Ikväll skickade jag följande brev till SSF styrelse. Anledningen är hur svårt de har gjort det för oss som vill arrangera seglingar. Joseph Heller hade inte kunnat beskriva dagsläget bättre - en ny Moment 22?
"Nedan är kartan över de platser som SSF kört licensuppdateringar för tävlingsledare, seglingsledare, besiktningsmän och jurymedlemmar/domare för att täcka Sveriges behov av funktionärer.
Utbildningsansvariga menar att det är viktigt att dessa görs med fysisk närvaro.
Varför?
Med minimala ändringar i regelboken krävs alltså fysisk närvaro.
Söder om linjen Stockholm - Göteborg har det hållits 1 uppdateringstillfälle.
Resultatet ser vi nu när sanktionsansökningarna ska in för 2014 års regattor. Klar brist på funktionärer då de inte brytt sig om att åka iväg till Stockholm eller Göteborg. Övriga orter i programmet saknar möjlighet att nå med kollektivtrafik.
LICENSUPPDATERINGAR
26-27 januari Arlanda Svenska Seglarförbundet
09-februari Helsingborg Svenska Seglarförbundet
16 februari Stockholm Svenska Seglarförbundet
23-februari Göteborg Svenska Seglarförbundet
09-mars Västerås Västmanlands Seglarförbund
10-mars Göteborg Svenska Seglarförbundet
16-mars Sundsvall Svenska Seglarförbundet
23-mars Mariestad Värmland-Västergötlands Seglarförbund
Sedan så har det varit ett uppsamlingsheat i Göteborg o Stockholm
De anslutna klubbarnas i SSF, Skånes- och Smålands seglarförbund kan inte anse detta vara tillräckligt med tillfällen och platser.
Samtidigt ställer arrangörskommittén krav på att sanktionerade tävlingar kräver blå eller röd tävlingsledare, seglingsledare och säkerhetsansvarig.
Inför 2014 kommer med all säkerhet dessa certifierade funktionärer att saknas i många klubbar. Flera av klassförbunden har i år fått problem som de inte haft tidigare. Klubbarna kan inte få sanktion.
Följden blir att race kommer att få läggas ner, saknas i kappseglingskalendern eller köras utan kappseglingsreglerna. Alternativt så löses det på pappret och med funktionärer som inte är certifierade funktionärer men fortfarande fullt kapabla uppgiften.
Om vi som ännu inte har något certifikat vill skaffa ett så är det 2 dagar mitt i sjösättningstider som gäller. Detta, med motiveringen, att utbildningen ska ha praktik inbakad i anslutning till den teoretiska delen. Denna blev inställd för det fanns ”inget intresse”.
Hur kan ni vara förvånade över att ingen är intresserad?
Problemet är att vi som seglar också måste ta på oss att arrangera för varandra om det ska bli några race. Vid planeringen av utbildningar måste ni ta hänsyn till detta.
Gör det enkelt!
- Uppdateringar av licenser bör kunna köras on-line i webinar form.
- Blå seglingsledare bör kunna köras med teoridel på vinterhalvåret antingen i webinarform med inlämningsuppgifter eller i lektionsal. Praktik kan klubbarna ta hand om. Röd seglingsledare bör till exempel kunna certifiera praktikdelen för blå seglingsledare
- Gör skillnad på utbildningarna för blå och röd. Röd kan i så fall motiveras att föras i seminarieform.
- Motsvarande kan göras för domare.
Hälsningar
Anders Nilsson
Malmö
"
4 kommentarer:
Konsekvenserna i Sörmland:
http://segelochpaddel.blogspot.se/2013/12/kappseglingar-2014-i-narregionen.html
Bara po dim, Anders... :-D
Domarutbildningarna inleds med en kurs på nätet för 900kr. Betalar man tillbaka detta eller ska jag som enskild betala det?
Utbildningarna borde kunna göras betydligt mer frekventa om klubblokaler använts istället för hotellens konferensanläggningar.
Pappersprodukt!
Klubbarna får ju lägga ner onödig kraft på att gå runt det nuvarande systemet med sanktionerna.
Sanktionsansökningar ska ju vara till för att undvika konflikter med datum mellan olika arrangemang. Frågan är om ens det är en vettig anledning. Klubbarna gör ju detta bättre själv. De andras arrangemangsdatum syns ju ändå inte förrän sanktion är klar.
Planeringen försvåras också av att sanktionsansökan inte blir godkända förrän alldeles för sent.
Skicka en kommentar