onsdag 20 mars 2019

D-Zero, Laser, Melges 14 eller RS Aero blir OS-klass 2024

2020 vet vi är Finnjollens sista OS. Argument som att den är den mest krävande jollen styrkemässigt, väl förankrad klass, klassisk OS-båt etc hjälpte inte. Den föll på punkter som att den inte fungerar för tjejer, mindre personer etc. Frågan är väl då 2024 vad ska stora seglare segla?
Laser är det nuvarande valet i enmansjolle. Har det fungerat?
Laserjollen och vi som seglar den har tjänat på OS. Det tycker jag. Kvaliteten på båten har ökat, jollen har blivit av med dumma grejer som böjda aluminium övermaster, trimlinorna går i block idag och fungerar perfekt. Jollen har ändå behållit sin grundidé. Alla är likadana. 
Frågan är vad alternativen kommer att tjäna på att bli OS-klass? Vilka länder kommer att tjäna på alternativen? Kommer seglarna? Kommer seglingen?

Devotis D-one, Laser, Melges 14 och RS Aero testas just nu

Devotis D-zero
Det som i huvudsak skiljer D-one från Laser är att skrovet är betydligt lättare byggt. Båten har utlagt däck för att burka henne lättare. Båten har kolfiberrigg och justerbart mastrake med kilar. Det gör att seglarens vikt kan variera i ett lite större spann. Det hade varit coolare med justerbar rake under gång som på 505.


Designer: Daniel Holman (2014)
Hull length: 4.20 m
Beam: 1.42 m
Hull Weight: 43 kg
Sail Design: North Sails One Design
Mast and Boom: Carbon fiber (CompoTech)
Sail area:
– Grey rig: 8.1 m2 semi soft laminate sail on halyard
– Blue rig: 6.9 m2 semi soft laminate sail on halyard
Rake: Simple and effective adjustment via chocks
Hardware: Harken

Frågan är om den klarar argumenten som Finnjollen inte fixade. Hur stor och tung behöver man vara?
En mer trimbar båt än Laser gör det möjligt för större viktspann utan att behöva byta rigg. Frågan är ändå hur den passar tjejer som väger 60-65kg. 7 kvadratmeter på kryss är ju ändå mycket. Ett skrov som är 15kg lättare än Laser kanske hjälper till?
Det ryktas att Sail Performance har ett avtal att bygga dem. Skulle D-zero väljas istället för Laser så förlorar de inget. Detta talar för den då jollen plötsligt har en möjlighet att spridas utanför RYA i UK.
Jollen har fått en spridning i Storbrittanien, faktiskt samlar de fler än RS Aero. Politiskt sett kan Storbrittaniens röst vara tung men i vilka andra länder finns den? De dikterar mycket inom sporten och har många länder som sina "followers". Alla jollarna som det väljs mellan har starkt fäste i Storbrittanien så det visar redan på hur de manövrerat politiskt.

Laser
Detta är jollen som de flesta ser svart och vitt på. Båten att älska eller hata.
Det finns de som säger att 20min räckte för mig medan andra har seglat i den hela livet.
Det tyngsta argumenten som jag ser det för Laser borde vara att det är den enda jollen i OS 2024 som är förankrad globalt i sporten och spridd i världen. Det finns gott om alternativ till de som inte gillar den.
Argumenten mot Laser är lika mycket dess styrka. Den byggs inte av flera byggare utan bara av Sail Performance och ur ett konkurrensperspektiv är inte OS kriteriet om alternativa byggare uppfyllt. Vilken jolle har det i praktiken av de som det ska väljas emellan?
Jag tycker att väljer man bort Laser kommer OS inte vara något som sportens egna utövare kan känna igen sig i. Det är det i och för sig redan till viss del i och med 49er 49fx och Nacra 17. Ett SM i dessa tre klasser skulle idag inte ens få ett två-siffrigt delatagande. Segling i OS är på väg till att vara en aktivitet utanför utövarnas engagemang. Vad behöver vi övriga då ett förbund till? 
Det finns de inom Laserklassen som menar att det hade gått att utveckla segling i Laser bättre utan OS. Så är det kanske för sportens utveckling blir lättare utan att bekymra sig om OS?

