söndag 24 augusti 2014

M-32 Cup i Malmö

Efter att tömt Grynet på prylar efter transporten hem från ORC World Championship 2014 i lördags så fick jag tillfälle idag att sticka ner och kolla på M-32 Cup i Malmö en kort stund.
Kul med Katamaranerna i staun så att säga.
M32 går fort. Det gör att banorna får ha lite längd. Även om sista rundningen och målrakan låg nära land så höll säg båtarna långt ut. Självklart skulle man haft kikare med sig så man hade kunnat följa dem också när de var längre ut.
 En liten men intresserad skara följde racen idag. Vädret var sämre än igår och nyhetsvärdet var väl också mindre då flesta hade sett dem igår.
Naturligtvis skulle jag tagit reda på hur banan såg ut innan jag stack ner. Jag hade svårt att förstå när de rundade eller om de bara gippade trots att kommentatorerna gjorde sitt.
Ett tips till arrangörerna: Sätt gärna upp en stor skylt med banan som körs.
På håll ser alla lika ut utan kikare. Olika färger på gennakrarna hade kanske hjälpt? Kanske samma färg på storseglets topp så hade de gått att skilja åt som fia med knuff pjäser. Att det går fort är det inget snack om.

Fredrik Lööf knep sista racet jag såg innan jag var tvungen att dra hem. Det blir snabbt stora avstånd som lika snabbt förloras i rundningarna. Krånglar det med att få in gennakern så är man rökt.
Det var verkligen kul att se hur teamen utvecklats när det gäller taktiken och positioneringarna i rundningarna. Då jämfört med i fjol.

1 kommentar:

Peter Kross sa...

revade segel? måste varit något fel...