiden. En sejlads hvor der er plads til alle OG hvor der er et meget retfærdigt målesystem til både uden målebrev. DH er ret håbløst for folk med ældre både. Konstante ændringer som kun gør det sværere at deltage. Indfør enklere måleregler og få nogle ildsjæle (et par stk. p. havn) til at aktivt arbejde for at folk kommer ud på vandet til sjov leg og hyggeligt samvær.
Jo, men vi får väl ändå göra skillnad på distanskappsegling runt en ö och en eskadersegling med kryssarklubben?
Fel inställning Nilsson. Det är just sådana kommentarer som skrämmer bort folk.
Det gäller att fånga upp all dom som inte köper 2 nya segel per säsong.
Det är enkelhet som gäller. Distanskappseglingar runt öar borde vara ett utmärkt tillfälle att få ut båtar på sjön. På Saltholm Runt seglade 8 Ballader utom tävlan.
Familjeklassen på Ven Runt lockar många deltagare.
Lyckas vi inte locka denna grupp blir det bara ett gäng entusiaster kvar.
First i Gislöv
Jag tycker Själland Runt på insida är en kanon idé men jag tycker det är en annan grej än kappsegling.
Jag tror inte kappsegling tjänar på cruisingklassen på Ven Runt. Det är inget insteg till att kappsegla utan snarare ett steg innan man slutar kappsegla. Inget fel i att man kan vara med och bra för klubbkänslan.
Deltagarantalet på Ven Runt går från att vara med i racet till att delta i familjeseglingen. Det kanske beror på att det är lättare att vinna något på lotteriet än i racet? ;-)
Det är bara och titta på MSS kvällkappseglingar, 0 procent nytillskott, är samma gubbar som seglar nu som år 2000 - Bara 15 år äldre....;)
Just den inställningen lockar inte fler ut på sjön. tycker Ven runt gör det riktigt bra de har förstått poängen med segling för alla.
Ven Runt är absolut Öresunds trevligaste race.
Cruisingklassen på Ven Runt har däremot inte gjort att fler kör i kappseglingsklasserna. Det är det som är min poäng.
Ett ökat antal i cruisingklassen kan ge en viss effekt på kappseglingsklassen, på sikt. Man börjar kanske inte i kappseglingsklassen.
OK, visst jag ska inte låsa mig.
Slutsatsen av diskussionerna om cruisingklass kan vi kanske sammanfatta så att vi på något sätt bör avdramatisera kappsegling. Det håller jag med om.
Cruisingklass utan mätregel, utlottning av priser och utan spinnaker får med seglare som så småningom kan tänka sig göra racet med full besättning och båtmaterialet på plats?
Jag har inte varit övertygad men igår ville min båtgranne ha hjälp med att få fart på sin Bavaria med fast propeller, kort köl, rullstor, rullgenua så visst. Ett bra sätt är ju att börja köra kvällskappseglingar och köra en cruisingklass på ett distansrace.
Bara man får med sig ett par tre sommarstugebåtar så de har någon likvärdig att mäta sig med så lär de också fastna för kappsegling. Och får dem att förstå att SRS eller DH inte kan hantera deras båtar fullt ut, annars blir de nog knäckta vid första försöket..
Skicka en kommentar