Melges 14
Klassen växer i USA men har inte tagit fart i Europa än. Ovington Boats i Storbrittanien är agent för båten i Europa och med sitt nätverk av återförsäljare kanske den kan börja växa.
Melges 14 är väldigt mainstream och sticker egentligen inte ut på något vis. En välbyggd jolle designad av Reichel/Pugh design. Väger 4kg mindre än en Laser, 55kg, men kostar betydligt mer då den är byggd i kolfiber.




Jag har svårt att se vad skillnad en Melges 14 skulle göra mot Laser. Det finns ju +215000 anledningar till att inte ge sig på ett byte. Jag är väldigt naturligtvis färjad av förankringen i sporten men visst det är säkert en kul jolle och otroligt fint byggd. Jag kollade in jollen för flera år sedan på Boot Dusseldorf och det är verkligen ett kvalitetsbygge.

RS Aero
RS Areor sticker ut med sin grymt lätta skrovvikt, 30kg. Sen kommer rigg, segel och linor till men ändå. Dyrare än Laser men värst tycker jag är att RS boats jolleklasser generellt har kort livslängd. De spottar ut nya modeller otroligt ofta och jag har svårt att förstå att de inte jobbar mer på att sprida sina jollar. Stark position i Storbrittanien. Bååths i Sverige är agent för dem. Christer Bååth brinner otroligt mycket för den här jollen.

Cameron Smith (GBR) being chased down at the Carnac RS Aero Worlds photo copyright Steve Greenwood taken at Yacht Club de Carnac and featuring the RS Aero class

Australiensarna som var på Fiji menar att den står på näsan på undanvinden. Det gör ju Laser också om man inte burkar bakåt i hårdvind. De som provade den i Limhamn på prova på dagen var bara positiva. Tyvärr hann jag inte prova på några båtar då jag körde med 505 och de som ville testa den.


2 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Från folk som var där:

”Farevela's Michele Tognozzi was in Valencia, Spain to observe the four classes being trialed using a squad of nominated crews, mostly from European nations. They ranged from the current world Laser Champion and 2012 Silver medalist Pavlos Kontides (CYP) to Youth Worlds sailors. Several of the squad did not even have profiles listed on World Sailing.

The usual Valencia sea breeze prevailed for the final day of the trials and the boats raced against each other in a combined fleet, with the sailing squad changing between various boats.

Current Laser World Champion Pavlos Kontides, won all six races in which he competed, regardless of which he was sailing - and from that perspective, it may have been a better option to have a higher and more equally skilled squad for the selection of what will become the 2024 Olympic equipment.

With the ability to adjust mast rake for sailor weight and the conditions, the Devoti D-Zero appeared to be the fastest winning three races, with the RS Aero and Melges 14 winning one race each "always with Kontides at the helm".

The judgment is therefore conditioned by the difference of the helmsmen, with Kontides, the Australian Ash Brunning and the Danish always a cut above the others and, in any case, Kontides always ahead.

Among the female reduced rigs, the D-Zero won all the races on Day 4, says Tognozzi - showing good adaptability between the adjustable reduced rig and the helmsman on the 65/70 Kg.

Comments courtesy Richard Gladwell/Michele Tognozzi.

https://www.sail-world.com/news/215387/Olympics-2024-Singlehander-Trials-conclude?fbclid=IwAR0QRH8fhcR9bkM-zWgvHHnk2GvxNEHQbDxgGJ2AG9oHnPHXZ7AXwlPu3Kc

Anders Nilsson sa...

Övriga kriterier som också ska värderas:

• Production methods and quality control to achieve standardization of the equipment world-wide.
• Cost and their capacity or plans to supply equipment world-wide.
• Suitability to serve as pathway classes and as youth equipment.