Så här lagom i båtmässetider så är varvens nya 38-fotare färdiga att visas upp. Elan var tidigt ute med sin Elan 380 som kom redan för två år sen. Sensommarens nyhet var X-Yachts XP38.
Salona har också lanserat sin nya Salona 38 i år.
Nu senast kommer Cantiero del Pardo med sin 39-fotare Grand Soleil 39.
Jämför man båtarna så har X-Yachts och Cantiero Del Pardo introducerat kolfiber som ersätter stålramar. Kul att det börjar komma i mer cruisingbetonade båtar också.
Om allt i Grand Soleil 39 som visas i broschyreren är kolfiber så blir lär det bli en styv bur. Naturligtvis bör man veta vad man gör när man blandar material. Viktigt att båten klarar olika längdutvidgning pågrund av temperatvariationer. X-Yachts bygger i epoxi vilket borgar för att det blir bra fäste mellan kol och epoxilaminatet.
Trenden är uppenbar att båtarna har designats med enorm styvhet. Tunga djupa bulbkölar. Alla båtarna går att få med djupgående på kring 2.40m (Salonan maxar på 2.28m). XP38 får ett IRC-rating(varvets uppgift) på 1.090 med djup köl och kolrigg. 40-fotsprestanda!
Även om de säljs som 38-fotare så varierar längden på skrovet en del. 11.3-11.8m. Max bredden ligger mellan 3.60 och 3.70.
Hur som hellst så känns det som prestanda är det som gäller. Det ska bli spännande och se om Beneteau, Arcona och Dehler kommer med någon mellan sina 35-fotare och 41-fotare?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar