lördag 26 januari 2013

BOOT Dusseldorf 2013 - Xp 33 mest positiva överraskningen

De bilder jag sett tidigare på Xp33 gjorde att jag hade låga förväntningar av hur Xp33 skulle se ut inuti. Det jag sen läst var att det skulle vara en väldigt spartansk båt. Seglingsmässigt är förväntningarna höga ska bli kul om vi får möta någon till sommaren.
Efter att ha sett båten i verkligheten så måste jag säga att mina förväntningar angående inredningen kom på skam. En riktig pärla och jag tror att det blir mycket seglingsglädje med den. Inredningen var absolut fungerande för cruising också. Kanske kan det var väl öppet akterut mot akterkojerna men är det inte en grej man som familj kan leva med?

 Skrovet har för att vara en Xer ganska mycket volym föröver. Inga konkava ytor här inte.
 Harken 40 på rufftaket och Harken 46 till skotvinschar kommer att fungera mer än väl. Samma storlek som vi har på Grynet. Jag uppgraderade ändå då mina skotvinschar två gånger och rufftakets från 32 till 40.
Mycket snack om att sittbrunnen var gjord för att komma med ratt senare. Tror inte det faktiskt. Lägg märke till hur rorkulten är bakflyttad för att skapa mer utrymme fram i sittbrunnen. Dock tycker jag det saknas stuv i sittbrunnsbänkarna men ska det bli något utrymme i akterkojerna så får det nog vara så. Var ska man ha ankaret och fendrarna?
 Inredd eller tom förpik?
För mig av kortare natur så fungerar pentryt alldeles utmärkt även för längre cruising. Till sjöss så kan det nog också fungera.
Ska bli spännande att se hur hon seglar. Skulle jag köpa båt idag hade hon absolut varit kandidat.

Inga kommentarer: