Lite underlig konfiguration eftersom det bara har sålts en med kolfiberrigg och den har ett längre FB än standardmåttet 4.10 som står i tabellen. Bör nog bli tillrättat.
Det finns ingen såld båt som är konfigurerad så som den båt som finns i tabellen. Hur som helst så verkar vårt SRS tal på väg ner och det verkar ju rimligt.
First 34.7 med genua får 1.27
First 36.7 med genua får 1.29
Dehler 34 med fock och kolmast får 1.27 (sänkt 2% (1% om kolmast är fel))
Dehler 36 med genua får 1.29
X-332 med genua får 1.24
X-362 med genua får 1.29
Stämmer det att det är kolmast borde vi få samma med alurigg och genua. Är det fel med kolrigg i tabellen så borde vi hamna på 1.28 med genua. Det går på rätt håll från 2008 års 1.29.
Torsdagsseglings konkurrenterna i H-båt får +1%. :-)
Nu blir det storsatsning på världsmästerskapet i Torsdagskappseglingar i MSS.
Vi var ca 200 sekunder efter bästa H-båt i fjol.
Räknar man på en bana som tar ca 45minuter för en 1.00 båt så skulle vi klara tjäna 39 sekunder mot värsta H-båten. Vi har fortfarande 161 att ta in.
Vi får se vad vår senhöstträning har gett oss i båthantering. Nu gäller det bara att komma igång med vårträningen så snabbt det går.
En sak är säkert att de flesta av oss har nog mer att hämta på att träna ihop sina besättningar än vad de nya SRS-talen ger. Otäck sanning men så är det nog. :-)
20 kommentarer:
De flesta måtten stämmer med broschyren som finns att ladda hem från svenska Dehler.
Verkar lite underligt att ha SPL 35 cm längre än FB och FP brukar väl accepteras som fock fortfarande på 110%? Då skulle FP kunna vara 14 cm längre...
Att vikten är 5.200 istället för broschyrvikten 5.110 är tyvärr inget ovanligt.
Kolfibermast har inget "Ja" så det är inte standard. Titta på raden ovanför där Backstag har ett "Ja".
Standard spinnakerbommen är längre än J-måttet. IRC ger inget särskilt högt straff för detta.
Jag inser att jag läste tabellen fel ner det gällde kolfibermast.
Vikten är högre än så på de båtar som vägts.
34:an kommer med i tabellen? Hur många har kappseglats så flitigt förra året?
Totalt sett gjorde vi 9 starter på 5 veckor. Leif Englund gjorde nog ett 15-tal. De andra uppskattningsvis ett 20 tal race tillsammans.
34 starter totalt ger kanske någon indikation.
First 34.7 finns också i tabellen och det finns bara två i landet så...
Jag tror det är bra att båtarna kommer tidigt i tabellen så det blir lite statistik.
Patrick
Hur många starter gjorde landets Farr 30 för att hamna i tabellen? :-)
Såg just detta....blev ännu mer konfunderad... Inte för att jag har något emot det, men jag trodde att tabellen var reserverad för båtar som kappseglas i tillräckligt många exemplar för att man skall ha bra koll på dem.
Men trägen vinner, jag har länge sagt att en ISAF-klassad entypsdesign borde kunna hamna i tabellen samma dag som man ger den ett mätbrev.
Arne på www.regatta.nu har en poäng i att det är på kul.
Sailors have more fun.:-)
http://www.regatta.nu/?p=2583
ORCI kanske inte är så tokigt om man vill komma närmare?
Hej Anders, principen från LYS-gubbarna i alla år tidigare har varit att om man tar bort en genua på en genuabåt så får man -1%. Lägger man till en genua på en fockbåt så blir det +2%.
Jag har "bråkat" om detta med Lys-nissarna när vi hade vår NF som såldes som både fockbåt och som genuabåt. Vi seglade på 1,12 i över 10år istället för standard som var 1,10 och dett var inte förhandlingsbart då.
Kanske är annorlunda idag?
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
Hej Stefan, det är väl endast halva sanning...NF med fock räknades som standard iom klassreglerna var skrivna så. Bedömningen gav +0,02 för genua med fockbåten som referens. Det allmänna avdraget gav -0,01 från genua till fock om man skulle klassa NF som genuabåt. Det är väl bra att sådana avdrag är borta nu. Likande var det förresten även för undanvindsegel, propeller osv.
Vaddå halva sanning?
+ 2% för tillagd genua på fockbåt gällde ju generellt enligt SSF. Syftet med att lägga till en genua var ju att få konkurrensfördelar gentemot en fockbåt och jag har viss förståelse för "SSF-straffet".
En t.ex. Smaragd som strök genuan fick -1% (NF är inte klassad med genua så den är ett dåligt exempel).
Att dessa generella regler inte gäller längre är säkert bra, men det förutsätter också att man vet vad som gäller istället. Blir det godtyckligt +3% för Genua? Bra o veta innan man beställer en Genua för 35 000,- för att kunna få fördel i lättvind.
StefanK
Då är det skönt att vi inte seglar SWELYS längre.
SRS ska om jag förstår det rätt ha andra principer. Bland annat lär en princip vara att man ska försöka komma så nära som möjligt med mättalet.
