söndag 28 september 2014

Grynet - dags att släppa backstagen på allvar

Under ORCi VM i somras hade vi fantastisk speed och höjd i 0-5m/s. Vi körde med genua och inga backstag eller häckstag satta.
Inför VM kortade vi förstaget minskade raken. Vårt 4 år gamla storsegel var en väl dyr design i ORCi med sin väl utbyggda akterrunda. Gransegel kortade E-måttet då 30 cm för att få en snabbare design med mer utbyggd akterrunda. 
Seglet designades för att vi skulle köra med backstag och har fungerat fint så. Till VM försökte vi minska straffet genom att kapa toppen och köra med en "mini" fathead.  

Vi har tagit hem rejält mer i undervanten, minskat raken (Kortat förstaget), tagit hem ytterligare i toppvanten jämfört vid lättvindstrimmet i somras. Idag körde vi med focken och det känns som den fungerar i 7-8m/s. Frågan är om vi kan hitta tillbaka till lättvindstrimmet igen genom att bara släppa på förstaget eller om vi också måste släppa på undervanten också. Fokus just nu är att få till en så rak mast som möjligt och att vi hittar target speed i 6-12m/s. Det hade vi svårt med på VM.

Nästa steg är att få ordning på nya storseglet utan backstag och med bara häckstag. Bilden visar "mini" fathead från idag med bara häckstag och mycket hårda undervant. Nya storseglet blir något helt annat. Det ska bli spännande ur flera perspektiv.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Focken ser rund ut och storen väldigt plan i toppen. Eller?

Anders Nilsson sa...

Det tror inte jag att man kan avgöra utan bättre analysverktyg. Annat än storseglet då men det är inte designat för full kräm i akterstaget utan för backstag.

Anonym sa...

Behövs det bättre analysverktyg?
Om bilden på focken och storen är tagna på samma bog så har jag svårt att se att de skulle samverka. Har du jämntjocka lattor i storen?
Hur mycket påverkar backstagen storen? Det är väl 9/10 rig med svepta spridare så det känns som att akterstag är fullt tillräckligt.

Anders Nilsson sa...

För att avgöra om fockens form är för rund eller ej behövs nog både fler foto med flera olika trim och ett analysverktyg.
Att storseglet inte är rätt trimmad på grund av att vi har tagit hem i akterstaget för att få bort focksagget står väl klart. När vi kör med backstag så krummas inte masten som på den här lbilden och storseglet blir djupare. Så det har du rätt i.

Anonym sa...

Syns att seglet (storen) är väl använt i 4 år.
Dock fortfarande kanonfint i toppen. Hur har du ställt diagonalerna? Skulle behöva lite i dom om det där blåser runt 6-7.
Syns också tydligt att det är en design som passar genua = självklart måste hela storen designas om (=ny stor). Spännande att se vad Åke kan komma fram till!
Focken? Ser kanon ut, undrar bara i vilken windrange den passar in!

Anonym sa...

Nu blev det knas, jag är inte anonym...
Med vänlig hälsning
Pelle Pedersen

Anders Nilsson sa...

Jag är själv imponerad över hur bra focken ser ut efter att jag har ställt om riggen. Sen är det ju inte bara vindförhållanden utan också båtens egenskaper och hur sjön är som spelar in om den är snabb. Jag har tänkt att den ska ta vid vid 7m/s och funka till 11m/s. Sen sätter vi vår 3.5a vid 10 m/s.
Vad gäller storseglet så ärligt talat så tycker inte jag det syns att det har varit det enda storseglet sen juni 2010.
Eftersom det är det enda storseglet jag har haft så har vi fått köra med det på semester, transportseglingar, träningar, typ 30 regattor, torsdagsseglingar, ett ORCi EM och ett ORCi VM. Duken är fortfarande utan delamineringar och formen ok.
Det börjar tröttna lite i lattraden.
Den stora anledningen till att köpa ett nytt är att minifatheaden inte fungerar så bra i +8 m/s då vi behöver ta ännu mer i häcken. Så här efteråt så var det nog inte rätt att klippa toppen men det vet man ju först efteråt.
Nästa storsegel köpte jag av Henrik Ottoson på North Sails. Vi får se hur det kommer att se ut i början på november.

Pelle sa...

What North Sails?

Anonym sa...

Hej Anders
När jag kollar storen på bilden ser buken ut att ligga bakom mitten av kordan. lite högre upp
Och latta 2 o 3 ser ut att stänga i akterliket.
Är det designat så? Finns det någon tanke med detta?
Jag kan ha en liten s¨dan tendens men jag vill bli av med det helt?

MVH Andreas i HP

Anonym sa...

Om du nu köper North, varför gå ända t Gbg när det finns North i Lomma??
Pelle Pedersen
(inte "Pelle"...)

Anders Nilsson sa...

@Pelle Pedersen
Förklaringen är enkel.
Ingången till North var Martin Nilsson på Salona 37an Vencom som gav en del tips till oss på ORCi EM i Sandhamn och ORCi VM i Kiel. Henrik Ottoson menade att vi hade ett snabbt storsegel men förmodligen för dyrt i ORCi.
Vi var överens om att kolla på det när vi kom hem och att jag skulle kontakta Martin Strandberg. Martin var pappaledig när jag försökte nå honom och sen iväg på VM i Farr 30. Jag ville inte störa honom under VM utan tog den konceptuella diskussionen och ORCi analysen med Henrik Ottoson. Själva designen görs sen i Stockholm av Tore Lewander om jag förstod det rätt. Formellt är seglet köpt i Lomma som också kommer att stå för eventuell service.

Anonym sa...

Dum fråga då Anders;
skulle du inte kunnat få de svaren av Gran?

Anders Nilsson sa...

Vad som är optimalt för ORCi eller?

Jag bedömde det som att om jag kan få tillgång till NS kunskap om ORCi och hur det ska göras så börjar vi där de bästa segelbåtsekipagen är just nu.
Det är inget som säger att Gransegel inte har bra idéer för att jag köpte ett storsegel av North. Åke vet hur man designar snabba segel och dukkvaliteterna är det inget fel på.
Vår lätta genua från Gransegel tror jag fortfarande är näst intill oslagbar.
Nu ville jag testa Henrik Ottossons/Team Vencoms idéer om hur det ska göras. De är ju hyfsat framgångsrika. :-)

Anders Nilsson sa...

@Andreas
Håller med dig. Jag tycker inte att det ska inte se ut så. I vårt fall så bedömer jag det som att öka trycket i akterliket så "trycks" det form in i seglet. Rakt akterlik är väl lösningen på det. Jag tror inte att det är så lätt att få till ett bra Fatheadsegel på ett segel med akterrunda. Akterliket bör vara rakt anser jag. Fel, vet inte?