Det finns ju en hel del one-design klasser där båtarna är utspridda i landet. Klassen lyckas inte samla till särskilt stora fleet på regionala seglingar och seglingen blir inte det man tänker sig. Ska det seglas så är besättningarna hänvisade till distansrace med nationella handikappregler. Hela idén med entypskappsegling på kryss/länsbana försvinner då.
Vi som seglar ORCi mästerskap har ungefär samma problem. Vi samlar för få båtar på många ställen i landet, utom i Stockholm, för att få konkurrens som är nödvändigt för att utvecklas.
Arrangörerna av regattor tycker att det är väl okej att lägga banor om vi samlar fler.
En tanke är att vi borde kanske göra gemensam sak om vi ska få fler regionala regattor som kör kryssläns banor. För många OD-båtar som X-35, X-99, Farr 30 etc så går det att få ut OD design brev. Ingen komplicerad historia att komma igång.
Jag har börjat diskussionen med de lokala X-35 seglarna om vi inte skulle kunna komma överens om vilka regattor vi tar till. I fjol blev det inte ens ett X-99 Danskt Mästerskap för arrangören tyckte det var för få båtar. Hade vi kört ihop så hade det kunnat bli av och en Klassmästare hade kunnat koras.
Det finns många anledningar att försöka få till gemensamma regattor.
I diskussionen dök det upp en X-35 i Estland som exempel på hur det kommer att bli. Det finns ju alltid risk att någon som skaffar en entypsbåt gör om den till en "one-off".
Efter att ha meckat en hel del med vår Grynet så har vi gett upp att försöka hitta genvägar. Det är att vara snabbast som gäller i ORCi. Slamkrypare är svårt.
Jag tror inte denna X-35 båt ska användas som skräckexempel på hur X-35 klassen kommer att utvecklas om vi kör på samma regattor efter ORCi. X-35 seglare och OD-seglare har snarare ett övertag om de lyckas segla sin båt optimalt och får träna mot varandra.
Det finns fler exempel på båtägare som modifierat sina entypsbåtar men jag anser det är helt onödigt i dagens ORCi-regel.
Jag kan däremot tänka mig att en X-35 där man dragit ner på segelytan är mer lättseglad och på så vis har enklare att hävda sig om man inte lärt sig segla i ett entypsfält. Knappast för att man lurar regeln.
Fartpotentialen är där det gäller bara att klara av att hantera den.
Det är dags att samarbeta och få till mer bankappsegling med större båtar för att vi ska utvecklas till våra mästerskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar