Barberhaullösningen som vi kört med har varit en enkel lina upp till lovart med märke som syns väl från justeringspositionen. I byig vind kan vi köra focken med bara Barberhaul justeringar från lovart. I en by så släpper vi lite i barberhaulen och focken flytta både ut och tvistar.
Lösningen ärvde vi från vår First 31.7 där det funkade utmärkt med rostfria ringar. På Dehlern är focken betydligt större och mer kraft har gått åt till friktion. Nu blir det Antal lågfriktionsringar och spektralina splitsad i en halände. Borde göra stor skillnad vad gäller friktionsmotståndet när focken ska hem. Anders Borg på Gransegel gjorde dem till oss. Ser riktigt kanon ut, eller hur?
2 kommentarer:
Varför inte bara trä barberhaulen genom ringen och få 2:1 på köpet?
Det är fullt möjligt naturligtvis. En större ring och ett fäste på däck för linänden eller ett block (om man vill ha 3ggr) och retur till ringen.
Jag tror en barberhaul behöver 6ggr för att vara justerbar utan för mycket armstyrka så som vi kör. Nu drar vi bara in linan genom brytblocken och det behövs inga fästen. Vi får inte plats med en talja inuti kanalen utan att riskera slitage på de andra linorna. Den är för smal för att bygga något riktigt snyggt.
Skicka en kommentar