Alla verkar tycka att dessa båtar, båttyper är så häftiga. Nämn en kappsegling där någon placerat sig, nämn en. Tänker på Pogo, Mini, Seascape, Life etc.
Just Mini är väl konstruerad för att kunna segla snabbt på undanvind. Men vi har ju i stort sett aldrig dom förhållandena som denna båttyp och många andra som Seascape, Life mfl främst konstruerats för. Här är det en blandad kompott på vindriktningar vilket gör dessa båtar rätt tråkiga, totalt sett. Händer inte speciellt mycket på kryss eller halvvind.
Vet inte om jag håller med. Mini 650 gör ca 6.4 knop på kryssen och från halvvinden till vind bakifrån så planar hon. Det är ingenting att ha bland skär och kobbar.
Ja det var imponerande, 6,4 knop på kryssen. 90 grader mellan slagen får vi anta. Motsvarar ett froudes tal på 0,41, ytterst få båtar som kommer i närheten av det.
Behöver inte blåsa värst mycket för att det ska vara underbart att segla Mini. Bra tryck i grejerna vid 3-4m/s såpass att det lutar på rätt håll och går bra nära maxspeed på kryss. Att det är svårt att hävda sig på handicappsegling med mätetal motsvarande båtar som är 3m längre säger väl knappast att de seglar dåligt? Går inte att jämföra med Melges24 eller Cb66 där man använder besättningsvikten till att hålla sig på rätt köl och kan därmed knappast komma upp i samma hastighet!! Mer vikt och mer våt yta..
Seascape 27 2014 1:a & 2:a i Bohusracet Seascape klassegrare i Skagen race 1:a Skagen Invitational och dessa är bara i Norden 2014 :) trenden är lika tydlig i resten av världen Seascape 27 är en tydlig vinnar båt.
Då ska man komma ihåg att placeringen till viss del kan bero på hur fördelaktig rating i SRS en båttyp fått i förhållande till andra liknande båtar. Så det är svårt att göra en rättmätig jämförelse mellan båttyper. Mellan exvis en Melges 24 o en seascape 27 är det 6% som inte förklaras med båtens egenskaper/data. Så det går inte att säga med säkerhet att en båts häftighet mäts i hur den mäter i SRS. Snarare kanske tvärtom....
Funkar i SRS = snäll empirisk bedömning av TK. Jo, så kan vi se på saken. Jag väljer att se verklig prestanda som viktigare än rating i SRS, åtminstone tills vidare. Båtar som Pogo, mini etc är klart häftiga.
Det är ju så att SRS segling är ju inte lösning på allas önskemål. Skaffar man sig en Mini650 så vill man ju köra shorthanded mot andra Minis på lika villkor efter boxregeln. Jag har fört en diskussion med miniseglarna och de vill helst köra mot varandra. Då är det viktigt att vi som arrangerar är lyhörda. Det är roligare att vara 5 Mini 650 runt Bornholm än att segla 50 båtar efter SRS. Det är precis som att X-35 seglarna helst kör bankappsegling. De flesta är inte intresserade av att köpa till Code 1 för att segla halvvind runt öar efter SRS. Classicseglarna ser det mer som get-together och kör ett race mot varandra och ha trevligt och snacka om nästa renovering eller hur hon seglar jämfört med de andra.
Jag håller med om att det ser ut så idag. Men en förhoppning kan vara att respitregelns utformning gör att Mini, X-35, Classic kan se fördelen med att segla samma tävling i framtiden och på samma villkor. När det sker så skapar det ännu fler bra tävlingar runt i Sverige.
Rikard slog huvet på spiken!! Silverroder resultaten talar för sig själva :) Mini650, Seascape27 i topp i sina klasser. Melges24 på 4:e och en Seascape18 på 5:e i lilla, inte alls illa med tanke på att den bara är 18 fot och alltså borde seglat i en ännu mindre klass. Imponerande att dra runt en Melges solo!!
Eftersom jag seglat mot massa minisar och Seascape på både Seapilot i Norge, Bohusracet och nu på Silverrudder så kan jag bidra med en chockerande observation:
Det kan bero på seglarna!!!
