torsdag 30 mars 2017

Lyckad splits och linkväll i Lomma

Närmare 30 seglare deltog i kvällens klubbkväll i Lomma. Marcus Sylvin från DinLina var nere och höll en presentation om moderna linor. 

Intressant att höra om de olika sorternas Dynema, UV-skydd och hur man kan skräddarsy linor för olika ändamål. Också intressant att höra om hur vikt vs töjning ska prioriteras beroende på användning och var man seglar.
 Efter Marcus genomgång så var det dags för att vi skulle få göra den perfekta splitsen. Johan Allgoth gick igenom vad som var viktigt för splitsens hållfasthet och hur de ska göras. Sen var det dags för fika och praktiska övningar.

Så här blev min :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg splits!

Anders Nilsson sa...

Nu ja. Efter att Marcus visat hur man kan vränga den rätt. Det är viktigt att fibrerna inte är vridna fel och det blev de typ varannan gång.

Hermod sa...

Fin brummel spleis

Jonas Carlson sa...

Men nog blev det fel med arbetslast/brottslast?

Marcus landade ju till slut i "arbetslast 20% under brottslast". Det skulle betyda att om jag har en last på 100 kg skall jag välja en lina med brottslast 125 kg(!?).

Det borde väl istället vara som hans slide visade; "arbetslast under 20% av brottslast"? Dvs till min last på 100 kg skall jag ha en lina med 500 kg brottslast.

Anders Nilsson sa...

Det som kallas Safe working load på engelska ska vara, som du säger, 1/5 av linans brottgräns men då tar man i regel hänsyn till marginal för osäkerhet i last, driftsförhållanden, splitsar och knutar.
Vet man lasten noggrannare, vad splitsningen tål och driftsförhållandena så kan man säkert minska.

Jonas Carlson sa...

Ja, apropå dimensionering; var det kanske Bergström&Ridder som sa: "om riggen står kvar är den för tung; ramlar den ner var den för klen".

Det var i alla fall ett trevligt arrangemang och en lämplig kick-off för mig som varit utan segling ett par år.