onsdag 4 juni 2014

Marstrand Big Boat 2014 - en racerapport från Grynet

Inte förrän onsdag lunch löste det sig med transporten upp till Marstrand. Då ställde farsan som precis sålt sin Bavaria 34 upp och tyckte det skulle bli himla kul.
Gubbar på G
Det började fint med spinnaker och stundtals SOG 9 knop. Strax efter Kullen mötte vi motvind och det slutade med att jag landade ganska tröttkörd i Marstrand först på fredagkväll. 
Skönt att komma in på en reserverad plats. 
Lilla klassen hade nästan 40 deltagande båtar. Många jämn snabba med oss så vi skulle få en bra omgång inför ORC VM i augusti. Lätta vindar var utlovade men lördagen började med 8-10m/s. Vindstyrkor som vi hade svårast med att få driv i Grynet under ORC EM i fjol. Liknande sjö som i Sandhamn men nu har jag skaffat en genua 1Hård. kanske läge för fock ändå men vi satte genuan i första racet.

Lördagen
Race 1 går bra till en början vi är bra med och genuan funkar väl trots den hårda vinden. Ett fatalt misstag gör vi som kunde slutat riktigt illa. Vi möter två stora båtar och ett missförstånd ombord, min trötthet var förmodligen också bidragande, på länsen och vi ska väja så braochar vi. Broachen får vi mittemellan båtarna och jag får lova ännu mer för att undvika en krasch med Landmark 43. Riktigt otäckt och racet blev kass.
Race 2. Vi kommer inte riktigt loss i starten och får börja segla oss upp i fältet. Många slag går åt och det är inte bra. På länsen får vi problem med spinnakerbomsfästet som hela tiden släpper lovartsgajen. Vi kör flying men det är kladdigt. En bottenplacering till.
Race 3. Bättre start och vi är med. Babordskant för tredje gången. Spinnakerbommen funkar igen. Genuan funkar Ok även i 10m/s. Vi placerar oss som 16. Bäst placeringen första dagen. Det var OK.

Dags att dra in och fixa till spinnakerbommen och sova ut innan söndagen. Skönt att vi valde bort regattafesten.

Söndag
Känns som det ska bli sjöbris idag. vid starten blåser det 4-5m/s. Räknar med högervrid under dagen och väljer lovartstart för att kunna slå ut direkt på högerkanten. Jag är lite osäker på hur strömmen sätter här ute.
Race 4. Bra start i lovart. Snabbt över till babordshalsar. Väl med vid första kryssmärket. Länsarna går bra och positioneringen på banan är bra. Fördäck fungerar kanon och det känns bra.
Vi seglar bra. Resultate blir en 10. Nöjda med vad vi gjort.

Race 5. Högerkant igen. Vi missbedömmer en del båtar i styrbord/babord situationer och får göra kraftiga väjningar. Seglar inte lika bra och får en 23 plats. En del småmisstag som direkt kostar i listan som det ska. Kul med tight segling.
Race 6. Inför sista racet förde vi resonemanget att de båtar som var före oss kom upp från vänster. Låt oss prova vänsterkanten. Vi bankade vänsterkant vilket kändes bra länge men mot sista delen av benet mot kryssmärket kom högerkanten igen. Layline är en kompakt mur och vi kom in tight mellan Bavaria 38 Match och en X-99.
X-99an hissade protestflagg. Vi ansåg att de gjorde ingen kursändring och fortsatte.

Väl i hamn gick ryktet ganska snart att det var prisutdelning så vi antog att de aldrig lämnade in protesten. Det visade sig sen vara fel antagande och vi förlorade protesten på att vi inte var närvarande. Orutinerat kändes det som.

Vad ska vi säga om arrangemanget?
Plus
- fina banor och proffsig seglingsledning som ändrade banorna och starterna. Hög nivå.
- bra med båtar i vår storlek. 
- tight racing i bra konkurrens - otroligt lärorikt.
- bra seglingsvatten

Minus
- priset 2900kr är klart i överkant då endast frukost förutom racen ingår.
- ganska medioker frukost (Vi var dessutom bara 3 som utnyttjade den då de andra fick frukost på sitt boende).
- hamnavgift ingår inte under regattan och det ska då läggas till ytterligare 500kr.
- två banor krävs om man ska köra TP52 och Cookson 50 utan att de förstör racingen för oss mindre

Glöm inte gilla oss på FB:
https://www.facebook.com/TeamGrynet

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att höra.
Vi har byggt om huset iår, men nu är vi igång.¨oxå. Lycka till i ORCi...
MVH Andreas

Anders Nilsson sa...

