En fantastisk eftermiddag.
Själv tycker jag Maarten Voogd klarade sig bäst från SimonisVoogd design. För er som missade det så har ni länkarna till Maarten Voogd och de stora här:
Maarten Voogds föredrag
Farr designs föredrag
JIV designs föredrag
Vad säger ni? Vem tycker ni?
17 kommentarer:
Voogt ritar snygga båtar, gillar inte chins som många nykonstruktioner idag har. Gillaade OD26 som har en del dehler attribut och smarta lösningar.
//Johan
Far east projektet är riktigt coolt. Far east 33 på 3500kg låter ju intressant på riktigt.
Nilsson, Far East 31 är ju båten du ska ha.
1800kg deplacement på Far East 31an?
Var det en tävling? Resonemangen om vad som påverkar vikten vad tydliga, Maarten Voogd övertygade.
Nä, det var ingen tävling.
Enkel slutsats av det hela är ju att vi får de båtar vi köper. Jag tror att marknaden kommer att divergera mycket mer och att kappsegla i en billig semesterbåt kommer att bli svårare och svårare. Vi kommer att se fler renodlade kappseglingsbåtar med hög kölprocent och mindre trä i och komfort och fler bekväma cruiser som seglar bra men som inte är gjorda för kappsegling.
Den designmässiga poängen som är viktigast kom från Maarten om vikten - att inredningen bör vara en del av strukteren som bär last. Inte en möbel som i många moderna båtar. Produktionstänkandet som J/V jobbat med i tex Hanse där skrovet är så starkt att du kan stoppa ner inredningen oberoende av skrovet ger ju tunga båtar. Som att se skrovet som ett självständigt chassi.
Maarten argumenterade väldigt övertygande om vikten och att lägre vikt kräver att inredningen är en del av strukturen (så att den kan styva upp skrovet). Men jag tror inte att detta automatiskt leder till att en vass kappseglingsbåt är lika med en tom strippad båt. Snarare tvärtom - det är genom att låta inredningen vara en del av styrkan, som vi kan få båtar som har både och. Far East 33 väger 3,5 ton, 31:an 1800 kg varav 1200 kg i kölen. Det går säkert att ta fram en 10 m båt som kan seglas på två och som väger 2,5 ton.
Ja, man kan vända på det. Ska bli kul att se hur inredningen blir i Far East 33. Deras max Fun 35 hade ju följande data:
Length (m.): 10.65
Beam: 3.25
Depth: 2.20
Displacement: 3000
På Simonis Voogd´s hemsida har de en 60-fotare SVD som har ett segeltrahzahl på 5,59. Enligt Qviberg så låg dagens performance orienterade cruisers på 4.5-5.0. Det är ju ett rejält snäpp upp att köra 5.59.
420 m2 på undanvind. Segelmakarna måste ju älska Simonis Voogd.
jag tyckte också om maarten Voogds filosofier kring framtida båtdesign. Det som kan vara något att tänka på är just hur vi konsumenter påverker utvecklingen. Tråkigt att det måste vara just Kina som tar emot moderna lösningar med öppna armar. Jag tror nog att det förlorar västvärlden i längden.
enligt Wikipedia so har moderna segelbåtar ett "segeltragzahl" på4,3-5. IACC ligger tydligen på 6,2. skiffs hamnar på 8-15.
verkar att Simonis Voogd ligger i framkanten. (tyckte redan under 90-talet om Alex Simonis design)
Ska man uppfatta er så här eller hur ska det vara?
SimonisVoogd - Enzo Ferrari
Farr - Porsche
J/V - Geely och Volvo design team
Qviberg - SAAB design team
Översatta till bildesigners? ;-)
J/V och Qviberg: definitivt Volvo/SAAB.
Farr: AUDI (mainstream edge)
Maarten: Vill, vågar och övertygar men garderar med en konservativ linje eftersom det säljer bäst. Kanske Merca alltså.
JK: En flopp svärtar ner varumärket. Återstår fortfarande att bevisa att dom kan göra annat än oneoff.
J-boats: spänner hela skalan. Men kölarna kan bli vassare.
Ferrari, Koenigsegg, Meserati är väl bara yta med alldeles för många oanvändbara hästkrafter.
Hämmar mätreglerna utvecklingen?
Varven vågar de?
SimonisVoogd är nog mer lite mer av arkitekter medan J/V är mer av byggingenjörer.
Våra båtar har taget steget mot att bli Vauxhall. Träimitation istället för trä. Vem vill ha det?
Då tycker jag personligen att det är roligare om man kan göra något av de nya materialen.
En snygg en är den här Farr 42an.
http://www.farrdesign.com/FYS/588_WOW/listing.gallery.html
Mycket intressanta föreläsningar. I hallen fanns bl.a. Finnflyer som har många av de lösningar som ni efterfrågar med integrerad inredning i sandwichlaminat men med möbelfinish. Helt rätt och inspirerande.
@Anders B: JK har redan bevisat sig som designer, även med sin cruiser First 30. Men JK kunde inte ens i sin vildaste fantasi föreställa sig att en mätregel i Sverige kan anse att båten seglar 5-6% snabbare än sin ORC VPP. Snacka om "turbo-effekt". Ett korrekt SRS-tal för förra året ligger runt 1.19 för båten enligt SRS definition. Du kan kontrollera om du vill.
Du får gärna komma upp till Gustavsberg på en provtur under våren om du vill.
@Rickard, kommer gärna till Gustafsberg för provsegling!
Skicka en kommentar