söndag 5 juli 2020

Kunde inte hålla mig - det blev ett hårdvindspass i Laser

Vi Laser Master seglare är nog precis som barn som växer upp. Gränserna ska testas. Idag fick vi gjort ett hårdvindspass som hette duga. Vi var fem Laser Masterseglare ute. Annars har det bara blivit vandringsturer och gruscykel i veckan för min del, 17mil.
Vi lade av när vinden nådde 15m/s i medelvind. Den höll sig mellan 11-15 m/s i medel under passet.
Jag är riktigt nöjd med att det gick fint att kryssa, falla av till läns och köra länsen. Kryssen var inte överlevnad utan jag seglade på skiften och kände att jag hade koll. Att länsa utan vurpa och att fixa gipparna är en skön känsla. Svårast idag var att runda upp igen. Att komma in för styrbord, gippa och runda upp med båten trimmad för kryss fixade jag inte. Kicken fick vara lös i gippen och rundningen för att undvika kappsejs.

Medelvinden under 24h på hamnens väderstation. Vi lade ner när två av seglarnas skot drogs ur och de kappsejsade kl 12:00.

Ett tips är att både vid spärrblocket och vid på bomblocket göra en åtta på dubbel lina. Det är 100% säkert att den inte dras igenom.

Jämför själv, vanlig åtta och dubbel åtta. Jag lovar att dubbelåttan funkar alltid.

Inga kommentarer: