söndag 13 november 2011

Vår radarreflektor lossnade och får betraktas som förlorad - Vad ska man ha istället?

På de danska höstracen krävs radar reflektor. Vår var ganska hopplös att fästa på akterstaget. Linan som vår hängde i brast och reflektorn föll i Öresund. De andra båtarna hade småfina tuber som satt bra fast och var inte lika anskrämliga som vår.

Läste en vetenskaplig undersökning  om radarreflektorer som sa att den vi hade gav bra eko och var prisvärd. Frågan är om man ska uppfylla regeln och strunta i att reflektorn är ganska värdelös?
I samma undersökning så visades det att den jag tänkte köpa var ganska värdelös.
Vår hängde inte särskilt bra där den hängde. På Mumm-Stelton Cup i år så kändes det ändå inte särskilt tryggt med fartygen, hängandes på signalhornen, runt omkring oss i dimman.

21 kommentarer:

Anonym sa...

funkar inte kolsegle som bra reflektor

Anders Nilsson sa...

Studien är gjord i labmiljö och jag undrar också om en reflektor verkligen gör skillnad i verkligheten. Med eller utan kolsegel.

Erland Holmström sa...

För många år sedan såg jag en test i någon båttidning. Alla reflektorerna var värdelösa utom två. Den bästa var mycket avancerad och dyr. Den nästbästa var en plastpåse med tomma ölburkar.
Själv tröttnade på skramlet från plåtreflektorn och skaffade ett rör.

Hansen sa...

Nilsson du kan få ölburkar av oss. Du fick ju några i Bröndby.

Anders B sa...

Är det inte ganska mycket här i livet som är för syns skull. Var glad att du har AL-mast, den ger bättre ekon än en kolmast!

Anders Nilsson sa...

Vet inte om jag inte hellre hade haft en kolmast och reflektor(inte Erlands variant då). ;-)

Erik B sa...

Du kan ju skaffa en snygg "för regeln" som sitter uppe hela tiden och komplettera med en som fungerar när det behövs.

Per Lundquist sa...

AIS sändare borde vara ett bättre krav. Säkrare och bättre.

Eller tejpa ölburkar längs hela masten. Hvar gang du racar!

Anders B sa...

AIS borde ju fungera bättre, men är danskarna så storsinta att dom skulle acceptera det alternativet?

Anders Nilsson sa...

Intressant att läsa Stens ISAF/ORCi rapport. Under safety så har man tillsatt en arbetsgrupp:
"Mycket diskussion kring radarreflektorer, AIS som Personal Locator Beacon (PLB). Särskild arbetsgrupp tillsatt."

Av alla säkerhetsprylar så sparar jag hårt till en livflotte i första hand. Till M.A.I.O.R 2012 så måste båten vara ISAF Cat 3 klar. Däckslinor ska på.
AIS får vänta även om jag håller med er. Det är en pryl man nog bör fundera på.

Anonym sa...

Anders, en AIS kostar mellan sex och tio tusen kronor. Vad kostade den senaste focken... ;-)

Anders Nilsson sa...

Hur snabbär en AIS?
Skämt åsido så är det en livflotte jag behöver om jag inte lyckas låna en.

Anonym sa...

Anders, du kan fråga Bengt hur snabb AIS'en är!!!
Själv skulle jag välja kol masten fram för AIS alla ggr. ALDRIG gå ner på utrustning!!

/H

Anonym sa...

Här är ett bra alternativ till reflektor på Grynet. http://www.conrad.se/Diskokulor.htm?websale7=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_22608_1405013&page=2

Kan lätt komletteras med schibbig belysning.

Anonym sa...

@tidigare anonym - är inte AIS en del av utrustningen om den finns installerad i båten? Jag håller dock med dig om att gå på känslig utrustning inte är att rekomendera.

Jag undrar dock om det är en cool mast eller en mast av kol du föredrar. Själv tycker jag att en mast av kolfiber hade varit läckert. Dessutom, kör du med flera master eftersom du talar om masten för eller fram.
Jag för står inte riktigt... ;-)

PS.Visst är jag be svärlig!! :-)

Anders Nilsson sa...

Diskokula måste ju helt klart införskaffas.
Annars var det menat som ett seriöst inlägg. För Guds skull ISAF har till och med satt till en utredning. :-)

Anonym sa...

För en som kör en 250m lång båt, kan jag rek. en AIS. Men kommer du i vägen så kvittar vad du har. Inte ens den rosa Spinnaren kan hjälpa dig:)
http://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI

Anonym sa...

Men vad ska då den 250m långa båten med AIS till, då han ändå bara kör över allt?

PS.Anders, det låter som du behöver den där livflotten. Har du ingen badbåt från ungdomen du kan nyttja så länge...

Anonym sa...

Vad pinsamt!

Så det var så du förlorade masten på Grynet... ;-)

Erik B sa...

Flotte går ju att hyra om det bara är ett race/år det gäller. Sjösäkerhetskompaniet har priser/vecka som ligger under vad en ompackning kostar...
http://www.ombordinnan.se/

Anonym sa...

Anders, vill du bli sett eller endast uppfyller ett regelkrav?

I fd. DDR var kravet att radarreflektor skulle sitta i den översta 1/3-del av masthöjden, fast installerad (så att man inte plocka ner den under natten -undra bara varför...). dessutom fanns det krav på viss storlek. Aktiva system skulle knappast vara godkända då systemet inte skulle kunna stängas av. Detta är också en säkerhet då ett passivt system också fungera vid strömavbrott.

Jag tror nog alla kan förstå varför det fanns dessa krav.