måndag 19 november 2012

Ytterliggare ett ungdomsgäng i J-24 - snyggt jobbat

Jag träffade en uppskruvad Per-Håkan Persson i hamnen i helgen som berättade om tjejerna som börjat köra J-24. Andra ungdomsgänget som börjar segla kölbåt i höst. Härligt med medvind. Nu gäller det att dra in stålar så vi kan rusta upp de två J-24orna till riktigt racing skick.

Hej Anders!
Jag har funderat länge på hur man ska få igång kappsegling med MSS J 24:or. Jag fick idén med ett tjej team när jag var med och hjälpte till på Malmö Sail Week vid Västra hamnen. Då var Saffra, Anna och Frida där också. Tänk om man ska kunna organisera dessa tjejer som ett J 24 team. Lära ut det jag kan om J 24. Så jag bollade idén med Saffra och hon blev eld och lågor för idén!


Helt plötsligt var det 8 tjejer som ville starta ett team. Vi har börjat träna i höst ca 4 gånger, Saffra var med de sista torsdagsseglingarna. Vi skulle vara med på Klubb mästerskapet, Kvällen innan räknade jag till 3 tjejer på Facebook sidan. Okej jag tar med Max Hölzer och Baltsar Weinhagen med så att vi kan hantera båten. På morgonen när vi skulle sjösätta stod det 5 tjejer och väntade! Okej vad göra, ja alla får följa med så att ingen blir ledsen. Ni kan tro att det var stora ögon från de andra båtarna, och alla räknade in vår besättning till 9 men vi var ju ”bara” 8 st. Vi kom 4:a och alla tjejerna var överlyckliga för att ha fått vara med på en kappsegling…
Den stora snackisen var dock hur många man kan vara på en J 24? Ingen som vet!!
Träningen går vidare i November och tjejerna lär bli farliga på kappseglingsbanorna 2013.

Nu är den stora utmaningen att få åtminstone en MSS J 24 i bättre skick! Lite felplacerade och tröga block här och där. Häckstaget ska bytas ut till ett smidigare o lättare trimlinorna ska bytas ut till ny lina och bättre placering. Rorskulten är för kort ca 20 cm jämfört med min. Kicken ska där mer utväxling på och ny lina. Bomuthal har fel utväxling. Fallen är fel 8mm på storfall och 6mm på försegelfall. I princip behöver alla linor bytas ut! Båten ska mätas in. Mm, mm!

Rorsman på bilderna är Michelle Kimbler, Genuatrimmare Klara Mulder, Spinnaker trimmare Saffra Lendemar och på Fördäck Anna Persson. På lördagens träning saknades Ebba Håkansson, Frida Söderstjerna, Nikoline och Josefine Kjaer Helgstrand.

Inga kommentarer: