Idag kom värmen så det gick att göra en del jobb på båtarna. Martin Fridh och ett gäng var ute och körde Melges 24. Rydlöv/Flygare var ute och körde C55.
När jag kom ner för att komma igång och slipa så sjösatte de C55an och drog ut.Jag kom igång och vattenslipade rodret. Gammal färg ska bort och epoxi lagas. Härligt med 10 grader i luften så är det gjort.
Samma med kölen. Grundarbetet avgör slutresultatet.
4 kommentarer:
Det måste finnas ett lättare sätt. Ursäkta, men grynet ser helt fläckig ut undertill. Olika lager spackel, epoxi och bottenfärg. Finns det inga alternativ till detta eviga slipande på större båtar (mindre båtar kan ju torrseglas). Skulle man kunna lägga den här tiden på segling skulle man bli så mycket bättre seglare.
Epoxin målar man med olika färg i varje lager för att se att man täcker. Därav det gröna. Första lagret bottenfärg hade jag vit för att se när jag närmar mig epoxin. Den grå bottenfärgen ligger sen utanpå den vita.
Tror faktiskt att jag lägger mindre tid på att slipa en gång om året jämfört med H-båtarna som lyfter var 14e dag och skrubbar båten och tvättar med oxalsyra hela säsongen igenom.
Hur ofta lyfter eller dyker du under en säsong?
Lyfter inga och dyker inga.
2ggr har jag suttit i en optimistjolle och skrubbat botten med ett specialverktyg.
Skicka en kommentar