måndag 17 mars 2014

Själland Runt och Helsingörs Sejlklubb tar nya tag

Många är det väl med mig som tycker att det är otroligt att Själland Runt inte längre är i allas kalendrar. Jag har förstått att något är på gång i år.
Jag tycker själv att det som är så fantastiskt med racet är alla etapper som alla kräver sin seglare. Jag har seglat racet 2 gånger men minns alla etapper som det var igår Öresund, Kögebukten, rundningen av Mön, inloppet till Grönsund, Smålandsfarvattnet, Agersö sund, Stora bält, Själlandsrev och Kattegatt.

Jag kontaktade Morten Lorenzen för att höra hur de tänker.
Morten berättar att de har gjort en del förändringar efter att ha lyssnat av seglarna. Racet startar nu på torsdagen så det finns en möjlighet att komma i mål redan på lördagen. En seglarfest på lördagen står också på programmet.
En viktig ändring tycker jag också är att fokus nu ligger på Själland Runt och förvirringen Hasselö Runt är borta ur programmet.
Detta tycker jag är helt rätt tänkt. Att med säkerhet kunna säga att man kommer på jobb på måndagsmorgon är guld värt.
Det finns de som säger att tiden sprungit ifrån ett race över flera dagar men det tror inte jag. Det har har bland annat KSSS bevisat med ÅF Offshore och jag är övertygad om att det går att vända.
Är 200 deltagande möjligt 2015? Jag tror det faktiskt om vi bestämmer oss för att ett längre race behövs i regionen.

6 kommentarer:

Morten Lorenzen sa...

Vi hoppars att svenske seglare vil ta imor utmaningen med Sjælland Rundt. Se mere på www.facebook.com/sjaellandrundt och tilmelding på www.sjaellandrundt.dk

Alle er velkomna, shorthanded, cruising, racing, flerskrov - det skal bli en fantastisk segling ked stor kalas lørdag aften.

Om ni har frågar eller kommentarer, så kontakt mig på email mortenlorenzen@me.com eller mobil +4520260138

Hoppars att vi ses i Helsingør - stwren går 26.juni kl 18:00 :-)

Johan sa...

Själland Runt krockar med Fyrtorn2handed (se www.lbs.nu). När vi startade seglingen för 5-6 år sedan så anpassade vi tiden för att undvika krock med Själland Runt. Fyrtorn2handed seglas alltid helgen (fred-lördag) efter midsommar (St Hans)Men sedan dess har SR bytt datum ett par ggr. Vi får se om det gpr att undvika krock 2015 och framåt. mvh Johan för LBS

Anders Nilsson sa...

Det har ju varit ett problem med tidigare upplagor av Själland Runt - nämligen att man flyttat runt datumen. En anledning att den försvunnit från många svenska besättningars kalendrar är ju att ena året har det varit på midsommarafton sen flyttades det till en ny datum året efter för att ganska sent flyttas till midsommarafton igen.
Palby Fyn Cup har ju satt datum de nästa 10 åren. Kanske en idé med de återkommande arrangemangen i Öresund också.

Anonym sa...

Seglar gärna Sjaelland rundt igen! Mitt livs äventyr då jag seglade min MaxiRacer 2003!! :) I år blir det Fyrtornsrundan!! Hoppas det inte kolliderar 2015!!

/Leino

Anders B sa...

Sista helgen före julisemestern är det härligt att rejsa, man har fått fart på båten, hela juli väntar. Tyvärr hinner jag bara med ett rejs - Bohusrejset!

Anonym sa...

Borde den inte vara med i Öresund Cup?

/Sven