Tack Andreas
Kul ni är igång. Slå en pling så jag får höra hur det blev med dina HP1030 modifieringar.

Anonym sa...

Varför tycker du racet är dyrt?
Ni fick excellent racing ju. Kvalitet kostar.

Jonas Jemt sa...

En normal anmälnings avgift för mig i OK Jolle ligger på 500 kronor. Hur många är ni ombord 8 pers? I så fall blir det lite dryg 360 kronor per person, det tycker jag är billigt

Jonas

Anders Nilsson sa...

Om man utgår från kostnaden att driva igenom ett race så kostar det inte mer att köra Big Boat än ett OK-jolle race. Fri frukost är en annan femma men det behövs inte om det måste kosta 2900kr istället för 500kr.

Ett motiv till den höjda avgiften (1200kr till 2900kr) var att det kom att krävas dubbla banor.
Det levererades inte några dubbla banor. Alla på en bana.
En motpol är NS Trim Cup som gick runt på 500kr med två träningshelger före, fri hamnavgift, frukost och ett bra prisbord.

Glöm inte att jag tyckte det var kul racing.

Blur sa...

Man kan diskutera priser och "value for money".

Vi försöker skapa norra Europas bästa regatta. Ett arrangemang där vi gör allt som går för att seglarna skall trivas och komma tillbaka. Och där vi lockar de mest kräsna båtarna från Trondeim till Stockholm till Abenraa.

Per race så ligger vi på samma nivå som Sandahmn Open eller EM/VM. Och målet är att folk skall få mer för pengarna här.

Marstrand är svårare än Lomma att arra i. Det går inte att pruta på hamnavgifter och det finns inget klubbhus som rymmer 600 seglare.

Så, vad är det som behövs för att få till detta? Proffsig tävlingsledning, en bra klubb, extra folk i land för att dista resultat, dekaler & nummerlappar på alla båtar, 1100 frukostar, pilsner på bryggan,1 ton is för att kyla ölen, informationsskyltar, 700 t-shirts, annonser i tidningar, filmteam, fotografer, båtar till dessa, hotellrum, DJ, fördrinkar, transporter, ...

Om det vore enkelt att arra nåt sånt här för 500:- så tror jag fler hade gjort det :-)

Anders Nilsson sa...

Peter, du behöver inte försvara priset.
Jag ska se över hur vi finansierar seglingen i Team Grynet. Hittills har jag stått för material och anmälningsavgifter. Mat, boende och egen transport har besättningen stått själva för.
Om regattorna innehåller allt så kan jag inte längre stå för anmälningsavgifterna.

Pelle sa...

Då blir det ju ännu svårare att få ihop ett gäng.

Anders Nilsson sa...

Det är ju en balansgång.
Det är kanske lättare med commitment när man satt in 5000kr var inför säsongen eller har jobbat ihop sponsorer tillsammans?
Hur gör ni andra?

Anonym sa...

Nilsson - dags att köra shorthanded. Dags att du anmäler dig till Fyrtorn2handed.

Jonas Jemt sa...

Generellt så har vi låga startavgifter i Svergie. Tycker att klubbarna skall ta betalt för sitt nedlagda jobb, samt att det är dessa klubbar som lägger sina pengar på att utbilda sina funktionärer. De klubbar som arrangerar mindre regattor med runt 10- 30 deltagare går knappast runt på 500 kronor i startavgift .

Peter måste få försvara sin regatta, då du tydligen tyckte att det var dyrt! I mina ögon så verkar det ha varit prisvärt per person;)

Anders Nilsson sa...

Dyrast hittills för mig.

1700kr/dag för MBBR.
920kr/dag för ORC VM.
250kr/dag för NS Trim Cup.

Som jag skrev så får i se vad besättningen tycker är värt att vara med på 2015.

Anonym sa...

Vet inte om jag kan hålla med dig Jonas om att vi generellt sett har låga startavgifter i Sverige.
Några snabba exempel: Amager Cup: 225:-/dag, Royal Ocean Cup: ca 900:-/dag, bägge i Danmark.
Tyska seglingar tycker jag inte ligger mycket högre. MBBR tycker jag dock är prisvärt, annars hade ju inte folk kommit dit.Och det är väl vad det handlar om, att ha kvalitet som motsvarar priset. /Ola

Anders Nilsson sa...

Man kan inte riktigt jämföra ett lokalt race med EM/VM heller eftersom det krävs internationell jury och internationell seglingsledning på EM/VM.
När vi körde tex J-24 VM tog seglingsledaren Peter Reggio 50 000kr för en vecka och vi fick ordna 67 hotellnätter och betala alla flygresor (utom en)till alla internationella, mat och party för hela gänget.