På onsdagens seglaröl i Malmö så diskuterades mätregler och vad ORCi är för något. Tyvärr kunde jag inte vara där och svara på frågor om hur man gör. Intresset var tydligen stort kring ORCi och jag har fått en del frågor från undrande seglare under torsdagen och fredagen.
Några undrade om det verkligen var sant att ett brev kommer att kosta 7000-10000kr som de läste på www.blur.se. Andra undrade vad som kunde göras medan båten redan var uppe för vintern.
Jag kollade upp vad det kostar och vad som måste göras. Nedan har jag försökt beskriva det så kort som möjligt med länkar till några äldre inlägg som beskriver hur jag gjorde.
Steg 1. Kolla upp så att det finns en skrovfil till din båttyp och att det är rätt fil. Det gör du enklast genom att kontakta Göran Olsson på SSF telefon nummer 08-459 09 95
Steg 2. Nu i vinter gör man klokt i att anlita en mätman för att mäta köl och propeller medan båten står på land. Passa på att mät vikten och tyngdpunkten på masten. Detta tar en förmiddag ca 3timmar. Masten ska vara förberedd så att tunna pilotlinor ersatt fallen, vant och förstag ska vara monterade. Mätmännen i Skåne tar ca 800-1000kr för detta.
Steg 3. Passa på att släpa seglen till din segelmakare(om de är behöriga att mäta seglen) och mät in seglen för ORCi. Det ska vara ett ORCi mätlapp i seglet. Glöm inte att mäta storseglets vikt också.
Steg 4. Kontakta en behörig mätman för att göra en stabilitetsmätning och flytlägesmätning. Samtidigt så mäts riggen och de tyngre föremålens placering i båten. Självklart så görs detta i sjön. Tiden som går åt är ca 6timmar och det kostar ca 1000-1200kr. Närmsta behöriga mätman för att göra detta är Marek Janiec i Lund och han nås på telefon 046-144957. Kolla också på inlägget som visar hur det gick till på Grynet: http://sundetregatta.blogspot.se/2010/10/grynets-orci-stabilitetsmatning-blev.html
Steg 5. Om du funderar över vilka segel du ska ha med eller på något annat så går det att göra hur många testmätbrev som hellst. När du gjort stegen ovan är du uppe i en kostnad på ca 1600-2000kr. Redan här har du nytta av inmätningen eftersom du nu får ut ett VPP-diagram till din båt. Du får teoretiskt optimala skärningsvinklar till länsarna och vilka farter du bör nu i olika vindahstigheter på kryssen. Detta kostar 400kr för 4a konfigurationer. Ytterliggare 100kr styck.
Steg 6. Ta ut ett mätbrev. Detta gör du genom att kontakta Göran Olsson på SSF telefon nummer 08-459 09 95. Kostade 2012 1700kr. Totalt så går ett skånskt ORCi-mätbrev loss på 3500kr-4300kr där jag då räknade med en omgång testmätbrev i den högre summan och förutsatte att skrovfil fanns.
8 kommentarer:
Om man inte har en skrovfil? Hur går man tillväga då?
De flesta båtar på marknaden har skrovfiler som varven eller någon annan seglare bekostat. Dehler vet jag inte ordnar sådana längre(Hanse blöder). Något att tänka på när man skaffar ny båt.
Man kontaktar SSF. Några mätmän kan utföra Lasermätning av skrovet.
Om jag minns rätt så kan Tommy Andersson Uddevalla 0522-660042 göra det.
Det är sjukt dyr process eftersom man ska täcka Tommys resa och timmavgifter i kanske två dagar. Jag vet inte varför detta är så dyrt i Sverige. Jag vet att i Finland gör man det betydligt billigare. Finns det stort intresse får vi väl pressa Anders hansen att bli behörig ORCi mätman.
Mät i Tyskland där kostar det mer :-)
Det är mätningen med lasern som är lite speciellt. Väldigt tidskrävande att sätta båten i mättrim och sedan utföra mätningen.
Tommy kom ner en fredag till mig och vi började på fredag kväll och vi höll på till söndagen då Tommy åkte hem. När man kör skrovet blir det bättre ju fler punkter som man mäter. Maskinen käns som om den är tillverkad innan limmet uppfanns strax efter stenåldern... men den funkade. Lite lurit då det är DOS-mjukvara som det körs på. Kanske bättre idag.
upp till 33 ft kostar själva mätning ca. 550 Euro (4700SEK) + segelmätning. utan skrovmätning anges ca. 350 Euro (3000SEK).
segel anges 35 Euro/segel.
till det får man lägga till resekostnader.
Allt enligt Deutscher Segler Verband.
Jag är dock något förvånad att det inte ska gå få ner kostnaderna för både mätning och mätbrev. Både Tyskland och Frankrike har lägre mätbrevspriser åtminstone och skillnad till ORC-club är avsevärd.
http://www.dsv.org/uploads/media/ORC-International_Aufwand_und_Kosten_2010.pdf
Vinkelmätningen är ett fysikexperiment på högskolenivå.
:-D
@Hansen, använde Tommy en skanner eller vad var det för typ av laser mätning? vilken nogrannhet krävs?
Med DOS i botten är jag helt säker på att det finns modernare och snabbare utrustning. Var på Hexagon för några år sen på utbildning. där visade de skanningstekniken för oss.
Skrovmätningen tar 6-8 timmar vid båten och sen några timmar hemma. Skillnaden med det gamla DOS systemet och den nya totalstation är inte stor. Båda tar den samma 6-8 timmar. Om man blir mycket van vid totalstation kanske 4-6 timmar.
Joakim
Har du dokumenterat hur en skrovmätning går till? Skulle vara kul att lägga ut på bloggen för många undrar. Typ det här:
http://sundetregatta.blogspot.se/2010/10/grynets-orci-stabilitetsmatning-blev.html
Skicka en kommentar