Jämför snabbaste minin med en "medelmini" så förstår ni. Eller snabbaste Seascapen mot en mitt i fleeten? Eller en Norsk välseglad First 30 mot en Svensk :-)
Hade Svenska minisar tränat så att man fick ut nära 100% av båtens prestanda och andra så hade man inte behövt gnälla på rating. Nu kanske man får ut 70?
Så klart är det roligast att segla likadana båtar mot varandra. Men det är minst lika roligt att fightas med en J/111 (på pappret också en omöjlig båt) mot en Seascape mot en Mini mot en IMX-40. Inte för att vi fokuserar på våra båtar utanför att vi alla fyra tränar massor och tar ut 100% av våra båtar.
Efter målgång sitter vi vid samma bord och tar en pilsner medan gnällspikarna ligger kvar på banan och gnäller på att man är missgynnade på olika sätt :-)
Peter Efter diskussionerna med Miniseglarna isomras så stod det klart att om man skaffar sig en Mini 650 så är det enligt Box-regeln man helst vill segla. SRS eller andra respitregler ses bara som en påtvingad kompromiss eftersom arrangörerna inte bjuder in till racing efter Mini 650 boxregeln. Önskas: Fler Mini race.
Jag kan tänka mig att Seascape 27 seglarna vill bli inbjudna till att segla entyp. Varför inte göra det då?
Om man köper en Mini, Class 40 eller GP26 och hoppas på att få bra box-racing på hemmaplan så har man nog inte gjort sin hemläxa :-)
De båtar som landar i Sverige är alldeles för olika och när bra båtar kommer från utlandet så ser man skillnaderna direkt.
Jag tycker bara att det är synd att inte miniseglarna vill vara med och segla de shorthandedrace som uppenbart funkar för alla andra. Oavsett om det är MS20, Folkbåtar, Seascape eller Cheetah 30. Visst, att köra SRS eller scratch är en kompromiss - men det är förbannat kul i alla fall och bra seglare hävdar sig mycket väl i "Open-style" båtar som Seascape eller Class 40 trots allt snack om motsatsen.
I regionen har vi några av världens största solo- och doublehandedrace. Varför inte vara med och köra dem? Gör en egen ranking för minis eller "missgynnade båtar under 30 fot", men segla de race där ni möter lite bra motstånd så kommer det att bli roligare för alla.
Jag skiter egentligen i vilket, men vill ni bygga klass så är det bättre att ni är med där seglarna är. Seascape är inte poppis för att man kör sina egna race mitt i natten, utan för att man är med där det händer.
Skandinaviska minisar i de 6 stora shorthandedracen:
Silverrudder DEN = SWE 846 / SWE 437 (?) Bohusracet SWE = 0 minis Seapilot 2star SWE = 0 minis Seapilot 2star NOR = 0 minis Watski 2star DEN = SWE 846 / SWE 437 Zhik Skjæløy Onestar NOR = 0 minis
Inte heller i No-crew-racen (Robline One Star, Robline Solo Challenge, Norcic Yachts Open) eller ÅFOR doublehanded var det med några minis.
Jag älskar minis, och miniseglarna är hur coola som helst. Men dessvärre samlar Seascape 27, Dehler 34, J/109, First 40 och ett tiotal båttyper till större "shorthandedklasser" :-)
Det hade varit kul om vi kunde få miniklassen att komma och vara med på de race som finns.
kan det vara så att Minisarna samlar sig i ett området långt ifrån omnämnda arrangemang? kan väl aldrig vara fel att tillmötesgå önskemål från seglarna.
SWE56 har varit med på Bohusracet 2ggr trots att jag då hade henne i Åhus alltså en bit att ta sig till Uddevalla och hem igen.. Watski2star.dk var jag med i år, första Mini i mål. Körde sönder vaterstaget så tyvärr långt från att placera mig gentemot andra båtar. Men hade grejerna hållt så hade vi vart med i täten :) Äntligen!! Har dessutom seglat Fyrtornsrundan, Näset runt Seglarveckan och Bornholm runt i år. Sedan var jag på grund och kommer ta vintern på mig att reparera. Har tagit ett tag att uppgradera en gammal sliten Mini men nu är hon äntligen närapå klar. Fattas bara en autopilot som klarar att styra på vindvinkel. Men jag kommer att hålla mig i Sundet, Danmark och kanske Tyskland för att hinna segla så många race som möjligt. Att det är stor skillnad på båtarna spelar nog mindre roll om man slår ut det på några race / säsong. Har man fördel ett race har man nackdel nästa och seglar man inte vad det går så får man stryk oavsett! Kul att Tyskarna är så duktiga, ska göra vad jag kan för att få mäta mig mot dem 2015 :)
Svenska Mini 650 finns vad jag vet i Malmö, Varberg, Piteå och en till salu i Stockholm. Finns det fler? Det är väl inte konstigt att man inte deltar i race från Norska havsbandet till Oxelösund då. Det är väl naturligast att det seglas i regionen man befinner sig i. Det utvecklar nog Mini 650 seglarna mer att mötas och lära av varandra om det går att få till. Vår kappseglingsregion är med ett dygns transport förutom Öresund: Kiel, Travemunde, Warnemunde, Kerteminde, Bogense, Egå, Marstrand. Tar man ett dygns transport så är det fullt möjligt att samla kanske 10 stycken Mini 650 2-3 ggr på en säsong. Det hade i alla fall jag tyckt var roligare än att vara hänvisad till att träcka runt på distansrace efter SRS i kanske till och med olika klasser. Jag tror det hade fungerat att öppna för en Mini650 klass i fler race i vår region. Förutom Pia L'Obry Trophy, som bara är öppet för Mini 650, så ställer Själland Runt och Saltholm Runt upp 2015. Fler? Viktigast är väl att det seglas.
Finns en till i Stockholm? ny ägare så vet inte var den hamnade, en i Göteborg och en i Vättern förutom de du räknade upp Anders. Danska Shorthandedrace inom räckhåll Classic Fyn rundt, Århus 2star, som sagt Sjaelland rundt och Watski2starKattegatt förutom Sölvroret. Danska Bornholm rundt, Tyska Bornholm runt ställer säkert upp på en Miniklass om vi samlar 5-6 båtar. Svenska Bornholm runt är ju givet, Fyrtornsrundan, Pia LÒbry trophy, Saltholm runt, Ven runt, Näset runt, Kullaseglingen. Finns gott om lämpliga race i regionen. Vi Minisar i Malmö kommer enas om vilka vi seglar och försöka synka med danskar och tyskar så vi får segla mot dem också ett-par tre race 2015.
Är det som blur påstår -träning leder till segrar oavsett? Kunskap leder samma väg...
SRS försöker beskriva båtars egenskaper, faktum är att den består av åtminstone två olika formler;en för gamla LYS-båtar och en för vad Kan benämnas IRC, dvs nyare båtar som återfinns i IRC eller ORC-tabeller.
Dessa två formler har flertalet gemensamma variabler, men har helt olika viktning för segelarea och LWL. Det är intressant att dessa fartgivande parametrar värderas olika för olika generationer av båtar.
IRC ligger ungefär 0.04 över LYS för flertalet båttyper.
I division LYS ges en fördel med längre vattenlinje och i division IRC är det segelarean.
Båda formlerna behandlar deplacement på ett samma sätt.
Rätande moment behandlas lite annorlunda i SRS än förväntat. Som de flesta redan vet är besättningsvikt gratis i SRS. Formlerna tar dock in köldjup som en parameter, men i och med att kölvikten INTE är inkluderad, så har TK i realiteten valt att sätta rätande massa (vikt) till ett schablonvärdering lika för alla.
I övrigt tillkommer diverse tillägg för fartgivande egenskaper samt ett empiriskt tillägg.
Varken SRS eller IRC är särskilt intressant om man skaffar sig en Pogo 3. Att de reglerna inte funkar för en Mini650 är inget att bry sig om. Gå in och kolla på den här länken: http://yb.tl/air2014 Då ser du vilka avstånd det blir. Ingen regel gör livet för gänget i kön rättvist. De gick kanske på fel kant, fick ett motvrid, körde in i ett bleke. Just nu pågår alltså AIR14 i Valencia. Det är så de ska seglas med målet att till slut göra racet över Atlanten. Resan att kvalificera sig är ett stort nog projekt. Eller som Franck Eckardt såg på det med sin satsning på Minitransat: - Jag ville se hur bra seglare jag var.
nja, Anders. då kan i likagärna segla efter båtenslängd som respit (kanske även skepparens ålder). Det finns en hel del faktorer som gör att fältet drar isär men utgångsläge ska behöver väl ändå vara att med en rimlig insats får ett tillräckligt bra respit. Jag var ju förvånat att man lade till tredje decimalen när SRS inte uppnår till den noggrannheten. Visst var det en del seglare som undrade när de trillade åt det ena eller andra hållet pga avrundning men var gör det? intressant iakttagelse av Rikard.
Jag håller helt med dig Anders. Det bästa vore om man kan få tävla utan respitregler, ex.vis bland andra Pogo 3:er. Då skulle man slippa godtyckliga korrigeringar och segla...entyp :-)
Jag seglar då gärna scratch mot andra gamla Protos eller nyare seriebåtar. 100% rättvist blir det ju aldrig. Men med en boxregel är man då väldigt nära och alla kan vara med oavsett budget, lite svårare att hävda sig med mindre budget såklart! Men de man ska segla jämnt med skalar inte iväg i 7 knop på kryss då man själv är glad om man pressar sig över 5! Å andra sidan skjuter man inte heller förbi dem i 10knop då de gör 8 på undanvind..
Anders Bergmark Seascape 27 är entyp och det är det som är poängen med den. Det finns entypsregler. Jag har dem så vill du se dem så kan jag skicka dem.
43 kommentarer:
Rodren ser skumma ut eller?
Alla verkar tycka att dessa båtar, båttyper är så häftiga.
Nämn en kappsegling där någon placerat sig, nämn en.
Tänker på Pogo, Mini, Seascape, Life etc.
Sölvroret - singlehanded - Ole Stellan larsen Mini 650 Proto
Minitransat, Minifastnet, Pia L'Obry Trophy etc. Det är så de ska seglas.
Mini 650 är en boxregel. Det är alternativ till respitregler.
Ganska stor skillnad på Life och Mini.
Prova att segla en Mini, antingen är du fast eller så ska du hålla dig till lagsport..
/Leino
Det häftigaste med Mini 650 tycker jag är att man ständigt utvecklar en båt för single handed havsracing på 6.5m längd.
Just Mini är väl konstruerad för att kunna segla snabbt på undanvind. Men vi har ju i stort sett aldrig dom förhållandena som denna båttyp och många andra som Seascape, Life mfl främst konstruerats för.
Här är det en blandad kompott på vindriktningar vilket gör dessa båtar rätt tråkiga, totalt sett.
Händer inte speciellt mycket på kryss eller halvvind.
Vet inte om jag håller med.
Mini 650 gör ca 6.4 knop på kryssen och från halvvinden till vind bakifrån så planar hon.
Det är ingenting att ha bland skär och kobbar.
Ja det var imponerande, 6,4 knop på kryssen. 90 grader mellan slagen får vi anta.
Motsvarar ett froudes tal på 0,41, ytterst få båtar som kommer i närheten av det.
Jag har aldrig seglat mot andra men misstänker att höjd är inte grejen.
Det ska blåsa också för att de ska komma till sin rätt.
Behöver inte blåsa värst mycket för att det ska vara underbart att segla Mini. Bra tryck i grejerna vid 3-4m/s såpass att det lutar på rätt håll och går bra nära maxspeed på kryss.
Att det är svårt att hävda sig på handicappsegling med mätetal motsvarande båtar som är 3m längre säger väl knappast att de seglar dåligt?
Går inte att jämföra med Melges24 eller Cb66 där man använder besättningsvikten till att hålla sig på rätt köl och kan därmed knappast komma upp i samma hastighet!! Mer vikt och mer våt yta..
Jo, men jag menade för att göra 6.2-6.4 knop.
Seascape 27 2014
1:a & 2:a i Bohusracet
Seascape klassegrare i Skagen race
1:a Skagen Invitational
och dessa är bara i Norden 2014 :)
trenden är lika tydlig i resten av världen Seascape 27 är en tydlig vinnar båt.
Då ska man komma ihåg att placeringen till viss del kan bero på hur fördelaktig rating i SRS en båttyp fått i förhållande till andra liknande båtar. Så det är svårt att göra en rättmätig jämförelse mellan båttyper. Mellan exvis en Melges 24 o en seascape 27 är det 6% som inte förklaras med båtens egenskaper/data. Så det går inte att säga med säkerhet att en båts häftighet mäts i hur den mäter i SRS. Snarare kanske tvärtom....
Bra dock att Seascape 27 visat sig funka i SRS. Blir den entypsklass även i Sverige så möter man ju inte Melges 24...
Funkar i SRS = snäll empirisk bedömning av TK. Jo, så kan vi se på saken. Jag väljer att se verklig prestanda som viktigare än rating i SRS, åtminstone tills vidare. Båtar som Pogo, mini etc är klart häftiga.
jag tycker konceptet med en trailbar båt är klart häftigare & roligare.
Det är ju så att SRS segling är ju inte lösning på allas önskemål.
Skaffar man sig en Mini650 så vill man ju köra shorthanded mot andra Minis på lika villkor efter boxregeln.
Jag har fört en diskussion med miniseglarna och de vill helst köra mot varandra. Då är det viktigt att vi som arrangerar är lyhörda. Det är roligare att vara 5 Mini 650 runt Bornholm än att segla 50 båtar efter SRS.
Det är precis som att X-35 seglarna helst kör bankappsegling. De flesta är inte intresserade av att köpa till Code 1 för att segla halvvind runt öar efter SRS. Classicseglarna ser det mer som get-together och kör ett race mot varandra och ha trevligt och snacka om nästa renovering eller hur hon seglar jämfört med de andra.
Jag håller med om att det ser ut så idag. Men en förhoppning kan vara att respitregelns utformning gör att Mini, X-35, Classic kan se fördelen med att segla samma tävling i framtiden och på samma villkor. När det sker så skapar det ännu fler bra tävlingar runt i Sverige.
Det är inget spm hindrar att det är samma tävling. Bara olika klasser om så önskas.
Lasse Hansén postar just nu bilder på sig själv när de sjösatt hans Seascape 27 i Kroatien. Trailerbart är ju inte fel i sådana lägen.
Kolla Mini 650 och Seascape 27 resultaten på SilverRudder 2014. :-)
Rikard slog huvet på spiken!! Silverroder resultaten talar för sig själva :) Mini650, Seascape27 i topp i sina klasser. Melges24 på 4:e och en Seascape18 på 5:e i lilla, inte alls illa med tanke på att den bara är 18 fot och alltså borde seglat i en ännu mindre klass.
Imponerande att dra runt en Melges solo!!
Eftersom jag seglat mot massa minisar och Seascape på både Seapilot i Norge, Bohusracet och nu på Silverrudder så kan jag bidra med en chockerande observation:
Det kan bero på seglarna!!!
Jämför snabbaste minin med en "medelmini" så förstår ni. Eller snabbaste Seascapen mot en mitt i fleeten? Eller en Norsk välseglad First 30 mot en Svensk :-)
Hade Svenska minisar tränat så att man fick ut nära 100% av båtens prestanda och andra så hade man inte behövt gnälla på rating. Nu kanske man får ut 70?
Så klart är det roligast att segla likadana båtar mot varandra. Men det är minst lika roligt att fightas med en J/111 (på pappret också en omöjlig båt) mot en Seascape mot en Mini mot en IMX-40. Inte för att vi fokuserar på våra båtar utanför att vi alla fyra tränar massor och tar ut 100% av våra båtar.
Efter målgång sitter vi vid samma bord och tar en pilsner medan gnällspikarna ligger kvar på banan och gnäller på att man är missgynnade på olika sätt :-)
Just sayin'
Peter
Efter diskussionerna med Miniseglarna isomras så stod det klart att om man skaffar sig en Mini 650 så är det enligt Box-regeln man helst vill segla.
SRS eller andra respitregler ses bara som en påtvingad kompromiss eftersom arrangörerna inte bjuder in till racing efter Mini 650 boxregeln. Önskas: Fler Mini race.
Jag kan tänka mig att Seascape 27 seglarna vill bli inbjudna till att segla entyp. Varför inte göra det då?
“To reach a port, we must sail. Sail, not lie at anchor. Sail, not drift" (Franklin D. Roosevelt).
Seascape 27 vill segla entyp? Var finns klassregler? Om det nu finns några!
Om man köper en Mini, Class 40 eller GP26 och hoppas på att få bra box-racing på hemmaplan så har man nog inte gjort sin hemläxa :-)
De båtar som landar i Sverige är alldeles för olika och när bra båtar kommer från utlandet så ser man skillnaderna direkt.
