Först i besättningen på hamnplan, bara att hugga tag i det.
Att det går undan i 505 är ingen hemlighet. Svårt att veta hur man ska göra på kryssen. Vi hade bra höjd och gick fort ikväll. Att vara två båtar ger ju en helt annan möjlighet att mäta sig. Jag satsade på att styra i vågorna och undvika groparna. Grymt bra samarbete med Jacob som räknar ner i byarna. När jag släppte lite på storskotet innan byn så riktigt sköt vi fram när byn slog till. Kostar det att styra? Ska man bara köra på?
Det hade varit grymt kul med en Go-Pro kamera att kolla på efteråt. Det får bli nästa pryl.
Vi kör med en äldre fock från Pinell & Bax som säkert gjort sitt.
Vi har dock fortfarande mycket att plocka ur den liksom storseglet från Pinell & Bax. Spinnakern är dock av en generation tidigare och det börjar snart bli dax att köra med nyare grejer. Jag har en Pinell & Bax spinnaker som är en kopia på Bojsen-Møller spinnakern så den är snabb. Jag har också en ny Bojsen-Møller fock och en ny spinnaker som aldrig är hissade. Vet inte varför det blir så? För mycket prylar alltså.
Hur som helst så är skärningsvinklarna för spinnaker ännu svårare än kryssen.Vi provade först med att ha spinnakerbommen långt fram och skära mycket. Jonas och Mats gick då lägre och snabbare. Andra rundan ändrade vi till mer hemtaget i gajen och visade mer och då gick vi mycket snabbare. Är det spinnaker designen som vi har? Den har lite mer skuldra än den senaste designen.
Kvällens förhållande var uppe och nosade på 10m/s.
Vi ställde in grejerna på 5:an vilket betyder att mastrake var 7700mm. Enligt Pinnell & Bax trimguide är det för 6-8 m/s. Kanske skulle vi haft lite mer rake enligt guiden men så är vi också bland de tyngsta besättningarna och klarar mer tryck i grejerna. Det är dags att ta ett resonemang med Nathan Bachelor och Jacob på BM sails. Nu har jag fått lådan full med frågor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar