En tur på Öresund eller går det att få till systematisk träning när man är själv?
ILCA eller som båten förr kallades Laser är ju otroligt basic med sitt skot, kick, cunningham och bomuthal. Alla båtar lika så det borde alltså vara enkelt att lära sig kan man tycka.
Igår var solen uppe så Andreas och jag stack ut. Fredrik anslöt lite senare.
Andreas har precis kommit igång så hans fokus är att hålla sig på rätt köl. Fredrik och jag är betydligt jämnare och Fredrik är duktig på att hålla höjd.
Hur som helst så kollade jag på Sailing Academys video i veckan och den handlar om två tekniker att driva båten framåt med kickskotning (Vang sheeting). Den ena metoden kallar de rak arm (Straight arm) och den andra släpp och fånga (Drop catch).
Lördagen gav oss vind från nord på 4-8 knop. Perfekt för att få det lite jobbigt med burkningen och skotningen. För mig är det gränsläget för att burka i hängbandet eller flytta längre in. Det gäller ju att sitta fast och balansera med bålen så det inte landar i köttbullehäng i hängbanden.
Perfekta förhållanden i lördags för att egendrilla. Det finns nog ingen gräns för hur mycket det finns i att hämta i att hålla balansen, vara aktiv med skotning och burkning i ILCA. Det är inte så enkelt som man först tror. Typiskt ett moment att köra när man är själv för att få in detaljerna.
Straight arm tekniken körde jag i 505 på SM men då utgick jag inte från bröstet utan från pannan när jag släppte i de riktigt hårda byarna. Storen fladdrade till och båten drog iväg rejält, nästan som en hästspark, när byn träffade. Fartökningen är såklart inte lika påtaglig i ILCA som i 505, som förmodligen ökar typ från 7,5 knop till 9knop på kryssen. Jag räknade ut att jag behöver justera ca 300 gånger på en kryss i ILCA när det är lite vågor. Man blir riktigt trött i armen om man är otränad.
På Friskis och Svettis hade de en maskin som höjde en 15kg vikt med ett block nere där man kunde burka samtidigt. Här delade jag upp kryssen i 6x50 lyft och körde för att få armstyrka på vintrarna. I vinter går det tyvärr inte på grund av Corona så jag blir beroende av att det går att komma ut på vattnet.
Kolla på videon så har ni att göra nu i vinter ni också.
Två på vattnet gör så klart stor skillnad. Jag har tänkt många gånger på tänk var vi skulle kunna tagit det med Grynet SWE43 om vi bara varit två jämna båtar.
När jag kör mot Fredrik utnyttjar jag att han är duktig på att peta höjd. Att ha honom i lä är ultra jobbigt. Ola och Olof är grymma på att hålla press i båten när det blåser och då är jag hellre läbåt och försöker pressa fart som de gör. Min poäng är att vi behöver inte vara många på vattnet, som vi är på sommaren, för att få kvalitet. När vi är många så är det enklare att få till race träning men nu på vintern är det läge att finslipa sin teknik.
Den här övningen är en övning i att segla grymt bra och försöka att inte bli påverkad av en båt i lä. På race vill man ju helst inte ta två extra slag.
I lördags var vi ute tills solen gick ner. Jag lovar att det var verkligen solen som stod för värmen och som gjorde det möjligt alls i bara en plusgrad i skuggan. Man får lätt kalla fötter 🦶🦶men det gäller att det händer 🖐🖐så det inte blir soffan. Rätt vad det är så är det sommar och racing igen.
4 kommentarer:
Ser härligt ut!
I´ll be back!
//Gustaf
Bra där 💪
Lars Bergenzaun har börjat igen bara så du vet det.
Va me KC och Br. Eyermann? E d oxå ute å hänger?
Henrik tror jag du ser i Drake på den här videosnutten på avstånd:
https://youtu.be/z4RT5gntKsc
Kent har varit nere och hälsat på på hamnplanen men inte i en båt. Numera är han en högsjösimmare så kommer det en boj i Öresund så kan det vara han som släpar på den.
Skicka en kommentar