söndag 25 september 2022

ILCA GP4 i Träslövsläge, hård vind och årets högsta vågor

Tredje delseglingen i ILCA Syd Cup, ILCA GP4, gick av stapeln i Träslövsläge. Kollade i veckan på prognosen och den såg riktigt mysig ut. 
Efter en tuff arbetsvecka körde jag upp på fredagseftermiddagen och lastade av. Seglingsledningen var lite oroliga för för hård vind. 7-13 m/s från nordväst. Lite mindre på söndagen. Hmm, jag hade ingen koll.

Det hade blåst hela veckan så dyningen rullade in runt udden. Grymma surfar på länsarna och fina planingar på halvvindarna gav så klart tuffa och fysiska kryssar.

Lördag 17/9 
Enligt prognosen skulle den ta ett snäpp vänster för att sen ligga ganska stabil.
Race 1
Jag satsar på lästart bland de yngre. Kom iväg ganska bra kör på höjd får iväg snubben i lovart och har ett ganska fritt spår. Snubbarna närmst läflaggen går bra och slår över till babordshalsar före oss andra. 
Jag fortsätter en bit till på vänster. Slår på en fallning och det går bra första kryssen. 
Kämpar allt vad jag kan. Långa kryss. Kroppen skriker. Snart blir det min paradgren halvvind. Ungefär som i Ystad på Master SM är vågorna svåra att köra på. Jag rundar bland de 10 första. 
Gör en riktigt bra läns. Äntligen funkar det bättre. Passen i Ystad har hjälpt.
Gör en bra andra kryss och är bra i takt med skiften. En läns till och vinden ökar. Nu går det fort. Blåser nog 10-12m/s i byarna. Gippar runt länsmärket i vild planing med nästan inget tryck i seglet. Halvvind i mål som 8a. Grymt nöjd.

Race 2
Satsar på att vara lite längre åt lovart i andra racet. Sjön har tilltaget med vinden. Kommer inte iväg som planerat får slå tidigt. Går före några för styrbordshalsar. Det får bli höger ett jack. 

Det är vänster som gäller i början och jag kommer lite efter. En okej halvvind men på länsen går jag fort. Kör i fatt och kommer om Micke Lövgren och Jan-Olov Sandberg. Tyvärr går de om igen på andra kryssen. Har en bit fram till Lobban som går bra nu. Lasse Bergenzaun är också en bit fram. Seglar om några av de yngre på länsen vilket jag är mycket nöjd med. Har närmat mig de där framme men Jan-Olov och Micke hinner före. Nöjd med länsfarten men andra kryssen var inget vidare. Det blåser bra nu och vågorna är högre än någonsin. Det blir en 13e plats. Tappade på kryssarna. 

Race 3
Jag har svårt att vara på hugget när jag är trött. Det känns nu att jag inte är 25 längre. Ligger bra i starten har en fin lucka kanske lite långt fram. Killen i lä är också lite långt fram. 

 
Han faller ner i sin lucka jag passar på att göra likadant så jag inte blir för tidig. Tre sekunder kvar dags att skota hem och köra, tappar skotet. Jäklar! Blir överkörd och måste slå. 
Jobbig lång kryss framför mig. Några gubbar ger upp och går in. Har en handfull bakom mig vid kryssmärket. Släpper lite på kicken och faller av. Inser att det var för lite. Måste släppa mer. Böjer mig en för att nå kicken. Bommen går i vattnet och kapsejsningen är ett faktum. Jag går runt tre gånger till innan jag är körandes igen. Hopplöst. Helt slut.
Lugnar ner mig för att hämta kraft. Jagar på men det här får nog bli flitpoäng. Slår runt på länsen. När gippen vid sista länsen ska göras har jag en grym planing. Jonas Libell går i mål framför mig och jag blir sist i mål av de som är kvar på vattnet. En 15e plats. Nåja, det blir ju en söndag också.

Söndag
Först på hamnplan, tror jag tills Lobban sticker ut huvudet ur klubblokalen och säger hej. Seglingsledningen tyckte ILCA 4 ungdomarna skulle sticka ut först men de gick mest och såsade så vi stack ut och kände på det.
Betydligt lugnare vindar och inga vågor.
En tidig och skön söndagmorgon. Trycket kommer från höger på kryssen. Prognoserna är helt olika från DMI och SMHI. 
Det regnar och mullrar i norr. Lasse Bergenzaun är också tidigt ute. Inte hade vi så särskilt mycket för att vi kom ut och kände på det. När det är dags för start står det klart att det får bli SMHI som gäller. Samma som lördagen. Något mindre vindstyrka tack och lov.

Race 4
Nu gäller det att inte känna efter. Koppla bort de verkande musklernas signaler till hjärnan. 
Starten blir sådär men kryssen är okej. Halvvinden kör jag förbi Micke Lövgren men annars lyckas jag inte få till det som jag brukar. Länsen är snabb. Jag drar några ungdomar på länsen. Känner mig stark.
Tyvärr blir inte andra kryssen lika bra. Ny läns. Börjar närma mig Lasse Bergenzaun och Lobban några men det räcker inte och de går i mål före mig. En trettonde plats men jag är hyfsat nöjd efter att jag äntligen får till länsarna.

Race 5
Känner mig trött. Spänner hängbandet lite. Måste prova om det funkar.
Kryssen går okej. Länsen blir en skum upplevelse. En av ungdomarna och jag styr på märkt. Ett helt gäng går underbåge och tar sig förbi. Fyra båtar som tappas på länsen. På andra kryssen orkar jag inte pressa på i båten. Jag kommer inte ifatt. Blir regattans sämsta resultat. 

Race 6
Så här efteråt skulle jag så klart ha släppt på hängbandet. Tröttheten gör väl att analysförmågan är avtrubbad. Kryssarna går sådär och det är speedproblem jag har. Sista länsen så har jag ett gäng framför men det känns inte som det går att komma i fatt. Jan-Olov Sandberg och Micke Lövgren får vara. 

Hur som helst så var det en otroligt lärorik helg att vara med om. Extra kul var att Magnus Nilsson börjat köra igen och träffa familjen Nilsson. Ungdomarna är snabbare men gubbarna är sega. Detta gav mersmak. Får planera in alla GP som är nära nästa år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Starkt seglat Anders! Kul att läsa!

Jag önskar jag kom ihåg lika mycket från mina seglingar….

Anders Nilsson sa...

Du vet mina seglingar är som trauma som aldrig går ur... ;-)