Inte så tokigt kanske. Undrar vilken som är snabbast?
JPK vs XP33
Skrovlängd: 10,00 m vs 9.99m BBredd: 3,39 m vs 3.29m Djup: 1,98 m vs 1.90m Vikt: 3.700 kg vs 4300kg Köl: 1.500 kg vs 1700kg Stor: 33 m2 vs 33.8m2 Genua: 25 m2 vs 29.2m2 A-spinn: 95 m2 vs 93m2
Hej Anders Ser fin ut i finishen. Jag tycker den påminner mycket om min båt. Ser fräsch ut! Kommer segla fint. Lite för liten segelyta tycker jag även om den säkert kommer segla jättefort ändå. Men så mycket kölvikt o relativt litet storsegel. Skulle tro den kan upplevas lite seg i lättvind. Men säkert kanonfin i mer vind:-)
Har du landat efter kursen? Ha det gott Anders MVH Andreas
Haha, ja det är ju inte "bara en tavling" så då är det termos med varmt vatten och i med frystorkat, låt stå medans du sätter gennakern, o sedan innan nästa gipp, häll upp i plastlåda med höga kanster o slafsa i sig...
Vi har ju en mer cruisingbetonad båt där vi kan laga maten. Det är väl det mista problemet med en sådan här båt som skall seglas mycket o njutas av i fina brunnen...
Det verkar svårt att bygga båtar till rimlig kostnad idag. ryktet säger 1,4 miljoner i grundutförande och det man får är en X99 lik inredning, på en av bilderna ser det ut att knappt vara sitthöjd, mina 192 lär knappast funka, jag får inte ens plats i Dehler 32 men en ny Dehler kostar 400´mindre med mer utrustning och inredning.
En kappseglingsbåt som denna behöver ingen rulle, toaletten i förpiken kan bara användas i hamn, ute på havet lär vederbörande vara 50% luftburen med otrevliga tänkbara följder.
Tänk om denna båt istället sålts för 800´, ingen rulle, inga segel, inga dynor, spinnaker istället för peke och gennaker, ingen spis men köksmodulen kan få vara kvar och en typ av köl och roder för etablering av entyp. Kanske för lik en X99 men det funkade ju sist.
9 kommentarer:
Sweet!
Någon som är såld till Skåne?
Ser lite ut som en nordisk variant på JPK 1010.
Inte så tokigt kanske. Undrar vilken som är snabbast?
JPK vs XP33
Skrovlängd: 10,00 m vs 9.99m
BBredd: 3,39 m vs 3.29m
Djup: 1,98 m vs 1.90m
Vikt: 3.700 kg vs 4300kg
Köl: 1.500 kg vs 1700kg
Stor: 33 m2 vs 33.8m2
Genua: 25 m2 vs 29.2m2
A-spinn: 95 m2 vs 93m2
Inutibild tillagd. Från Minbaad.dk.
Hej Anders
Ser fin ut i finishen.
Jag tycker den påminner mycket om min båt. Ser fräsch ut!
Kommer segla fint.
Lite för liten segelyta tycker jag även om den säkert kommer segla jättefort ändå.
Men så mycket kölvikt o relativt litet storsegel. Skulle tro den kan upplevas lite seg i lättvind. Men säkert kanonfin i mer vind:-)
Har du landat efter kursen?
Ha det gott Anders
MVH Andreas
Pentryt, hur får man ut oset från matlagningen när pentryt är i akterruffen?
Andreas i HP
Jo, jag har kommit över kursen. :-)
Håller med om matoset men den är väl en riktig racer som man rör ut frystorkat i kokt vatten och det osar inte så mycket. ;-)
Haha, ja det är ju inte "bara en tavling" så då är det termos med varmt vatten och i med frystorkat, låt stå medans du sätter gennakern, o sedan innan nästa gipp, häll upp i plastlåda med höga kanster o slafsa i sig...
Vi har ju en mer cruisingbetonad båt där vi kan laga maten. Det är väl det mista problemet med en sådan här båt som skall seglas mycket o njutas av i fina brunnen...
Vem blir första båt i Sverige?
Det verkar svårt att bygga båtar till rimlig kostnad idag. ryktet säger 1,4 miljoner i grundutförande och det man får är en X99 lik inredning, på en av bilderna ser det ut att knappt vara sitthöjd, mina 192 lär knappast funka, jag får inte ens plats i Dehler 32 men en ny Dehler kostar 400´mindre med mer utrustning och inredning.
En kappseglingsbåt som denna behöver ingen rulle, toaletten i förpiken kan bara användas i hamn, ute på havet lär vederbörande vara 50% luftburen med otrevliga tänkbara följder.
Tänk om denna båt istället sålts för 800´, ingen rulle, inga segel, inga dynor, spinnaker istället för peke och gennaker, ingen spis men köksmodulen kan få vara kvar och en typ av köl och roder för etablering av entyp. Kanske för lik en X99 men det funkade ju sist.
//Johan D35 #232
Skicka en kommentar