torsdag 9 februari 2017

World Sailing Offshore World Championship 2018 - Hur kommer man fram till något så in i helvete korkat?

- Hur kommer man fram till något så in i helvete korkat? Sven Melander hade förmodligen uttryckt sig ännu grövre.

A pragmatic and innovative solution now opens the door to allow an offshore fleet derived from ORCi and IRC-rated boats to assemble and compete for their discipline's ultimate title, 'World Champion'. By using a combined scoring system, this combined fleet will, in 2018, be able to compete on the water against each other for the first time using both systems.

The compromise reached at the sport's international federation (World Sailing) conference in Barcelona last November calls for each boat entering the world championship to have a measurement certificate from each of the two systems, ORCi and IRC. ORC had previously approved the proposal bid from organizers from The Hague to be hosts for the World Championship based on the ORC's standard week-long championship format, however the details of format and scoring will be re-examined by a Working Party formed from IRC and ORC to examine the options.

http://campaign.r20.constantcontact.com/render?m=1109014349704&ca=1f326b54-d008-4e07-a361-ed9fd352641f

19 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det som är korkat?

Anders Nilsson sa...

Ur mitt snäva perspektiv är detta riktigt korkat.
IRC båtar ska ORC mätas och ORCi båtar ska IRC Optimeras och mätas in.
Det gör det bara omöjligt dyrt och komplext att köra ett kombomästerskap.
Nya båtar och nya segelgarderober ska införskaffas.
Det orkar varken jag eller min ekononomi med.

Anonym sa...

Det kanske funkar för någon annan?

Anders Nilsson sa...

Japp, det finns säkert någon som orkar och har finanserna.

Anonym sa...

Hej Anders
Har du något konstruktivt förslag ?
Eller är du en av de som alltid tycker att vi inte skall förändra seglingen?
Jag ser försk till att prova nytt, försöka få upp deltagarantal, att brygga över 2olika mätregeln osv...
Hur skall man göra för att öka deltagandet och få dessa klasser att närma sig? Något konstruktivt?

Mvh Andreas s

Joakim sa...

Om man har haft 100-150 båtar flera år i rad i VM (2011-2016) och runt 70 båtar i EM finns de inget behov att försöka få upp deltagarantal. Det finns inte många som kan arrangera så stora evenemang och man redan har använt bergränsnigar för antalet.

Med förändring av VM koncept rikerar man att förlora det man redan har.

Anders Nilsson sa...

Öka antalet till ORC VM går knappast som Joakim skriver.
Vi tackade nej till att arrangera ORC European Championship i Malmö för vi får inte plats med så många så stora båtar i Malmö utan en enorm budget.
Det jag vänder mig emot är ju när en organisation som World Sailing "tar över" en succé som ORC World Championship ändå är och bara kladdar till det genom att blidka RORC.
Vi blev av med vårt VM. Framöver seglar vi om ORC EM vartannat år.
Vi kan inte finansiera att segla efter en tredje regel också som kombinationen ORCi/IRC är. Vi har redan ORCi, SRS och DH i vår region. Kombinationen ORCi/IRC är ju helt ointressant i hela Norden och Östersjön. Det är ju en politisk konstruktion.

Anonym sa...

Hej
Ok trodde deltagarantalet bara var så högt på EM sista året? Och att målet var att få 2 olika mätregeln att närma sig varandra.
Men förstår den andra sidan oxå. Blir krångligt att mäta in i 2 olika regler för en tävling om man inte naturligt seglar i båda reglerna.

Men ni Anders har ju varit på framgång i orc, så förstår för er att det inte blir så bra.

Mvh Andreas

Anders Nilsson sa...

Tyskland, Finland, Estland och Norge har också fina nationella mästerskap också.
I Sverige och Danmark har intresset inte varit lika stort. Blir kanske fler deltagare nu när ORC SM 2017 hamnar i Oxelösund. Oxelösund jobbar också på att få ORC EM 2019. 2018 får bli ett mellan år helt enkelt. Det ska ju gå ett SM 2018 också och Tyskarna har ju en fin serie att köra:
http://sundetregatta.blogspot.se/2017/01/tyska-havskappseglingsforbundet-visar.html

Joakim sa...

