söndag 27 juli 2014

ORCi 2014 World Championship 2014 - Kiel - dags att samla sig och dra ner.

Efter några pass på vattnet de senaste dagarna så är det dags att gå igenom nödvändig utrustning så inget glöms bort.
Tävlingarna börjar den 4 augusti med 2 banrace. Totalt är det planerat 7 banrace och 2 havsrace. Sista racet körs på lördagen den nionde augusti.
I år är vi 7 man i besättningen. Fyra av oss var med i fjol och tre man som inte var med i fjol. Förberedelserna inför i år har varit bättre än i fjol. Framför allt så vet vi vad som väntar oss.
Idag ska säkerhetsutrustningen gås igenom så allt finns med, mantåg ska spännas upp, dieseldunken fyllas etc.

Kommer ORC World Championship att bli 2000-talets bästa regatta?
Programmet med welcome party och midweek party och allt vad som KYC utlovar så är det laddat för en riktig seglarfest. Detta förutom då de högt ställda förväntningarna på proffsigt lagda banor. Ingen har slagit banorna i Ystad 2010 och i Sandhamn i fjol. Samma gäng i Kiel?
Så här långt bådar det gott i alla fall. KYC har kommunicerat väl med oss deltagare hela tiden under våren och fram till regattan för att det ska gå lätt.
Många heta båtar och mycket båtar men framför allt en fleet full av proffsiga satsningar. 175 båtar där vår Grynet SWE43 mäter 626.4 i GPH. Det är många båtar i fleeten som ska vara långsammare.
Vår klass: ORC C
I vår klass är 76 anmälda!!! Förmodligen blir vi delade i två fleets för att sen forma en gold och en silver fleet.

Förväntningarna då?
Vi är amatörer och det lärde vi oss i fjol när vi mötte besättningarna i toppen. Vi har tagit ett steg i rätt riktning med vår segling men vi har mycket kvar att lära av detta även bland amatörbesättningarna.
Vi når inte upp till tyskarnas träningsdos innan VM det står klart. Det är väl här vi återigen kommer att se att vi kommer att göra bättre och bättre ifrån oss under veckan.
Förutom att vi är i Kiel för att det är kul att kappsegla så är det är mina egna förväntningar på veckan att vi kommer att göra bättre och bättre ifrån oss.
Att bli bättre på att kappsegla på banrace i större båt i respitracing helt enkelt. Det här lär vi oss inte på ett mästerskapsrace eller i en Laserjolle. Det måste göras på riktigt.

Två dagar till på jobbet till sen på onsdagsmorgonen ger jag och min far oss iväg på transport mot Kiel ca 150NM bort. Båten ska vara i Kiel senast kl 8:00 på fredagsmorgonen.
Besättningen ansluter sen under fredagskvällen och under helgen då inmätningen sker under lördagen. På söndagen är det tune up race som vi planerar att vara med på. Vi har planerat att sticka ut och känna på vattnen under lördagen och söndagen.