lördag 14 juni 2014

Grynet, Reacherträning idag

Idag var det dags att ta tag i Reacherträning. Pantaenius Big Boat gick i Helsingör och Amager Cup kördes i Lynetten. Känns dumt att vara hemma.
Pantaenius Big Boat var i planeringen men det var bara stora båtar anmälda och med en anmälningaavgift på 2000dkr och bara 8 anmälda i ORCi och 5 i DH så bestämde vi oss för att hoppa över detta arrangemang ganska tidigt. Tyvärr fick vi sen inte ihop gänget till Amager Cup så vi gjorde istället ett träningspass med reachern.
I fjol fick vi aldrig tid att lära oss seglet. Vi har bara hissat reachern 3 ggr och av dem på ett race. Det var Mumm-Stelton Cup i fjol. Det visade sig vara för brant vinkel och seglet kom inte till sin rätt utan vi fick istället bara problem med det. Vi hade inte koll på hur det skulle trimmas och det gick riktigt dåligt.
Det var alltså dags att köra igenom seglet mot target speed värdena i VPP-diagrammet från ORCi-brevet för att få koll på när det ska upp eller inte ska upp.

En reacher är i princip en högt skuren genua som skotas i spinnakerblocken (skotpunkten justeras med en sugga) och mäts som en genua . Åke på Gransegel har gjort designen optimerad för halvvind. Hos oss motsvarar den en Code1 som de har på fockbåtarna. Fördelen är att reachern räknas som genua och vi kan på så vis fortfarande ha våra 3 spinnakrar med.
I tabellen nedan har jag plottat utfallet mot target speed i vårt ORCi VPP-diagram.

Slutsatsen är att vi hade lättare att nå target speed i de lättare vindarna och när det blåste hårdare lite jobbigare. Nu var vi bara tre på dagens pass. Med ytterligare 4 som burkar så känns det som om det ska vara mer än möjligt att nå 100% i segling TWA 70-TWA 120. I 6-10knop kan vi sen hissa spinnaren redan vid TWA 115 och vid 12-16 knop vid TWA120.


Seglet motsvarar definitivt förväntningarna men måste som alla grejer köras in så vi vet hur det ska trimmas. Lärdomen idag är att i tveksamma fall när vinkeln ligger på till exempel TWA70 så är det klokare att börja med genua och sen sätta reachern när det öppnar. Det är inget segel att pressa höjd med utan optimum är 75-110 deg.
Dagens pass blev tur och retur Drogden och bara den här turen gör att vi är betydligt bättre förberedda till nästa race än vi var tidigare. Länge sen vi körde distansrace nu med allt fokus på banracing.

10 kommentarer:

Pelle sa...

Kalibrerad logg?

Anders Nilsson sa...

Japp. Kalibrerade loggen inne i Varbergs hamn vid Getteröns småbåtshamn.
För första gången någonsin så verkar det nu fungera som det ska.
Drift tycks äntligen fått rätt riktning och avdriftens värde verkar blivit rätt också.
Svagheten i NX2-systemet är kanske just loggens kalibrering när man bara har offset och lutningen att spela med.
Seglar man fortare än vad man kan gå för motor så kan ju ett litet fel på kurvans lutning växlas upp en del.
Hur som helst känns det bra nu.

Claes..../)..../).../)../)..¤.... sa...

Bra tänk Anders, alla dessa segel med speciella register måste man testa i alla tänkbara situationer som seglet är tänkt att ge en kraftig boost i.
Ta med alla nästa gång.
Seglet är ju framförallt ett lättvinds segel men bör vara bra när man inte bär din hårda Symmetric i SK-130 från Contender, typ 90 AWA som bör bli ca 130-140 TWA med mkt mindre krängning samt avdrift samt mindre slitage på besättningen, R kör man på tre vakna och resten sovandes på kanten på tex ÅFOR.

Anders Nilsson sa...

Vi körde reachern i typ AWA 50 grader och uppåt.
I vid över 16 knops TWS och 125 TWA får den ta vid efter att vi plockat ner Orkanspinnaren.
Nästa pass blir att köra vinklar med Orkanspinnaren. Jag vet inte var gränsen går för hur högt vi kan gå med den när det blåser 18knop och över.

Anonym sa...

man kan oxå använda SOG i hela Nexus systemet, då räknar även TWA utifrån SOG men kanske fungerar bäst där det inte är så strömt (sthlm skärgård)

När vi ändrade fick vi mycket bättre värden över hela registret, svårt att kalibrera loggen då den inte är linjär och ibland ger den olika värden BB vs SB

///Jocke

Anders Nilsson sa...

Nexus har en annan givare som de påstår alltid ger korrekt värden. De påstår att den ska vara lösningen.

http://www.nexusmarine.se/products/marine-instruments/transducers/ultrasonic-speed-sensor/?lang=sv

Anonym sa...

Hmm hört att den strulat en del men får man den att lira är den säkert ok
///Jocke

Anders Nilsson sa...

Frågan är vad de menar med "Maximal skrovvinkel: 20º"

Anonym sa...

en segelmakares våta dröm...

Anders Nilsson sa...

Komplett nu ;-)