Jag tycker bara att det är synd att inte miniseglarna vill vara med och segla de shorthandedrace som uppenbart funkar för alla andra. Oavsett om det är MS20, Folkbåtar, Seascape eller Cheetah 30. Visst, att köra SRS eller scratch är en kompromiss - men det är förbannat kul i alla fall och bra seglare hävdar sig mycket väl i "Open-style" båtar som Seascape eller Class 40 trots allt snack om motsatsen.
I regionen har vi några av världens största solo- och doublehandedrace. Varför inte vara med och köra dem? Gör en egen ranking för minis eller "missgynnade båtar under 30 fot", men segla de race där ni möter lite bra motstånd så kommer det att bli roligare för alla.
Jag skiter egentligen i vilket, men vill ni bygga klass så är det bättre att ni är med där seglarna är. Seascape är inte poppis för att man kör sina egna race mitt i natten, utan för att man är med där det händer.
Men ursäkta - Miniseglarna är väl med där andra är med och seglar shorthanded?
Skandinaviska minisar i de 6 stora shorthandedracen:
Silverrudder DEN = SWE 846 / SWE 437 (?)
Bohusracet SWE = 0 minis
Seapilot 2star SWE = 0 minis
Seapilot 2star NOR = 0 minis
Watski 2star DEN = SWE 846 / SWE 437
Zhik Skjæløy Onestar NOR = 0 minis
Inte heller i No-crew-racen (Robline One Star, Robline Solo Challenge, Norcic Yachts Open) eller ÅFOR doublehanded var det med några minis.
Jag älskar minis, och miniseglarna är hur coola som helst. Men dessvärre samlar Seascape 27, Dehler 34, J/109, First 40 och ett tiotal båttyper till större "shorthandedklasser" :-)
Det hade varit kul om vi kunde få miniklassen att komma och vara med på de race som finns.
kan det vara så att Minisarna samlar sig i ett området långt ifrån omnämnda arrangemang? kan väl aldrig vara fel att tillmötesgå önskemål från seglarna.
SWE56 har varit med på Bohusracet 2ggr trots att jag då hade henne i Åhus alltså en bit att ta sig till Uddevalla och hem igen..
Watski2star.dk var jag med i år, första Mini i mål. Körde sönder vaterstaget så tyvärr långt från att placera mig gentemot andra båtar. Men hade grejerna hållt så hade vi vart med i täten :) Äntligen!!
Har dessutom seglat Fyrtornsrundan, Näset runt Seglarveckan och Bornholm runt i år.
Sedan var jag på grund och kommer ta vintern på mig att reparera.
Har tagit ett tag att uppgradera en gammal sliten Mini men nu är hon äntligen närapå klar. Fattas bara en autopilot som klarar att styra på vindvinkel.
Men jag kommer att hålla mig i Sundet, Danmark och kanske Tyskland för att hinna segla så många race som möjligt.
Att det är stor skillnad på båtarna spelar nog mindre roll om man slår ut det på några race / säsong. Har man fördel ett race har man nackdel nästa och seglar man inte vad det går så får man stryk oavsett!
Kul att Tyskarna är så duktiga, ska göra vad jag kan för att få mäta mig mot dem 2015 :)
Svenska Mini 650 finns vad jag vet i Malmö, Varberg, Piteå och en till salu i Stockholm. Finns det fler?
Det är väl inte konstigt att man inte deltar i race från Norska havsbandet till Oxelösund då. Det är väl naturligast att det seglas i regionen man befinner sig i.
Det utvecklar nog Mini 650 seglarna mer att mötas och lära av varandra om det går att få till.
Vår kappseglingsregion är med ett dygns transport förutom Öresund:
Kiel, Travemunde, Warnemunde, Kerteminde, Bogense, Egå, Marstrand. Tar man ett dygns transport så är det fullt möjligt att samla kanske 10 stycken Mini 650 2-3 ggr på en säsong. Det hade i alla fall jag tyckt var roligare än att vara hänvisad till att träcka runt på distansrace efter SRS i kanske till och med olika klasser.
Jag tror det hade fungerat att öppna för en Mini650 klass i fler race i vår region. Förutom Pia L'Obry Trophy, som bara är öppet för Mini 650, så ställer Själland Runt och Saltholm Runt upp 2015. Fler?
Viktigast är väl att det seglas.
Finns en till i Stockholm? ny ägare så vet inte var den hamnade, en i Göteborg och en i Vättern förutom de du räknade upp Anders.
