onsdag 13 augusti 2014

Linor en djungel av alternativ? Vad ska man ha som fungerar?

Att välja rätt lina tycker jag är svårt. Kan ni hjälpa mig?

Jag är ute efter bästa linorna för:
- akterstag
Jag har idag sotad vectran med en krympslang över. Jag vill ha en ny lina här som inte visslar när vi seglar. Några förslag?

- genuaskot
Här kör vi idag med Liros topgrip för maximal friktion. Tyvärr är det en polyesterlina och jag vill ha en med mindre töjning. Finns det något som är stummare men har samma eller kanske högre friktion?

- Spinn/genua fall
Idag har vi det här fallet bara till spinnakern och det är en polyesterlina. Jag vill kunna använda fallet som genuafall också. Några bra förslag?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte precis Robline SK78 att ha som backstag.
Deras Coppa3000 ska ha supergrepp, tror Stefan testar för fullt på sin Argo.
/Leino

Anders Nilsson sa...

Har du något hölje på Robline SK78?

Anders B sa...

Har provat flera fockskot, just nu Liros Racer XTR 10 mm, höljet får bra grepp efter lite slitage, så här i början slirar skotet om vi inte trycker in hela selftailingvarvet (4 varv på trumman). Har provat Admiral 3000 Dynema (ser ut som gammeldags stickade yllesockor) både 8 och 10 mm, det är för mjuka linor och dom slirar mycket - oanvändbart alltså. Har Admiral racing till spinnskot och stor/fockfall, dom blir för hårda för vinschar men funkar bra i Lewmar avlastare. Till häckstag ska du förstås ha SK78, jag har 6 mm till Piano, du kanske ska ha 8 mm, fråga Peder!

Anonym sa...

Vi kör Hampidjan 6 mm som akterstag. Funkar grymt bra. Visslar lite men inte så att det stör. Har Liros XTR 12 mm som fock/genua-skot. Mycket bra (och snyggt) snöre.

Anonym sa...

Nej inget hölje. Splitsade igår kväll. Splitsen stal en dm för mig på 5mm lina med 50cm instick, något att tänka på!! Tror det ska funka ändå annars får jag ju bara sätta några varv med tunnare lina den decimetern :)
/Leino

Anders Nilsson sa...

OK
Råder tydligen viss enighet om Liros bästa genua skot. Jag är dock lite orolig för att friktionen är för dålig.
Vad är bästa fallet för ett kombinerat spinnaker/Genua fall då?

Johan sa...

Marlow D2 racing som spinnfall. Smidigt, no kink, lite töj. Fungerar säkert även om som fockfall (SK78 kärna).

Anders Nilsson sa...

Ok, FS Robline då? Kollade på deras Ocean Dynema med hölje i Aramid för genuaskot. Någon som testat?

Anders B sa...

Om Liros XTR skotet: vi har använt det under Ven Runt, hemseglingen och en måndagssegling. 10 mm, Harken 32 Svarta Al vinschar (fick dom billigt 2009). Jag tror att 12 mm biter bättre. Räknar med att 10 mm kommer att bli bra efter ytterligare några hårdvindrace. Håller på att byta upp mig när det gäller linor och block, ska man köra hårt räcker inte småbåtsgrejer

Claes..../)..../).../)../)..¤.... sa...

Akterstag: Teufelbergers värsting utan hölje i SK 90 6-8 mm.

Genuaskot: Gleistein 12 mm Cup

Spinnfall: Teufelbergers SK78 med hölje 8mm.

Allt finns i lager hos Gransegel M.

Anders Nilsson sa...

Jag beställde de här till slut från www.dinlina.se:
Genuaskot i Ocean Dyneema 12mm 2x11m
Hölje i Aramid med grön märktråd av polyester, Kärna i gul SK75 dyneema.

Spinnackerfall i Admiral 9000 10mm 37m
Hölje i Technora med blå eller röd märktråd i polyester, Kärna i Dyneema SK78, med matchande färger

Håkan sa...

Intressant...
Flera (2?) skriver att skoten slirar och skoten har dålig friktion. Vad har ni för vinschar?
Vi har aldrig haft det problemet, däremot kör vi av fockskoten då och då :-(
Vad skall man då ha???
Vi använder Andersen vinschar.

Anders Nilsson sa...

Gör som jag gjorde fråga www.dinlina.se och sen kan du ju posta deras svar här. :-)

DinLina sa...

Hej Håkan
Förslagsvis så kör man med en lina som heter Admiral 5000 eller Admiral 3000. Vill man ha en lina som tål lite mer nötning och har lite bättre grepp så är Ocean Dyneema att rekommendera. Till HP1030 tycker jag att du ska köra Ocean Dyneema 10mm Den har aramid/polyester hölje och kärna i dyneema SK78.
Admiral 5000 och Admiral 3000 Har också kärnor i Dyneema SK78 men hölje i polyester.