fredag 7 november 2008

Go Stefan Go!!!

Senior SM-veckan 2009 går i Malmö

Tillsammans med SVT har Riksidrottsförbundet presenterat projektet SM-veckan, som handlar om att förlägga så många som möjligt av olika idrotters SM på samma ort och vid samma tillfälle. En anledning till initiativet är att ge fler idrotter möjlighet att profileras i media. SVT har tidigare förklarat problemet med att följa 68 specialidrotters årliga SM där flera dessutom, som segling, har många olika klasser. Genom att koncentrera flera idrotters SM till samma ort under en vecka ökar möjligheten för SVT att följa dessa, och därför har SSF tackat ja till att medverka.

- När projekt av denna karaktär initieras av SVT och RF vill vi självklart vara med. Att SM-veckan förläggs till Malmö är också en stor fördel för oss. Få andra orter har samma möjlighet att lägga seglingen så nära land som Malmö. Skåneregionen är dessutom på frammarsch inom segling och detta samlade SM kan förstärka den positiva trenden, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Nu behöver vi bara engagera oss i Skånes Seglarförbund också. Det är snart årsmöte. Dags för klubbarna i Skåne att se till att det blir skillnad även där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte "skrämmande" tyst i MSS och malmö angående detta arrangemang? Inte ett ord på MSS hemsida. Har MSS gått på en sån härdsmälta efter att man ställde in EMG "på grund av för få anmälningar" Detta beror väl bara på en sak- arrangören!!

Hoppas verkligen Malmö, MSS,whatever rycker upp sig och tar tag i detta gyllene tillfälle!

Anders Nilsson sa...

Personligen så tycker jag hela EMG gick under falsk flagg. Många trodde det var ett samlat senior EM vilket det inte var. Det var ett spel för Masters. Eventbolaget förhandlade med Skånes Seglarförbund.
Jag trodde personligen att det var Laser Masters EM när jag hörde om det. Till min häpnad fanns inte spelen ens på Laserförbundets hemsida. Till min förvåning fann jag däremot att Laser Masters EM gick veckan efter om det var på Korsika eller Sardinien minns jag inte.
EMG hade ingen förankring i idrottsrörelsen och marknadsföringen var kass. Det var stora avgifter till Eventbolaget och det krävdes alldeles för många deltagare för att få det att gå runt. Hela spelen blev en katastrof ekonomiskt och Malmös idrottsrörelse kommer att få betala genom minskade bidrag i framtiden.
Senior SM 2009 ska arrangeras med hjälp av kringliggande klubbar om jag läser texten rätt. Det kommer säkert på hemsidan när det finns något att skriva. SSF är bara före.