tisdag 26 mars 2019

World Sailing's Offshore World Championship 2020 - Jag börjar känna mig som en gammal skeptisk gubbe

Twohanded i en Luka 30 runt Sicilien i oktober. World Sailing har valt ut Luka 30 som båttyp.
Jag är klart skeptisk men det är väl för att jag är en gammal gubbe. Eller så är det för att jag gjort Rolex Middle Sea Race två gånger.
Det kan bli riktigt riktigt tufft på Rolex Middle Sea Race. Efter att jag såg henne i Dusseldorf är jag skeptisk men ska det vara en billig båt så...

Vågorna på medelhavet är inte att leka med. Att segla full crew är tufft nog men att göra det i en Luka 30 two-handed kan bli riktigt besvärligt. En Mini650 hade definitivt varit ett bättre alternativ känner jag. Frågan är om World Sailing förstår sitt ansvar i valet.


3 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

De här toppseglarna har utvärderat L30 men har de seglat havskappsegling?

“The boat has been trialled by some of the world’s leading sailors including Charles Caudrelier (FRA), Ian Walker (GBR), Abby Ehler (GBR), and Torben Grael (BRA). Their feedback has been crucial in the development and progression of the boat following the first concept.

Unknown sa...

Tre av dem är väl volvo ocean race vinnande skeppare, så deffinitivt.

Anders Nilsson sa...

Rejäl downsizing då. 🙄
De är ju grymma seglare och det är en världsmästare som ska koras så...