måndag 25 februari 2013

Paul Elvstrøm 85 år - Stort grattis

Många Malmö och Öresundsseglare har genom åren lärt känna Paul Elvstrøm. Idag blir Paul 85 år gammal.
Bilder och minnen från Paul Elvstrøm och hans familjs framfart på Öresund finns hos flera seglare i Malmö.
Igår var jag hemma och besökte Ingvar och Kristina Jönsson som själva seglat länge.
Ingvar hade sparat bilder och tidningsurklipp från tonåren. Oförglömliga minnen från Pauls utveckling av kappseglingen finns kvar eller som Ingvar uttryckte det.
- Det var han som gjorde seglingen till idrott.
Bilden är från en sydsvensk tidning 1960 och bildtexten berättar om segern på årets Finn Gold Cup. Det året blev det dessutom ytterliggare ett OS-guld.

Jag får till exempel höra om hur de andra seglarna körde med raka master och Paul var den som började med en som böjde sig på Finnjollen. Bomullssegel med täta våder och en form på seglet som inte skäms för sig.
På Ica Malmborgs träffade jag sen Eva Gren som berättar historier ända sen barndomen till när Paul ror ut och hälsar på dem i båten.

Mitt enda egna möte med Paul Elvstrøm var en höstdag när det kommer in en Dragon Fly i Limhamns småbåtshamn. Den första sportiga trimaran jag sett. Extra hög rigg med dubbelutväxling på storfallet och en äldre man hoppade runt på båten som han vore 40 år gammal. Paul måste ha varit strax över 60 då. Själv hade jag seglat ett pass Laser när han återvände hissade segel och försvann ut i diset. Det var Paul Elvstrøm som hade hälsat på vännerna i Limhamn.
Paul Elvstrøm 1960 världens bästa seglare

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vem minns inte Elvströms seglarväst när man slapp en med kork eller seglarstövlarna som det gick att burka med.

Anders Nilsson sa...

Länk till fler som gratulerar:

Hellerup Sejlklub:
http://www.hellerupsejlklub.dk/index.php/da/nyhedsliste/298-paul-elvstrom-85-ar


Malmö segel Sällskap:

http://www6.idrottonline.se/MalmoSegelSallskap-Segling/Nyheter/MSSnyheter/PaulElvstrom-85ar2522013/