Stefan, skenet bedrar ibland. Det fanns inte sådant generellt påslag med +0,02 för genua. Däremot fanns det ett generellt avdrag med -0,01. Samma gällde föresten även för alla andra generella avdrag.
Anders, jag vill tillägga att man ändå inte vill uppmuntra till optimeringar, mao kommer det säkerligen inte lönar sig om man gör ändringar på sin båt en det kan bli en mycket roligare segling
Du "Anonym" jag har faktiskt aldrig påstått att det stått i LYS-tabellen att man får +2% för tillagd genua. Det är SSF som generellt hävdat att +2% gäller för tillagd genua (via ett Certifikat som beslutades på 0-tid) och den uppfattningen kanske kvarstår, vad vet jag? Om t.ex. en NF ägare nu skulle få bara +1% påslag för samma genua i nya SRS kanske du kan svara på detta eftersom du verkar så initierad? Botnia-NF ägare är mycket intresserad av att få veta vad som gäller.
LYS kommitte´n känns lite som präster ibland, helt oantastliga, detmesta är höljt i dunkel och de har kloka svar på precis allt.
StefanK
Man kan ju undra varför just Dehler 34SV har fått begränsning i antal segel ombord utskrivna i båtdatabladet och inte båtar som Dehler 36JV och Bavaria 35 Match?
Är det någon som kan reda ut var begränsningarna i antal segel står i regeln? Fockbåtarna har i regel 4 fockar. En ultra lätt 107%, en mellan 107%, en hård 107% och en #4.
I Klassregler för Standardbåtar 2009 finns:
C.4 Segel
C.4.1 Utrustningsbegränsning.
Enligt båtdatabladet samt eventuellt A.4.3b) och c).
Punkterna 4.3b) och c) finns inte med i skriften...
Hittar inget annat i den version jag sparat och Seglarförbundets sida har spärrat de sidorna.
Hittar inget i Redskapsreglerna heller.
Stefan, jag har inte heller påstått att påslaget skulle ha funits i tabellen. Men som jag sade så gjordes och kommer det att göras en bedömning i varje enskilt fall. Hur mycket påslag det blir och om bedömningskriterierna ändras hänger dock ej ihop med de nya reglerna. Då som nu ska man inte tjänar på att avvika från grundstandard. Min tolkning är att de generella avdragen har varit något konservativa för en del båtar då avvikelserna slår olika beroende på båttyp.
Erik och Anders ni får ha tålamod till allt är på plats det finns säkerligen en del som fortfarande saknas eller är fel i tabellen (utrustningskod t.ex. Glöm ej att det är en rätt stor förändring som ske. Det verkar så att de nya båtar har dock fått begränsningarna in men troligen uppdateras även de gamla båttyper i tabellen snart. Avvakta bara.
Begränsningen för antal segel ska finnas i klassreglerna, tabellen eller på mätbrevet.
Erik, Punkterna 4.3b och c fins visst med men det är A4.3 och inte C4.3. Del I och del III är samma för alla tre regler. A4.3b berör endast klassbåtar som får ha stormsegel om arrangör skriver in det i inbjudan och klassreglerna. A4.3c är spinnakeravdrag som också bestämms av arrangören via inbjudan och seglingsföreskrifterna.
Peter
Hej Peter tack för ditt klargörande svar. "Då som nu ska man inte tjäna på att avvika från grundstsndard".
Det resonemanget har jag faktiskt viss förståelse för.
Då finns det alltså inte några nya principer för de som önskar avvika från grundstandard eller klass med "prestandahöjande segel o annat" i SRS jämfört med "gamla LYS".
Detta grundläggande bör nog förtydligas fetstilat i regelverket skulle jag tro, alla har nog inte förstått detta. Kanske inte lokala mätmän heller?
Om man i SRS inte ska kunna få konkurrensfördelar på att avvika från grundstandard så är nog inga SRS/SWELys-kappseglare som med berått mod köper till en genua till en fockbåt, en spinnaker till en folkbåt eller byter till kolfiberriggar m.m.
Såvida man inte ska optimera båten för t.ex. IRC/ORC eller nå´t annat förståss.
StefanK
Stefan, det finns dock en stor skillnad när de generella avdrag är borta. Generella avdrag måste ta hänsyn till alla båtar. Detta medför att ett generellt avdrag slår olika mot olika båtar. Nu kan bedämningen ske individuellt för varja båt/båttyp. Det komer säkerligen att ta tid tills allt ha pendlat in sig men jag tror att det komer vara betydligt bättre än innan.
/Peter
Hej, Peter håller även med dig om detta. Båtar är olika och olika "bestyckade" så det är mycket bättre med SRS indivuella bedömning. SSF:s uppfattning att man då som nu inte ska kunna tjäna på att prestandahöja båten och frångå klass eller grundstandard, tror jag inte alla har insett.
Detta borde absolut fetstilas i SRS regelverket. Här skiljer sig SRS/SWELys också från alla andra respitsystem som jag känner till.
Som sagt var jag har viss förståelse för SSF:s inställning som "då" har gått ut på att "premiera" klass och grundstandard för normalbåtar och att de som vill optimera istället inriktar sig på något respitsystem där man använder våg&måttband.
Seglarhälsningar
StefanK
Skicka en kommentar