Det har varit ganska många båtar i EM under de senaste åren. 2013 Sandhamn 60, 2014 Valencia 48, 2015 Pärnu 65, 2016 Porto Carras 73 och 2017 Gdansk har redan 81 anmälda. 2009-2012 var det bara runt 30 båtar. Någonting har gjorts väl och det är lite trist att skaka det.

Anonym sa...

Dags för ett motdrag till Brexit, RORCxit :-)

Anders Nilsson sa...

Nä, men det är dags att diskutera ett Nordiskt eller ett Nord Europeiskt Mästerskap de år det är VM.

Anonym sa...

Är det möjligen ett första trevande försök att slå ihop reglerna som vi ser. Jag aldrig förstått hur seglarna kan acceptera konkurrerande regelsystem och dessutom de lokala varianter som vi har här i Skandinavien. På samma sätt som en H-båt är en H-båt både på klubbkappseglingen och på VM så ska det naturligtvis vara samma mätregel vare sej man seglar en torsdagskväll hemma i Lomma eller på ett VM på andra sidan jorden.

Carlander

Anders Nilsson sa...

Det är möjligt. Jag tror inte det kommer att fungera varken för klubbseglingen eller VM-nivån.
Entypskappseglingen är det som blir kvar med nivå då.
Man kan inte bli världsmästare i en regel där deltagarna skickar in uppgifterna själv och det verkar ju vara avancerat redan det för klubbsegling.

Anders Nilsson sa...

I ORCi, som det är i dag, kan varje arrangör välja hur de vill beräkna resultaten utom vid mästerskap för då ska Green Book användas.
I Green Book står det inte mer än så här för 2017:
11 Scoring
11.1 Windward/leeward race results will be determined by corrected times calculated by .
11.2 Offshore race results will be determined by corrected times calculated by .

Holländarna tyckte det var enklare att använda ORCi Triple Number istället för att använda noggrannaste metoden ORCi Perfomance Curve Scoring. Då kan man lika gärna köra Danskt Handicap tycker jag.

På VM i Holland riskerar det alltså att VM kommer att gå efter något annat än Performance Curve Scoring som har varit brukligt och det är inte annonserat än.

Väljer man att köra ORCi Time On Time kan man lika gärna köra IRC. Det kan det ju vara det som World Sailing planerar på sitt evenemang. Time will tell.

Peter Kross sa...

konstigt att man ändrar en beprövad hantering. all förbättring är en förändring men inte all förändring är en förbättring brukar man säga.

Anders Nilsson sa...

Man har ju förbättrat IMS hela tiden från det det kom men det tog många år innan det blev till något. Nu när det är bra så har seglarna också återvänt.
ORC och RORC har inte gått i samma skola. ORC har approachen att båtar ska bedömas så bra som möjligt RORC att båtarna ska vara så styva och lätthanterade som möjligt i hårda vindar. Följden blir båtar som fungerar olika bra på olika ställen.

Jag kan hålla med om kritiken att ORCi är komplext, att man inte vet hur det gick förrän i land, att man tyckte man gjorde ett bra race men när man fick resultaten var så var det inte så etc.

Det är ju så att inget slår ett entypsfält ur enkelhet, man vet vem man seglar mot, man vet (i alla fall vid rundningarna) hur det går, man har kollen helt enkelt. Man behöver faktiskt inte vara så många för det ska bli riktigt kul. Respitfält kräver att det är många på banan det gör inte entypssegling.

Det är bara att välja vad man själv tycker är bäst ungefär som i entyp. Fast där är det ett himla tjatande om vilken entyp som fostrar de bästa seglarna. :-)

Sam V sa...

Är det klart att IRC och ORC kommer ha gemensamma starter och race?

Anders Nilsson sa...

Varje klass ska ha ORCi och IRC certifikat. Om man räknar sen två resultat eller lägger ihop tiderna är oklart.
ORCi har en klassindelning idag som ger tre klasser och IRC kräver fler klasser för att fungera bra. Det är inte kommunicerat än hur det ska se ut.