Ett annat mycket lärorikt besök på BOOT Dusseldorf var hos Pauger Carbon. Jag gick dit för att kolla på en 100% kolfiber bygge Code 8 Carbon.
Kolla på tekniska data: Code 8 tekniska data
Pauger bygger också RC44 så de verkar ju få möjlighet att se vad som fungerar och vad som inte går.
De berättade att det är de som gör kolriggen till Dehler 38 Competetion. Bara att gå bort att kolla. De använder sig av rod och inte PBO. De har inte heller gett sig in på att göra kolfiberstag.
Spridarna görs i kol och går att få böjda om man vill ha fock som är ännu mer utbyggd. På programmet har de också storskotsskenor i kolfiber. De vägde ingenting. Rodkick i kolfiber och så vidare.
De lindade inte sina profiler vilket gör att de kan gå ner mycket i röret om man jämför med till exempel Seldén. Dehler 38 har den mellersta profilen.
Den här kanske skulle funka på Grynet. :-)
Varning för den här länken det kan kosta stålar: http://www.paugercarbon.com
Varning för den här länken det kan kosta stålar: http://www.paugercarbon.com
4 kommentarer:
Tyngre än lindade kolmaster!trocatio
Jag ska prata med dem och se var de hamnar.
Jag vet att en aluminium mast väger 183kg inklusive stående rigg i dyeform. Samma rigg i kol väger 136kg med pbo och aluspridare.
Vi får se vad Paugers väger de menade att de kunde rikta fibrerna i längsled och det var det som gjorde skillnaden.
Sen beror det ju på hur styv mast man vill ha också. Det är ju svårare som beställare att få rätt. Det blir ju upp till tillverkaren.
Du kan ju fråga mig också! Vad har du för mastdimension?
Intressant när man kollar på vikterna så av aluminiummastens 185kg så är ca 90kg röret. Jobbar man bara med röret så händer inte så mycket med vikten som man kan tro.
Ska man få ner vikten och tyngdpunkten så gäller det att allt jagas. Av de 95kg kan PBO spara ytterliggare ca 13kg. Sen har vi TS220 rullens aluminiumprofil 5.5kg kan sparas med en plastprofil. Men även spridare, spinnakerbomsskenan, alla sprintar och masttoppsbeslaget måste man kolla på.
Skicka en kommentar