måndag 10 mars 2014

Årets fix inför säsongen 2014 på Grynet

Fix #1

Nya dimensioner på storseglet. En liten fathead med kortare P ger oss 10s eller ca 1% mer tid på lätta kryssar per distansminut. GPH blir 626.8 istället för 624.7. Jämfört med i fjol ger detta då totalt 3.1s på GPH.
Fix #2
Grynet med Genua 1L hissad. Grym power i lätt skvalpig sjö men fungerar sämre i hårdare vind än 10knop.

Beställningen till en kompletterande Genua 1H till vår Genua 1L är lagd. Med senaste storsegel designen så kan vi köra genuan högre upp i vindregistret men för att vara snabba krävs en genua med mindre kraftfull design. Detta saknade vi på EM i Sandhamn.
3 genuor ingår nu i ORCi garderoben och 2 fockar. Eventuellt satsar vi även på en ny genua 1L.
- Reacher
- Genua 1L
- Genua 1H
- Fock 106%
- Fock 3.5
Fix #3
TuffLuff profil på ett extra förstag som ersätter vår Seldén aluminiumprofil till rullfocken. Denna kommer att ge snabbare hissningar och mindre pump i förstaget.

Fix #4
Undre hålet i mantågstöttorna är sänkt 75mm till 248mm över däck för att förenkla burkning. 9 tum är minsta avståndet men vi tror det blir trångt för benen.
Nytt storskot ska inhandlas och eventuellt nytt akterstag.

11 kommentarer:

Hansen sa...

Permanent revning......? Är du säker på att du tjänar på tilltaget eller båten kanske bara blir långsammare motsvarande mätetalsförändringen..

Ed sa...

Mitt gamla kära storskot… Ska det pensioneras??? :o

Anders Nilsson sa...

Det var inte så att det var ditt akterstag? ;-)
http://sundetregatta.blogspot.se/search?q=mastbrott

Anders Nilsson sa...

@Hansen
Det bedöms olika av de olika mätreglerna.
Ingen klar tendens där att gå efter. Orci ger störst rabatt.
Klart är att de bästa Italienska båtarna kör så M37an Low Noise och NM38s Sugar 2. Scugnizza har mer fathead medan Arcona 340 Katarina II har ett ordentligt utbyggd stor fast utan fathead med spetsig topp. Så din fråga är befogad men jag anser det vara värt ett försök.
Min förhoppning är att vi kan få til något som ser lika bra ut som Veleria Montefuscos gjort till Sugar 2:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/01/hur-ser-det-optimerade-storseglet-ut.html

Anonym sa...

Det blir ju en del metallbearbetning på mantågstöttorna och kapningen av masttoppen. Var får du fixat det? Tidigare kunde Boilab i Fiskehamnen fixa nästan allt i den vägen men vart vänder man sig nu när dom inte är verksamma längre?
Carlander

Anders Nilsson sa...

Mantågstöttorna fixar Peder Edman liksom förstaget.
De borrar ett hål, stoppar i ett rör och svetsar kring rörets ändar. Slipar, etsar och polerar upp det.
Masten kapar vi inte. Vi sänker bara toppmärket. Seglet behöver kunna gå fritt från akterstaget.

Anonym sa...

Varför inte maxa storen (E + breddmått) o maxa focken via bumerangspridare som Katariina II? D34SV är ju designad som en fockbåt. Med genuakonfig så blir det ju "turbo" i lättvind. Behovet av en G1H känns därav självklar. Man kan ju enkelt lufta storen o bara gå på G1 i byarna, segelytan halveras snabbt.
Stefan K




Anders Nilsson sa...

Vi ska göra fler förändringar än så här.
Vi körde med bara 482kg och hade 600kg besättningsvikt i brevet. Vi saknade 118kg som vi betalade för.
Detta plus att vi saknade heavy genuan gjorde det tufft i de förhållandena som vi hade i Sandhamn. På 7 man kommer vi upp i 590kg och jag funderar just nu på om vi ska försöka köra henne på 8.
Det blir en avsevärd förändring det också. Det som talar emot 8 personer är väderstatistiken. Det tycker jag Katarina II optimering också gör.
http://sundetregatta.blogspot.se/2013/12/orc-world-championship-2014-kiel-hur.html

Katarina II optimeringen är mer än en stor fock och boomerangspridare. Kolfiber mast, ny ORCi optimerad köl, kortare P-mått etc. Nu har jag inte koll på om de också bytt till kolfiberroder.
Jag hinner inte jobba med kölen tills i år. Det får bli till 2016.

Anonym sa...

Nilsson det är uppenbart!! Du måste investera i en vinkelslip för att reda ut allt innan sjösättning. Vi plumsar om en vecka.......

Anders Nilsson sa...

Snoddas har inte satt på vattnet än. Så länge det är frost på vindrutan när han stiger upp så blir det inget vatten. ;-)

Hansen sa...

Kör hem till Snoddas tidigt på morgonen och skrapa hans rutor så han inte märker att det är nattfrost