Danska Shorthandedrace inom räckhåll Classic Fyn rundt, Århus 2star, som sagt Sjaelland rundt och Watski2starKattegatt förutom Sölvroret.
Danska Bornholm rundt, Tyska Bornholm runt ställer säkert upp på en Miniklass om vi samlar 5-6 båtar. Svenska Bornholm runt är ju givet, Fyrtornsrundan, Pia LÒbry trophy, Saltholm runt, Ven runt, Näset runt, Kullaseglingen.
Finns gott om lämpliga race i regionen.
Vi Minisar i Malmö kommer enas om vilka vi seglar och försöka synka med danskar och tyskar så vi får segla mot dem också ett-par tre race 2015.
Låter ju kanon. Ta tag i det i tid. ;-)
Är det som blur påstår -träning leder till segrar oavsett? Kunskap leder samma väg...
SRS försöker beskriva båtars egenskaper, faktum är att den består av åtminstone två olika formler;en för gamla LYS-båtar och en för vad Kan benämnas IRC, dvs nyare båtar som återfinns i IRC eller ORC-tabeller.
Dessa två formler har flertalet gemensamma variabler, men har helt olika viktning för segelarea och LWL. Det är intressant att dessa fartgivande parametrar värderas olika för olika generationer av båtar.
IRC ligger ungefär 0.04 över LYS för flertalet båttyper.
I division LYS ges en fördel med längre vattenlinje och i division IRC är det segelarean.
Båda formlerna behandlar deplacement på ett samma sätt.
Rätande moment behandlas lite annorlunda i SRS än förväntat. Som de flesta redan vet är besättningsvikt gratis i SRS. Formlerna tar dock in köldjup som en parameter, men i och med att kölvikten INTE är inkluderad, så har TK i realiteten valt att sätta rätande massa (vikt) till ett schablonvärdering lika för alla.
I övrigt tillkommer diverse tillägg för fartgivande egenskaper samt ett empiriskt tillägg.
Forts följer...
Varken SRS eller IRC är särskilt intressant om man skaffar sig en Pogo 3. Att de reglerna inte funkar för en Mini650 är inget att bry sig om.
Gå in och kolla på den här länken:
http://yb.tl/air2014
Då ser du vilka avstånd det blir. Ingen regel gör livet för gänget i kön rättvist. De gick kanske på fel kant, fick ett motvrid, körde in i ett bleke.
Just nu pågår alltså AIR14 i Valencia. Det är så de ska seglas med målet att till slut göra racet över Atlanten. Resan att kvalificera sig är ett stort nog projekt. Eller som Franck Eckardt såg på det med sin satsning på Minitransat:
- Jag ville se hur bra seglare jag var.
nja, Anders. då kan i likagärna segla efter båtenslängd som respit (kanske även skepparens ålder).
Det finns en hel del faktorer som gör att fältet drar isär men utgångsläge ska behöver väl ändå vara att med en rimlig insats får ett tillräckligt bra respit.
Jag var ju förvånat att man lade till tredje decimalen när SRS inte uppnår till den noggrannheten. Visst var det en del seglare som undrade när de trillade åt det ena eller andra hållet pga avrundning men var gör det?
intressant iakttagelse av Rikard.
Jag håller helt med dig Anders.
Det bästa vore om man kan få tävla utan respitregler, ex.vis bland andra Pogo 3:er. Då skulle man slippa godtyckliga korrigeringar och segla...entyp :-)
Jag seglar då gärna scratch mot andra gamla Protos eller nyare seriebåtar. 100% rättvist blir det ju aldrig. Men med en boxregel är man då väldigt nära och alla kan vara med oavsett budget, lite svårare att hävda sig med mindre budget såklart! Men de man ska segla jämnt med skalar inte iväg i 7 knop på kryss då man själv är glad om man pressar sig över 5! Å andra sidan skjuter man inte heller förbi dem i 10knop då de gör 8 på undanvind..
Anders Bergmark
Seascape 27 är entyp och det är det som är poängen med den.
Det finns entypsregler. Jag har dem så vill du se dem så kan jag skicka dem.
Ja Tack
Jag hade bara en "draft" från i fjol men den finns säkert utgiven.
Hur som helst så är den levererad. :-)
Skicka en kommentar